خبرگزاری کار ایران

غرویان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

حس ناسیونالیستی را از ایمان مردم جدا نکنیم/ پشتوانه حکومت‌ها در هر جای دنیا «مردم» هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۳۵۴

یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: نباید حس ناسیونالیستی را از ایمان مردم جدا کنیم و مورد طرد قرار دهیم. وطن دوستی و علاقه به آب و خاک جزئی از سرشت انسان است.

آیت الله محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر جداسازی ایرانیت و اسلامیت کشور گفت: ما در روایات داریم که «حب الوطن من الایمان» یعنی دوست داشتن وطن جزء ایمان است. 

وی ادامه داد: هرکسی وطنش را دوست دارد و حساسیت و علاقه‌ای دارد؛ ما نباید این حس ناسیونالیستی را از ایمان مردم جدا کنیم و مورد طرد قرار دهیم. وطن دوستی و علاقه به آب و خاک جزئی از سرشت انسان است.

این استاد فلسفه اسلامی افزود: باید این را هم مدنظر قرار دهیم که برای مثال ما ایرانی‌ها در راهپیمایی اربعین حضور پیدا می‌کنیم و مورد استقبال و محبت عراقی‌ها قرار می‌گیریم؛ حال اگر بخواهیم در چنین همایشی روی ایرانی بودن خود یا عراقی بودن میزبانان و همچنین فارس و عرب بودن تاکید کنیم، قطعا ثمرات این راهپیمایی به هم خواهد خورد و هدف اصلی آن از بین می‌رود. 

وی ادامه داد:  ائمه جمعه و علمای دین نباید مسائل جدایی دین و مذهب از حس ناسیونالیستی را بزرگ کنند بلکه باید این‌ها را کنار هم قرار داده، به کمک هم بیاورند و بگویند وطن دوستی جزئی از ایمان و مذهب انسان محسوب می‌شود. در این راستا البته طرفداران وطن هم نباید علایق دینی را مورد هجمه قرار دهند و بالعکس، اینها انسجام و محبت مردم را بیشتر می‌کند.

غرویان در خصوص لزوم توجه مسئولان به امید و اعتماد مردم در شرایط بحران و تحریم‌ها گفت: پشتوانه حکومت در هر جای دنیا مردم هستند. اگر آنها پشتیبان حکومت باشند، حکومت موفق می‌شود و ادامه می‌دهد اما در مقابل اگر امید و اعتماد مردم از دست برود، حاکمیت هم تضعیف می‌شود. بنابراین مسئولان در هر رده‌ای باید احساس مسئولیت کنند و به مردم امید داده و کارها و اقداماتی انجام دهند تا امید مردم به عنوان سرمایه‌ای بزرگ از دست نرود. 

وی در خصوص مصادیق این اقدامات هم گفت: برای مثال مالیات پولی است که متعلق به همه بوده و جزو انفال و اموال عمومی محسوب می‌شود. هرکسی که از خدمات حکومت استفاده می‌کند باید مالیات بپردازد؛ شخصیت‌های حقیقی و حقوقی باید برای خدمت به ملت و کشور مالیات پرداخت کنند تا احساس عدالت در بین مردم زیاد شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز