خبرگزاری کار ایران

المانیتور گزارش داد؛

۶ عامل عمده که آزمایش‌های موشکی ایران را توجیه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۸۰۴

المانیتور در گزارشی با اشاره به برخی مسائل تاکید کرد عواملی وجود دارد که آزمایش‌های موشکی ایران را توجیه می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از المانیتور، شورای امنیت سازمان ملل متحد دیروز ۱۲ دسامبر نشستی برای بررسی اقدامات موشکی ایران و تعهد تهران به برجام برگزار کرد.

پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که سرعت فعالیت‌های موشکی ایران از زمان انعقاد قرارداد هسته‌ای کاهش نیافته است و ایالات متحده به دنبال محدود کردن و توقف آزمایش‌های موشکی ایران است که نقض قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. این در حالی است که طرف‌های اروپایی معتقدند مدرکی مبنی بر نقض قوانین شورای امنیت توسط ایران وجود ندارد و ایران کماکان این به تعهدات خود پایبند است.

از طرفی هم مقامات ایرانی مدام تاکید می‌کنند که آزمایش‌های آنها قانونی را نقض نکرده است و ماهیت جنگ‌طلبانه‌ای برای این آزمایش‌ها نباید متصور شد.

در این گزارش سعی شده دلایلی که آزمایش‌های موشکی ایران را توجیه می‌کندف مورد بررسی قرار گیرد؛

اول: یکی از دلایلی که ترامپ تصمیم خود مبنی بر خروج ایالات متحده از قرارداد هسته‌ای را توجیه کرد  برنامه موشکی ایران بود. پمپئو همچنین خواستار لغو برنامه موشکی بالستیک ایران شد. ایران بارها و بارها درخواست توقف این فعالیت‌ها را رد کرده است و تاکید می‌کند آزمایش‌هایی که با ماهیت افزایش بعد دفاعی صورت می‌گیرد غیرقابل مذاکره است. علاوه بر این، سپاه پاسداران ایران هشدار داده که اگر تهدیدی علیه ایران صورت بگیرد، تهران می‌تواند طیف وسیعی از موشک‌ها را با برد  ۲۰۰۰ کیلومتر (۱.۲۴۰ مایل) تولید کند.

دوم، یکی از عوامل موثر در رابطه با شکل‌گیری برنامه‌های موشکی ایران و  استراتژی‌های دفاعی ایران خاطرات وحشتناک ایرانی‌ها از جنگ 8 ساله است که طی  حمله عراق  در سال ۱۹۸۰ به ایران حمله کرد. صدها هزار نفر از ایرانیان طی این جنگ جان خود را از دست دادند.

استفاده منظم از موشک‌های اسکاد برای بمباران شهرهای بی‌دفاع ایران انگیزه‌ای برای شروع سرمایه‌گذاری در برنامه موشکی بالستیک توسط ایران محسوب می‌شود. طی هشت سال جنگ، ارتش عراق ۵۳۳ موشک بالستیک را به شهرهای ایران فرستاد در نتیجه ۲۳۰۰ مورد مجروح و به ۱۱.۶۰۰ ایرانی کشته شدند. در پایان جنگ در سال ۱۹۸۸، تهران ۱۱۸ بار مورد حمله قرار گرفت و  ۱۶۰۰ تلفات داد. بنابراین ایران حق دارد در یک جنگ بالقوه آینده، از موجودیت خود دفاع کند

سوم، تجربه استفاده سیستماتیک از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی به چنین نقضی، ایران را متقاعد کرده است که نمی‌تواند به نهادهای بین‌المللی متکی باشد تا این نقض آشکار را محکوم و مجازات کنند.

چهارم، عدم تعادل فعلی نیروهای منطقه در دستیابی به فناوری‌های نظامی و موشکی نقش مهمی در سیاست‌های موشکی ایران دارد. در حالی که ایران برای چندین دهه تحت تحریم تسلیحاتی قرار گرفته است، رقبای منطقه‌ای آن، به ویژه عربستان سعودی، برای خرید هرگونه سیستم سلاح‌های پیشرفته، امکانات ویژه‌ای در اختیار دارند. عربستان  در سال ۲۰۱۷ با هزینه‌های دفاعی ۶۹.۴ میلیارد دلار، بزرگترین واردکننده سلاح در جهان شد. در همین حال، اسرائیل، با هزینه نظامی ۱۹.۶ میلیارد دلار، مجهز به پیشرفته‌ترین سخت افزار نظامی است. این در حالی است که در مقایسه با رقیبان خود حدود ۱۴.۵ میلیارد دلار هزینه کرده است.

پنجم، ایران توسط نیروهای نظامی ایالات متحده در منطقه و تعدادی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نظیر اسرائیل و پاکستان احاطه شده است. اسرائیل که روابط خصمانه‌ای با ایران دارد، دارای ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای است هم چنین دارای موشک‌های بالستیک با برد ۳۵۰۰ کیلومتر (۲،۱۷۵ مایل) و ۶،۵۰۰ کیلومتر یا ۴،۰۰۰ مایل است.

ششم، طی چهار دهه گذشته، ایالات متحده از جنگ اقتصادی، سایبری و سیاسی برای انزوای و تضعیف تهران استفاده کرده است و بارها و بارها خواستار تغییر نظام در این کشور شده است. علاوه بر این، دولت ترامپ، قصد دارد با ایجاد یک اتحاد  شبه نظامی جدید با شش کشور عربی خلیج فارس، مصر و اردن، با ایران به مقابله بپردازد.

این‌ها  مواردی است که می‌تواند آزمایش‌های موشکی  ایران را توجیه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز