خبرگزاری کار ایران

رضیان:

مشارکت زنان در بازار اشتغال یک حق قانونی و مدنی است

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۱۹۳

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عدم اجرای درست قانون اصل ۴۴ نابودی بخش خصوصی،ایجاد رقابت نادرست در تولید، پایین بودن کیفیت تولید، عدم توجه به کسب و کار جدید، صادراتی کردن تولید و قاچاق بی رویه را از جمله دلایل آسیب‌های اشتغال و بیکاری است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالله رضیان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره آسیب‌شناسی وضعیت شاغلان و بیکاران با رویکرد حمایتی گفت: اشتغال به عنوان یکی از چالش های جدی کشور است که دغدغه تمامی خانواده ها و جوانان است و به عنوان بحران اصل انقلاب را تهدید می‌کند.

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته برای رفع بحران بیکاری تلاش شده اما اهداف مدنظر محقق نشده است، افزود: شاید طی سال‌های اخیر شرایط نامناسب‌تر شده و به همین دلیل جوانان و خانواده‌ها دچار دغدغه‌های جدی و مشکلات عصبی شده‌اند به گونه‌ای که بیشترین مراجعه به نمایندگان برای اشتغال جوانان است. عدم اجرای درست قانون اصل ۴۴ نابودی بخش خصوصی،ایجاد رقابت نادرست در تولید، پایین بودن کیفیت تولید، عدم توجه به کسب و کار جدید، صادراتی کردن تولید و قاچاق بی رویه را از جمله دلایل آسیب‌های اشتغال و بیکاری است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که جمعیت دانشگاهی در طول دهه ۷۰ و ۸۰ افزایش یافته اما برنامه‌ریزی مناسبی برای اشتغال آنها صورت نگرفته است، اظهار داشت: نبود آمار صحیح از بیکاران جهت برنامه‌ریزی در این حوزه و عدم برنامه‌ریزی مناسب، دولت و شعاری عمل کردن در این حوزه از جمله آسیب‌های عدم برنامه‌ریزی برای اشتغال جوانان بوده که نتیجه آن تعداد زیاد بیکاران است. مشارکت زنان در بازار اشتغال اگرچه یک حق قانونی و مدنی است اما به دلیل اینکه مردان باید معیشت خانواده را تأمین کنند مشکلاتی در این حوزه ایجاد کرده و نبود مدیریت صحیح در جذب، سبب رانت برای افراد ذی‌نفوذ شده است.

رضیان با بیان این‌که جمعیت جوانان طی سال‌های ۸۴ تا ۹۳، ۴۰ درصد اعلام شده است، افزود: برنامه‌ریزی مناسبی برای خروج این جوانان از صندلی‌های دانشگاه اعلام نشده است و در سال ۹۵، سه میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار اعلام شده که بیش از یک میلیون نفر از این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند که باید ساماندهی می‌شدند. همچنین موضوع شاغلان فاقد بیمه یکی از مشکلات دیگر در حوزه اشتغال است به گونه‌ای که در حال حاضر ۵۹ درصد شاغلان خلاء بیمه‌ای دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز