خبرگزاری کار ایران

علیرضا بهشتی در دانشگاه شهید بهشتی:

صرف فریاد راه به جایی نمی‌برد/ از تاوان دادن ابایی ندارم/ شیوه ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات خوب نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۳۰۶

فرزند شهید بهشتی گفت: من بارها در دیدار سران اصلاحات گفتم این شیوه ورود به انتخابات خوب نیست. الان می‌توانند بگویند شما فقط به ما رای دادید که عده‌ای نیایند الان هم آنها نیامدند. انتخابات اگر مطالبه محور نباشد انتخابات درستی نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید علیرضا بهشتی در نشست روز دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بعد از ماجرایی که در دانشگاه اصفهان پیش آمد و یک مجلس علمی مورد هجمه قرا گرفت، یکی از دوستان برای من پیام فرستاد و ابراز تالم کرد و این جمله را نوشت که چرا برای کسانی که چراغ‌های خانه خود را خاموش می‌کنند دغدغه روشنایی داری و من در پاسخ نوشتم از آنچه پیش آمد متالم هستم. اگر دانشگاه محل گفت‌وگو نباشد کجا جای گفت وگو است؟ گفتم موذن وقتی بالای گلدسته می‌رود دغدغه این را ندارد چند نفر نماز می‌خوانند.

وی افزود: من اعتقاد دارم همه ما موذن هستیم و دغدغه اصلاح داریم. این را در خصوص جنبش دانشجویی باز می‌کنم. بیش از ١٥٠ سال است که مردم ما در پیامد ارتباط با تمدن غرب این سوال را می‌کنند که چرا ما پیشرفت نمی‌کنیم. مطالباتی مثل استقلال و آزادی و عدالت اجتماعی مطرح شده و مردم حبس و خون را تحمل کردند تا در شرایطی با کرامت اجتماعی زندگی کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یاداور شد: این آرمان تا چه میزان به وقوع پیوسته؟ برای اینکه یک کشور توسعه پیدا کند یک مثلت باید تحقق پیدا کند، موضوع مالی و نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی سه ضلع این مثلث است. بارها عرض کردم تا ضلع سوم ضعیف است توسعه‌ای شکل نخواهد گرفت.

بهشتی با اشاره به اینکه تا زمانی که نگاه‌ها فقط به حکومت و به بالا است و این نگاه فضای فعالیت‌های اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد راه به جایی نخواهیم برد، گفت: حتی اگر حکومتی بخواهد تلاش کند سرمایه اجتماعی یک امر مهم و مغفول است. حالا این سرمایه اجتماعی چگونه با جنبش دانشجویی پیوند می‌خورد. یک فرد ایرانی باید احساس کند در نظامی عادلانه زندگی می‌کند. جنبش دانشجویی باید عاملان اصلی این بخش از تحولات اجتماعی باشد. شما باید پیوندهایتان را با مردم افزایش دهید.

وی تاکید کرد: همیشه جنبش دانشجویی پیشرو بوده امروز به یاد سه شهید دور هم جمع شدیم. آنها منتظر حکومت نماندند به دولت نامه ننوشتند و البته تاوان دادند. تاوانی که همه مردم باید بدهند. مردم باید به همراه شما احساس مسئولیت کنند و نباید زینت مجالس باشند. این حرکت باید توسط شما صورت بگیرد شما اگر سال‌های سال به صرف بیان مطالبات بخواهید مشکلات حل شود این اتفاق نخواهد افتاد، باید نقد کنید و باید نشان دهید راه حل وجود دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر جنبش دانشجویی حامل و عامل عدالت خواهی باشد و در بین مردم حضور داشته باشد نیروی بسیار مهمی خواهد بود، گفت: حکومت‌ها در برابر چنین جنبشی به ناچار کرنش خواهند کرد والا صرف فریاد راه به جایی نمی‌برد. من هیچ‌گاه نخواستم مسئولیت رسمی به عهده داشته باشم هرجا لازم شده ایستادم و تاوان دادم و ابایی هم ندارم تاوان بدهم. در تاریخ سلسه‌ها آمدند و رفتند اما باید دید چه شده که مردم ماندند.

در ادامه یکی از دانشجویان گفت چه کسی گفته ما فقط مطالبه می‌کنیم؟کسی که از کشور می‌رود دیگر توان ندارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد از دوستان و خانواده‌اش دور شود.

بهشتی گفت: دیدگاه حاکم نسبت به جامعه دیدگاهی صدقه‌ای است و اگر می‌بینید دانشگاه پولی شده بی‌توجه به مساله عدالت اجتماعی است. من به هزینه‌ها واقف هستم اما برای اینکه راه برون رفت را پیدا کنیم باید با دیدگاه روشن تر و دیدگاه تبیین شده در جامعه حضور پیدا کنیم. شما با علم سروکار دارید باید نوع برخوردتان با بی‌عدالتی‌ها و نارسایی‌ها به شکل دیگری باشد. همه از شما انتظار دارند به آنها راه نشان دهید. خوب است که شما نارساییها را مطرح می‌کنید که اگر همین صدا نباشد سکوت قبرستانی بر جامعه حاکم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  قرا نبود آموزش را با پول جابجا کنیم، خاطرنشان کرد: قانون اساسی با همه ایرادات مورد بی مهری قرار گرفته مگر تحصیل رایگان در قانون اساسی نیامده؟ پس شما مطالبه قانونی دارید.

بهشتی در دفاع از محمود صادقی گفت: من ایشان را دو دهه می‌شناسم پاکدست است و به دنبال اهدافش بوده ایشان می‌توانست راه دیگری برود اما نرفت و همیشه صدایش در مجلس بلند بود. پدر ایشان جایگاه رفیعی دارد و در انفجار هفت تیر شهید شد و به همین واسطه ایشان می‌توانست مسیر دیگری را انتخاب کند اما این کار را نکرد.

یکی از دانشجویان پرسید شما گفتید طرح حجاب اجباری را از اول قبول نداشتم و گفتید پدرم در برخی مراسم‌های محرم شرکت نمی‌کرد آیا این مسائل را شما گفتید؟ شما فرمودید دانشگاه‌ها خوب عمل نمی‌کنند اما شما به عنوان استاد دانشگاه چه عملی کردید؟ چرا استادان دانشگاه از ضبط شدن صدایشان می‌ترسند؟

بهشتی در پاسخ گفت: پرسیدید من این حرف ها را زدم یا نه؛ بله من گفتم و پای آن هم ایستادم و تاوان دادم. من همواره سعی کردم نگاه مستقل داشته باشم؛ اما از شما می‌پرسم وقتی به لیست امید رای دادید از خودتان پرسیدید آیا لیست‌های ما مطالبه محور بوده؟ من بارها در دیدار سران اصلاحات گفتم این شیوه ورود به انتخابات خوب نیست. الان می‌توانند بگویند شما فقط به ما رای دادید که عده‌ای نیایند الان هم آنها نیامدند.

وی ادامه داد: انتخابات اگر مطالبه محور نباشد انتخابات درستی نیست. این شیوه ورود به انتخابات ١٠ بار دیگر هم رخ دهد اتفاق بهتری نخواهد افتاد. چرا شما به فرد رای می‌دهید؟ ما باید به برنامه رای دهیم ما نتوانستیم در این رابطه با کاندیداها برخورد کنیم. ما همواره سلبی رای دادیم. شاید ما هم خطاهایی داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز