خبرگزاری کار ایران

بررسی چشم‌انداز اتحاد قطر، ایران و ترکیه

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۲۷۲

قطر به دنبال تاسیس اتحادی با ایران و ترکیه است و روابط قبلی خود با دولت‌های عرب را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از احوال نیوز،  قطر ۳ دسامبر طی اعلامیه غافلگیرکننده‌ای اعلام کرد که از اوپک بیرون خواهد رفت.  به نظر می‌رسد این حرکت با هدف عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفتی صورت گرفته است. یک هفته بعد، شیخ تمیم، امیر قطر اجلاس سالیانه شورای همکاری خلیج  فارس در ریاض را تحریم کرد و با نادیده گرفتن دعوت پادشاه عربستان در این اجلاس شرکت نکرد. روزنامه‌های لندن این حرکت قطر را باعث ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس دانستند.

قطر، بعد از تضعیف اتحاد با امارات متحده عربی، بحرین، عربستان سعودی و مصر به ایجاد یک اتحاد غیررسمی با ایران و ترکیه روی آورد.

این سه کشور نفر در اواخر ماه نوامبر در تهران برای ایجاد یک گروه کاری مشترک برای تسهیل حمل کالا بین سه کشور مبادرت ورزیدند.

 ایران و ترکیه در سال‌های اخیر با هم متحد شده‌اند. تهران، تلاش کرده است با حمایت از سوریه، یمن، لبنان، عراق و سایر نقاط، نفوذ خود را افزایش دهد.

منافع اقتصادی و اختلاف مشترک علیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج، ایران و ترکیه را به هم نزدیکتر کرده است. رضا کامی، رییس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه، گفت: حجم تجارت دو کشور در ماه مه و اکتبر سال ۲۰۱۸ به ۸ میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود تا ماه مارس سال آینده به ۱۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

فراتر از تجارت، آنکارا و تهران اهداف کلیدی سیاسی مشترکی دارند. هر دو کشور حضور تندروها در نزدیکی مرزها را تهدید می‌دانند و هر دو در رقابت شدید با ریاض هستند.

هفته نامه عرب در گزارشی گفت که  قطر به شدت در تلاش برای دستیابی به رتبه اول در  قدرت‌های  منطقه‌ای است. برای این منظور قطر میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری کرده است. اما این هفته‌نامه عربی در ادامه گفت که با ادامه این شرایط، قطر، با آتش بازی می‌کند، نه تنها به این دلیل که سیاست خارجی آن‌ها ضعیف و شکننده  است، بلکه به دلیل آن است که مخالفت با همسایگان قطر را به انزوا می‌راند.

از طرف دیگر روابط دوستانه و نزدیک با ایران و ترکیه با توجه به اینکه هر دوی این کشورها با ایالات متحده درگیری و اختلاف دارند می‌تواند روابط قطر و آمریکا را هم تحت تاثیر قرار دهد و روابط این دو کشور را تضعیف کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز