خبرگزاری کار ایران

غرویان در گفت‌وگو با ایلنا:

پذیرش وحدت و اجماع از سوی اصولگرایان برای ظاهرسازی است/برخی در شناخت اسلام هم روحیه انحصارطلبی دارند

عضو هیات علمی جامعة المصطفی گفت: اصولگرایان در باطن وحدت و اجماع را قبول ندارند و به ظاهر نشان می‌دهند که با یکدیگر به ائتلاف دست پیدا کرده‌اند.

آیت الله محسن غرویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره به اجماع رسیدن اصولگریان با وجود جبهه یکتا و فعالیت جبهه پایداری گفت: تجربه راه گذشته چراغ راه آینده است، اصولگریان یک مبنا دارند که همین امر مانع به اجماع رسیدن آنان می‌شود. 

او تصریح کرد: جریان سیاسی اصولگرا یک نوع انحصارطلبی در شناخت اسلام دارد، یعنی تئوری این جریان بر آن است که آن چیزی که از اسلام می‌گویم درست است و در  تفسیر و برداشت صد در صد حق با ماست و دیگران را مراتب انحراف می‌دانند و معتقدند این اشخاص صلاحیت حضور در صحنه‌های سیاسی و عقیدتی را ندارند. 

آیت‌الله غرویان ادامه داد: اصولگرایان وحدت و اجماع را در باطن قبول ندارند و آن را خلاف شرع خود می‌دانند پس نباید توقع داشت به اجماع برسند. آن‌ها به گفته خودشان هر زمان که احساس تکلیف کنند به ائتلاف می‌رسند و آن را وظیفه اسلامی خود تلقی می‌کنند، باید گفت این اجماع بیشتر ظاهرسازی است و بعید به نظر می‌رسد به یک توافق دست پیدا کنند. 

این مدرس حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که آیا بعد از آیت الله مهدوی کنی و مرحوم عسگر اولادی اصولگرایان می‌توانند با محوریت آیت الله موحد کرمانی و مصباح یزدی به اجماع برسند یا خیر، اظهار کرد: آقایان چنان سرسخت هستند و بر روی سلیقه خودشان اصرار دارند که بعید به نظر می‌رسد ظرف یک یا دو سال آینده تغییر عمده‌ای حاصل شود و به یک اجماع و ائتلاف دست پیدا کنند. 

او در ادامه افزود: شرایط سیاسی و اجتماعی کشور به گونه‌ای است که برای رسیدن به هدف باید اجماع و وحدت صورت بگیرد اما راه اصولگرایان نرفته پیداست، دست آخر هم راه‌شان را از یکدیگر جدا می‌کنند. توصیه می‌کنم این دوستان شرایط و مصلحت کشور را در نظر بگیرند. 

آیت‌الله غرویان تاکید کرد: آرامش بیش از هر چیز دیگری مهم است و جامعه و مردم به آن نیاز دارد، افراد نا‌آرام کشور را برهم می‌زنند. مردم از کسانی پیروی می‌کنند که مشکلات اقتصادی، معیشتی، جوانانشان و روابط بین الملل آنان با دنیا را برایشان حل و فصل کنند و از فشارهایی که تحت آن هستند رهایی یابند نه اینکه به اختلافات دامن بزنند. 

عضو هیات علمی جامعة‌المصطفی خاطرنشان کرد: باید اهل تعامل و گفت‌وگو باشیم، دنیای اقتصاد و سیاست امروز پیرو همین اصل است. رییس جمهور باید با یک اقتدار در عرصه‌های بین الملل قدم بردارد مردم ما خواهان چنین حرکتی از سوی دولت خودشان هستند و می خواهند از حقشان به خوبی دفاع شود. 

او در ادامه با بیان اینکه اختلاف بین علما اثر مخرب بین مردم دارد، گفت: آقایان می‌گویند که ما حرف خدا و اسلام را می‌زنیم و به حرف هیچ‌کسی هم اعتماد ندارند در صورتی که خداوند متعال حرفش واحد است اما با رفتار این دوستان مردم دچار سردرگمی می‌شوند و به این نتیجه می‌رسند که هیچ‌کدام از این گفته‌های چند پاره کامل نیست و همین امر باعث اختلاف و تفرقه می‌شود. 

آیت‌الله غرویان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در آستانه انتخابات اتاق‌های فکر علیه دولت چگونه فعالیت می‌کنند و چه برنامه‌ای دارند، گفت: موج تخریب‌هایی که در اتاق فکر‌ها علیه دولت از سوی اصولگرایان صورت می‌گیرد به جز ضرر به خودشان به دیگران ضرر نمی‌زند آنان سعی می کنند با رفتارهای مخرب، دولت را تضعیف کنند در صورتی که نمی دانند همه این رفتارها علیه خودشان است. 

او در ادامه با اشاره به اینکه پشتوانه اصلی هر قدرت و دولت مردم هستند و رأی اکثریت مشخص می‌کند که کشور چگونه اداره شود، اظهار کرد: مردم در سال‌های ۹۲ و ۹۴ نشان دادند که به دنبال اعتدال‌گرایی هستند و دیگر حوصله ندارند بین دعواهای سیاسی قرار بگیرند. 

غرویان ادامه داد: منطقه ما این روز‌ها منطقه درگیر جنگ با تروریست هاست و در پی حل اختلاف بین شیعه و سنی هستیم و برای آنان اجلاس برگزار می‌کنیم، ‌ما ابتدا باید یک گردهمایی بگذاریم تا آقایان اختلاف را به کنار بگذارند و به مصالح کشور فکر کند و بعد در پی حل اختلافات دیگر باشیم. 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دولت در مقابل این اتاق‌های فکر باید چگونه رفتار کند، گفت: رییسجمهور و کابینه باید‌‌ همان صداقت، اخلاص و شفافیتی را که تا کنون داشته‌اند در برابر مردم حفظ کنند و بر اساس آن گام بردارند. مردم ما به خوبی فرق بین خدمت صادقانه و ظاهری  را تشخیص می‌دهند و آن‌ها را شناسایی می‌کنند. 

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی‌ها معتقدند باید دولت این اتاق‌های فکر را به جامعه معرفی کند، عنوان کرد: دولت همین که با مردم صادقانه سخن بگوید کافی است، زیرا همین رفتار باعث می‌شود کسانی که در صدد هستند به آن آسیب بزنند آبروی خودشان را نزد  مردم از دست بدهند.

او ادامه داد: دولت کار درستی می‌کند که این افراد را معرفی نمی‌کند زیرا با این کار آن‌ها به اصطلاح پر و بال می‌گیرند همین که رییس جمهور اعلام می‌کند فلان جناح و جریان درصدد تخریب دولت هستند، کافی است زیرا این افراد به دنبال مطرح شدن هستند.

کد خبر : ۴۴۰۲۲۶