خبرگزاری کار ایران

دانشیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

مهمترین راهبرد مبارزه با فساد سیستماتیک تربیت جامعه است

asdasd
کد خبر : ۷۰۰۷۵۰

دانشیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تاکید کرد: مهمترین راهبرد به سمت مبارزه با فساد سیستماتیک آن است که دست به تربیت جامعه بزنیم. راهبرد اساسی در مبارزه با فساد از دید قرآن منحل کردن ریشه فساد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالله توکلی در همایش «مبارزه با فساد در ایران؛ نظام‌‌‌‌مند یا موردی» در سخنرانی خود با عنوان «مبارزه با فساد در پرتو قرآن» گفت: در قرآن آمده است «و پاره‌‌‌‌ای از مردم منافق هستند و وقتی صحبت از اصلاح می‌‌‌‌کنند، تو را به اشتباه می‌‌اندازند در حالی که سرسخت‌‌‌‌ترین دشمنان حق هستند و وقتی به ریاست می‌رسند به فساد مبادرت می‌‌ورزند در حالی که خداوند فساد را دوست ندارد.» افراد بسیاری را در سطح جهانی و کشور خودمان می‌‌‌شناسیم که وقتی سخن می‌‌‌گویند از فساد است و قسم می‌‌خورند که بر اساس آنچه در دلشان است، سخن می‌‌‌گویند در حالی که این چنین نیست.

وی با بیان اینکه درباره فساد کتاب‌ها و مقالات زیادی نوشته شده اما شاید مهمترین راهبرد به سمت مبارزه با فساد سیستماتیک آن است که دست به تربیت جامعه بزنیم، اظهار داشت: راهبرد اساسی در مبارزه با فساد از دید قرآن منحل کردن ریشه فساد است. اکنون باید راهبردهای زیادی برای مبارزه با فساد در حوزه تعلیم و تربیت طراحی شود. این هم از دست پاکان برمی‌‌‌آید. قرآن کریم در ٤٠ آیه به موضوع فساد پرداخته است. با فساد تکوینی شروع کرده است که فساد موجب اصلاح می‌‌‌شود اما آنچه خدا می‌‌‌فرماید فساد تشریحی است یعنی فسادهایی که به دست بشر به وجود می‌‌آید.

دانشیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان ظاهرا موجودی بد سابقه‌ای است و وقتی موضوع خلقت پیش می‌‌آید ملائک از خدا می‌‌پرسند موجودی را پدید می‌‌‌آوری که فساد کند. این انسانی که در صورت تربیت نشدن در مظان فساد است اگر به خود توجه نکند، به استدلالی که فرشتگان گفتند زندگی اجتماعی فراهم می‌‌‌کند که خروجی جز تباهی ندارد. جزای کسانی که با خداوند می‌جنگند جزای بزرگی است. خداوند سعی در فساد در زمین را در کنار محاربه آورده است.

توکلی افزود: خداوند در آیه دیگری می‌فرماید وقتی جامعه مبتلابه فساد می‌شود، هم زندگی مادی و هم زندگی معنوی تباه می‌‌‌شود. فساد موجب می‌شود نسل انسان از بین برود.

وی با بیان اینکه امام علی (ع) در نامه به مالک اشتر، چهار هدف اساسی برای حکمرانی خوب را مشخص می کند که یکی اصلاح فساد در جامعه است، تصریح کرد: بنیان ایجاد فساد در منطق قرآن، نفاق است چراکه ظاهر این افراد ظاهر صلاح است. این افراد حکم خدا را تغییر می‌‌‌دهند و حلال را حرام و حرام را حلال می‌‌‌‌کنند. چه بسا شواهد تاریخی داریم که افرادی با ظاهر مومنانه و بطن منافقانه حکومت را به دست گرفتند. 

دانشیار گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به داستان حضرت موسی (ع) خاطرنشان کرد: فرعون می‌‌‌گوید موسی (ع) فرد فاسدی است و من می‌خواهم شما را از شر او نجات دهم؛ جای خیر و شر با هم عوض می‌‌‌شود. بنیان این موضوع آن است که این افراد به نفع کوتاه‌‌مدت و بلندمدت خود می‌‌اندیشند و دین، اخلاق و معنویت را در استخدام خود قرار می‌‌‌دهند. در حالی که اصلاح واقعی توسط انبیاء اتفاق افتاده است.

توکلی اضافه کرد: آیه‌‌های بسیاری هشداد می‌‌‌دهد بعد از پاک شدن زمین آن را به فساد آلوده نکنید. اینکه خودمان به خودمان برچسب مصلح بزنیم کارساز نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز