خبرگزاری کار ایران

ربیعی:

مشکلات اجتماعی محله‌های فرحزاد و هرندی را به رئیس جمهور منعکس می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۵۱۵

شهردار شب تهران، شب گذشته با حضور علی ربیعی وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی از محله‌های پرآسیب فرحزاد و هرندی بازدید کردند.

به گزارش ایلنا،‌ شب گذشته سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد به عنوان شهردار شب به همراه علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آسیب‌های اجتماعی محله فرحزاد در ناحیه ۹شهرداری منطقه ۲ و محله هرندی واقع در منطقه ۱۲ بازدیدهایی را به عمل آوردند. 

در این بازدید با خانواده‌های ساکن در محلات صحبت شد و مشکلات آنها مورد بررسی قرار گرفت. دره فرحزاد سالیان سال است که محلی برای رشد آسیب‌های اجتماعی شده و به دلیل مهاجرپذیر بودن این محله تعداد زیادی از مهاجران کشور افغانستان در آنجا ساکن شده‌اند و حضور معتادین در این محله مشکلات زیادی را برای اهالی آنجا به وجود آورده است. 

به گفته شهردار ناحیه ۹ منطقه ۲ تهران، محله فرحزاد در طرح بوستان نهج‌البلاغه قرار گرفته است که بخشی از خانه‌های آنجا تملک و تخریب شده ولی بخشی دیگر به دلیل کمبود منابع هنوز تملک نشده است که امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم این خانه‌ها را تملک کنیم و مشکلات واقع در محدوده فرحزاد را از بین ببریم. 

علی ربیعی، وزیر سابق کار پس از گفت‌وگو با اهالی محله فرحزاد درباره حل مشکلات و آسیب‌های این محله اظهار کرد: مشکل حاشیه‌نشینی پیرامون شهرهای بزرگ ۵ دهه است که شکل گرفته و در دهه اخیر باتوجه به خشکسالی و کمبود آب و همین‌طور مهاجرت‌های جدید شاهد افزایش حاشیه‌نشینی بوده‌ایم که در حال حاضر چند میلیون حاشیه‌نشین وجود دارد که از ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی جدیدی شکل گرفته است. 

وی با تأکید بر اینکه بنده تعبیر حاشیه‌نشینی نسل سوم را در این خصوص به کار می‌برم، گفت: در حال حاضر برخی از روستاها نیز تبدیل به حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ شده‌اند. 

ربیعی گفت: منطقه فرحزاد یک روستا بوده که باغات زیادی داشته و به عنوان  یک منطقه تفریحی برای ساکنان تهران مطرح می‌شد که به دلیل سوءاستفاده‌ها و ساخت خانه‌های کوچک ارزان قیمت ۴۰ تا ۵۰ متری به وضعیت فعلی تبدیل شده است.

وزیرسابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: علاوه بر محله فرحزاد ۵ تا ۶ نوع محله حاشیه‌نشین دیگر در تهران وجود دارد.

وی گفت: شهرداری و وزارت مسکن نقش مهمی در ساماندهی حاشیه‌نشینی دارند که با اجرای تغییراتی در بافت فرسوده شاهد جمع شدن حاشیه‌نشینی در اطراف تهران نیز خواهیم بود. 

ربیعی عنوان کرد: در حال حاضر محله‌های حاشیه‌نشین تبدیل به پاتوق‌های اتباع خارجی نیز شده است و با توجه به اینکه خانه‌های ارزان نیز در اینجا وجود دارد محیطی مناسب را برای بزه تشکیل داده‌ است.

وزیرسابق کار گفت: شهرداری و وزارت مسکن و شهرسازی باید این خانه‌ها و زمین‌ها را خریداری و این محله کلاً تخریب شود و در بافت جدید ساخت‌وسازها شکل بگیرد تا مردم نیز از این بلاتکلیفی خارج شوند.

وی به حضور دیگر نهادهای اجتماعی از جمله بهزیستی در این محله‌ها اشاره کرد و افزود: بهزیستی برای جمع‌آوری افرادی که معتاد هستند یا مشکلاتی دارند، باید در این محله‌ها حضور پیدا کند و با حضور بیشتر نیروی انتظامی این محیط امن‌تر شود.

ربیعی با اشاره به اینکه حضور اجتماعی در محله فرحزاد کمتر به چشم می‌خورد، گفت: به گفته یکی از شهروندان از ساعت ۱۱ شب به بعد اهالی این محله جرأت بیرون آمدن از خانه هایشان را ندارند و به هر حال باید ما محیطی را برای زندگی سالم فراهم کنیم. 

وزیر سابق کار با تأکید بر اینکه باید این خانه‌های کوچک تملک و تخریب شود، ادامه داد: باید در بافت جدید ساخت‌وسازها صورت بگیرد تا مشکلات این اهالی نیز برطرف شود. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با دولت برای پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران و کمک برای حل آسیب‌های اجتماعی در محله فرحزاد و محله هرندی مکاتبه‌ای خواهید داشت، گفت: برداشت‌های خودم را از مشکلات اجتماعی فرحزاد و هرندی به رئیس جمهور منعکس می‌کنم؛ البته برای حناچی که شهردار جدید تهران شده‌اند نیز آرزوی موفقیت می‌کنم و این مشکلات را برای شهردار نیز ارسال خواهم کرد. 

در ادامه محمدحسین حجازی شهردار شب تهران و مدیرعامل شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد نیز اظهار داشت: شهردار شب موظف به این است که موضوعات مختلف را بررسی و انعکاس دهد، بنده هر زمان که شهردار شب می‌شوم، نگاهم فرهنگی و اجتماعی است و بنا دارم فضاهای اجتماعی را به شکلی بررسی کنیم تا افرادی که صاحب‌منصب هستند، برای حل مشکلات و آسیب‌های آن اقدام کنند. 

وی افزود: ما در شرایطی قرار داریم که فشارهای اقتصادی بر روی مردم زیاد است و باید بیشتر به این موضوع توجه کنیم و در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم تا کمک روانی نیز به شهروندان داشته باشیم و بتوانیم شهر تهران را عاری از آسیب‌های اجتماعی ببینیم. 

حجازی با اشاره به اینکه تهران باید شهری برای همه باشد، گفت: در موضوعات اجتماعی و معضلات همه باید یکسان دیده شوند و اختلافات طبقاتی در حال حاضر تبدیل به یک معضل شده است. 

وی افزود: به دلیل بی‌توجهی‌ها و فشارهای اقتصادی خانواده‌ها شرایط مناسبی ندارند و امیدواریم در رویکرد جدید شهرداری تهران به این موضوع توجه بیشتری شود.

علی ربیعی و سیدمحمدحسین حجازی پس از بازدید از محله فرحزاد، در محله هرندی در منطقه ١٢ حضور پیدا کردند و شاهد حضور معتادین و افزایش آسیب‌های اجتماعی در این محله بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز