خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی حوزه‌ علمیه:

طلبه بیگانه با فضای انقلاب اسلامی به درد جامعه نمی‌خورد

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۸۶۴

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر طلبه حوزه‌های ما بیگانه با فضای انقلاب اسلامی و بی اعتنای به متن جامعه باشد، فایده‌ای برای جامعه نخواهد داشت.

به گزارش ایلنا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در مراسم تجلیل از برگزیدگان مدرسه عالی انوار طاهای قم که در این مدرسه علمیه برگزار شد، در سخنانی با اشاره به وظایف طلاب در آشنایی و حفظ دستاوردهای انقلاب و نظام اسلامی اظهارداشت: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی  قرارداریم، اگر طلبه حوزه‌های ما بیگانه با فضای انقلاب اسلامی و بی اعتنای به متن جامعه باشد، فایده‌ای برای جامعه نخواهد داشت، باید فرصت‌های موجود طلبگی قدر دانسته و در جهت ارتقای روح طلبگی، تهذیب خود و برآورده‌ کردن حاجات جامعه به درستی استفاده شوند.

موسس مدرسه عالی انوار طاها  عیب‌شناسی از خود را برای طلاب ضروری دانست و گفت: طلبه تا عیبی در خود سراغ دارد، نباید عیوب دیگران را دنبال کند، متأسفانه امروز در جامعه غیبت از دیگران و بزرگ نمایی عیوب مردم به شدت در حال جریان است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه،‌ با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اظهار داشت: زندگی انسان از سه مقطع گذشته، حال و آینده تشکیل شده است، مقطع زمانی گذشته قابل استفاده و دستیابی نیست، از مقطع حال باید به درستی و شایستگی استفاده کرده و مقطعی آینده که هنوز فرانرسیده است، شایسته برنامه‌ریزی است.

وی  با تأکید بر ضروریات و اهداف قابل دستیابی در حوزه بیان کرد: حضرت علی(ع) در روایتی مقدمات لازم جهت کسب علم را بیان کرده و می‌فرمایند؛ کثرت سؤال از استاد، کثرت اشتغال به معنای دوری از گعده‌های بیهوده و اتلاف وقت و تطهیر افعال به معنای خودسازی و مهذب بودن از امور ضروری در کسب علم است.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: عالم دینی قبل از کوبیدن درب خانه دیگران و تهذیب و تربیت آنها، بایستی درب خانه خود را کوبیده و خود را تهذیب نفس کند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(ع) ادامه داد: به فرموده حضرت، کسی که هر روز به خود مراجعه نکرده و عیوب خود را جستجو نکند، از اهل‌بیت(ع) نیست.

وی افزود: همانطور که تأخیر در شستن و تنظیف لباس کثیف سبب ماندگاری چرک بر آن خواهد شد، در صورت بی اعتنایی انسان به عیوب خود نیز، آن عیب ماندگار شده و رفع آن مشکل خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: گاهی ممکن است که فرصت استفاده از عمر و فضای طلبگی از انسان سلب ‌شود، باید توجه داشت که مسیر طلبگی همیشه باز نبوده و چه بسا توفیق طلبگی به بهانه‌های مالی و هزینه‌های معیشتی از طلبه و روحانی سلب شود.

دبیر شورای عالی حوزه‌‌های علمیه با بیان این‌که گام بعدی برای طلبه زمان شناسی است، گفت: طلبه‌ای که زمان شناس نباشد، طلبه خوبی نخواهد بود، چراکه خاصیت و سودمندی انسان برای جامعه به زمان شناسی آن فرد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز