خبرگزاری کار ایران

فولادگر در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بودجه سال آینده خوش‌بینانه بسته شده است/ لایحه بودجه ظرفیتی برای حمایت‌های مستقیم از تولید ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۱۸۱

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اظهار کرد: مساعد کردن فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و تضمین آن توسط دولت خیلی تاثیرش بیشتر از آن است که یک ردیف بودجه‌ای برای حمایت از تولید در نظر گرفته شود هرچند که در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای هم می‌تواند موثر باشد.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره توجه به امر تولید داخلی در لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: ما زمانی بحث بودجه را داریم و زمانی بحث کلی اقتصاد را مدنظر داریم. همه اعداد و ارقام تولیدات در کشور ما به لایحه بودجه وابسته نیست بلکه بخشی از تولیدات در کشور ما در شرکت‌های غیردولتی در حال انجام است، در رابطه با تولیدات مربوط به شرکت‌های دولتی تنها یک بحث کلی در بودجه مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: گاهی بحثی را در بودجه داریم به این معنی که خوشبینانه به بودجه نگاه می‌شود و بر این اساس میزان درآمد نفتی بودجه را می‌بندیم که این بودجه محقق نمی‌شود و از همان ابتدا کسری بودجه خواهیم داشت. باید بودجه را در حالتی واقع‌بینانه متمایل به بدبینانه ببندیم که اگر درآمد بیشتری به دست آوردیم چه بهتر  و اصلا صندوق توسعه ملی به همین منظور پیش‌بینی شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ابراز داشت: می‌توانیم با همان بودجه عملیاتی برخی از هزینه‌ها را به تحقق برخی درآمدها مشروط کنیم. اگر لایحه بودجه را خوشبینانه ببندیم که از همین الان کسری خواهیم داشت و به نظر می‌رسد که بودجه مقداری خوش‌بینانه بسته شده است.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با اشاره به تولیدات داخلی کشور اظهار کرد: برای تولید نباید خیلی متکی به لایحه بودجه باشیم؛ چراکه در بودجه آنچنان حمایتی که باید از این بخش بشود، نشده است. وزارت‌خانه‌های دست اندرکار تولید اعدادی کلی را در بودجه آورده‌اند که مربوط به تولیدات خودشان است.

فولادگر یادآور شد: دولت باید زمینه‌ساز تولیدات در حوزه شرکت‌ها خصوصی باشد به این معنا که باید فضای کسب و کار را ایجاد کند و موانع تولید را بردارد و از سرمایه‌گذاری آنان حمایت کند. دولت در این حوزه باید بعضی از سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها را ضمانت کند. این موارد را در قوانین دیگری مثل قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود کسب کار و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه آورده‌ایم که دولت باید سرمایهگذاری این شرکت‌ها را ضمانت کند.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه اعداد و ارقامی برای وزارت صنعت و معدن یا شهرک‌های صنعتی و... در نظر گرفته شده است که کمک‌های فنی و حرفه‌ای و تسهیلاتی برای آنان در نظر داشته باشیم.

این نماینده اصولگرا خاطرنشان کرد:‌ در بخش یارانه‌ علیرغم اینکه هرساله در بودجه هم لحاظ می‌شود اما سهمی از بخش یارانه‌ها عملا به تولید نمی‌رسد. اینکه می‌گوییم تولید نباید متکی به بودجه باشد به این دلیل است که بودجه ظرفیتی برای حمایت‌های مستقیم از تولید ندارد، فقط گاهی ما در مجلس احکامی را ایجاد می‌کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: سال قبل هم در بخش هدفمندی یارانه‌ها چند حکم را ارائه دادیم و الان باید گزارش داده شود که چه میزان از آن احکام اجرا شده و چه مقدار از آن یارانه‌ها را به تولید اختصاص داده‌ایم.

وی افزود:‌ به نظر من دولت برای رونق در تولید داخلی باید فضا را برای این فعالیت مساعد کند که بهبود وضعیت کسب و کار از جمله این اقدامات است. مساعد کردن فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و تضمین آن توسط دولت خیلی تاثیرش بیشتر از آن است که یک ردیف بودجه‌ای برای حمایت از تولید در نظر گرفته شود، هرچند که در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای هم می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز