خبرگزاری کار ایران

نوسان قیمت نفت در روز چهارشنبه بعد از اظهارات زنگنه درباره منافع اعضای اوپک

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۷۷۴

قیمت نفت در روز چهارشنبه پس از انتظار اظهارت وزیر نفت کشورمان با کاهش مواجه شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بیزینس ریکوردر، پس از انتشار  اظهارات وزیر نفت ایران مبنی بر این که رویکردی که در اوپک وجود دارد آینده را به سمت این می‌برد که کشورهای تولیدکننده نفتی عضو اوپک بخشی از منافع کنونی خود را ازدست بدهند و هم چنین صادرات نفت از لیبی هم متوقف شود، قیمت نفت در روز چهارشنبه با کاهش مواجه شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، به خبرگزاری رویترز گفت که اقدامات موجود علیه ما به عنوان سومین صادرکننده اصلی نفت غیردوستانه است.

اوپک هفته گذشته پس از آنکه ایران مورد اعمال تحریم‌های جدی از سوی آمریکا واقع شد و پس از کاهش صادرات نفتی ایران با کاهش صادرات و تولید نفت کشورهای جهان موافقت کرد.

اوپک روز چهارشنبه اعلام کرد که تحریم‌ها، صادرات ایران را متوقف کرده است. این در حالی است حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران چندی پیش اعلام کرد که صادرات ایران با قدرت ادامه دارد.

از سوی دیگر با کاهش تولید نفت لیبی و برنامه‌های اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت، قیمت‌ها تغییر یافت  یافت، نفت خام برنت با قیمت  ۶۰.۱۵ دلار به ازای هر بشکه نفت خام به فروش رفت در حالی که نفت خام آمریکا به  ۵۱.۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

بنابراین به نظر می‌رسد که بعد از اعلام لیبی مبنی بر توقف صادرات نفت، قیمت‌ها با ثبات مواجه شوند.

به طور کلی قیمت بشکه‌های نفتی با کاهش مواجه شده است این در حالی است که در اوایل ماه اکتبر قیمت نفت به ازای هر بشکه ۸۷ دلار محاسبه می‌شد.

قیمت نفت بعد از ماه اکتبر سال جاری به میزان یک سوم کاهش یافته است.

بازار همچنین آماری را نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته ۱.۲ میلیون بشکه کاهش داشته است.

نگرانی‌ها در مورد عرضه بیش از حد جهانی نفت، که عمدتا توسط تولیدات ایالات متحده از نفت شل صورت گرفته است، وجود دارد و  در هفته‌های اخیر موجب کاهش قیمت بازار شده و باعث شده تا اوپک و برخی تولیدکنندگان غیر اوپک از جمله روسیه به مدت  شش ماه برای کاهش عرضه نفت به مقدار  ۱.۲ میلیون بشکه در روز موافقت کنند.

با این حال، چشم‌انداز اقتصادی ضعیف و تولید زیاد نفتی در نقاط مختلف، بازار را در معرض خطر قرار داده است.

یک استراتژیست حوزه نفت در این خصوص گفت: ما اطمینان داریم که اوپک خواهد توانست قیمت نفت را کنترل کند و مقدار ۶۰ دلار برای هر بشکه نفتی را ثابت نگه دارد.

با این وجود، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان از اواخر سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از  سونامی مازاد نفتی با توجه به  ذخایر نفتی شل ایالات متحده هراس دارند، زیرا خطوط لوله جدید از پرمین به خلیج آمریکایی نصب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز