خبرگزاری کار ایران

نماینده پاوه در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون:

کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۶۷۲

نماینده مردم پاوه با تاکید بر اینکه امروز با بحران بیکاری مواجه هستیم، گفت:‌ آقای شریعتمداری شما باید توضیح دهید که در وزارت صمت چه رویکرد اشتغال‌محوری داشتید که بخواهید در وزارت کار هم از این دست برنامه‌ها را به اجرا برسانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهاب نادری نماینده مردم پاوه در صحن علنی مجلس به عنوان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از اینکه آقای شریعتمداری دوباره بار مسئولیت را بر شانه گرفته است، سپاسگذارم اما از آنجایی که روستایی هستم و نفس پاک و راستی دارم باید نظراتی را درباره ایشان بازگو کنم.

وی ادامه داد: سوال من از آقای روحانی این است که چرا با وجود این جمعیت نخبه نتوانسته شعار و وعده خود به جمعیت ۶۵ درصدی جوان کشور عمل کند و یک فرد دیگری را برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درنظر بگیرد.

نادری ادامه داد: آقای روحانی زندگینامه آقای شریعتمداری را مطالعه کرده است؟ در زندگینامه آقای شریعتمداری آمده است که وی در سال ۵۹ در سن ۲۰ سالگی عضو کمیته انقلاب بوده و در ۲۱ سالگی جایگزین بسیاری از وزرا انتخاب شده در حالی که مدرک وی دیپلم بوده است. حال سوال ما این است که آقای روحانی چرا نتوانستید به جوانان کشور اعتماد کنید.

نماینده مردم پاوه ادامه داد: در رزومه آقای شریعتمداری آمده که ایشان یک سیاستمدار است حال آنکه یک سیاستمدار می‌تواند وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را با مدرک مدیریت بازرگانی اداره کند؟

وی با بیان اینکه اگر آقای شریعتمداری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت مدیر ناکارآمدی بود چرا باید برای وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شود، گفت: پرونده استیضاح شریعتمداری هنوز مفتوح است و ایشان در جلسات کمیسیون‌ها برای بررسی استیضاح شرکت نکرده‌اند آیا قانون‌گذار می‌تواند به چنین فردی اعتماد کند.

نادری تاکید کرد: با وجود مخالفتم با حضور آقای شریعتمداری در کابینه حسب رعایت اخلاق باید بگویم ایشان فردی بود که توانست فساد را در این وزارتخانه کشف کند اما آیا توانست با تمام حلقه‌های فساد برخورد داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور قطع مردم این انتخاب مجلس را نمی‌پذیرند و کسی که نتوانسته در وزارت صمت، موفق باشد در وزارت کار هم نمی‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد.

نادری با اشاره به محورهای استیضاح شریعتمداری در دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ عدم کنترل بازار و افزایش قیمت‌ها در عین حال احتکار کالا، عدم تامین قطعات و مواد اولیه، فساد و رانت در تخصیص ارز دولتی تنها گوشه‌ای از محورهای استیضاح آقای شریعتمداری در وزارت صمت بوده است. حال اینکه چگونه مجلس می‌تواند به این شخص رای مثبت دهد ما از آقای روحانی انتظار داشتیم فرد دیگری را برای وزارت کار معرفی کند.

نماینده مردم پاوه با بیان اینکه آقای شریعتمداری جزوه ۳۳ صفحه‌ای شما را برای وزارت کار خواندم گویی می‌خواستید وزارت کار را دوباره راه‌اندازی کنید و گویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود نداشته است، گفت: در صفحه ۹ جزوه شما محورهای ۲۲ گانه برای وزارت کار تعریف شده که اغلب آنها در بحث تجارت و نظام یارانه‌ای بودند اما هیچ راهکاری برای توزیع یارانه برای دهک‌های پایین ارائه نکرده‌اید این در حالی است که نمایندگان مجلس به جمعیت ۷۷ میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند معترض هستند.

نادری با اشاره به وضعیت اقشار کم‌درآمد گفت: با تصمیماتی که در وزارت صمت داشتید چه‌ها بر سر همین اقشار کم‌درآمد نیاوردید. خودروخواران با اعمال گرانی‌ها قدرت خرید مردم را کاهش دادند و محصولات خود را با قیمت قبلی به مردم تحویل ندادند.

وی افزود: در جزوه خود از مبارزه با موضوعات شبهه‌ناک صحبت کردید حال آنکه باید توضیح دهید با چه موضوعات شبهه‌ناکی مبارزه کرده‌اید آیا از وضعیت ضریب جینی که مهمترین شاخص عدالت به شمار می‌رود اطلاع دارید؟ البته در این میان تحریم‌ها هم بهانه خوبی برای همه ما شده است.

نماینده مردم پاوه با بیان اینکه باید بگویید چه برنامه‌هایی برای مراقبت از شرکت‌های شستا دارید گفت: می‌دانیدکه عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها چقدر مهم است و حتی قیمت عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها به ۵۰ میلیارد تومان هم می‌رسد. کاش در برنامه‌های‌تان از تبدیل تشکل‌های انتصابی به تشکل‌های انتخابی حرف می‌زدید و می‌گفتید که چگونه می‌خواهید بهره‌وری سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های شستا را از چهار درصد به ۱۰ درصد برسانید و بودجه غیرشفاف شستا را شفاف کنید.

وی افزود: کاش می‌گفتید چگونه می‌خواهید انتصابات را به تشکل‌های کارگری بسپارید و نیروهای انسانی کارآمد را به کار بگیرید.

وی با اشاره به هلدینگ پنجگانه حمل و نقل، گردشگری، کشاورزی، دارویی، بورس ، بانک، بیمه، نفت، گاز، پتروشیمی در شستا گفت: امروز یک سوم بودجه عمومی در این صندوق‌ها هزینه می‌شود و اگر این هلدینگ‌ها را مطالعه می‌کردید باید راهکاری برای نجات صندوق‌ها ارائه می‌دادید.

نادری ادامه داد: در جلسه روز ملی صادرات دیدیم که چگونه از کاهش ارزش پول ملی کشورمان خوشحال بودید و گفتید برخی از کشورها خودخواسته ارزش پول کشورشان را کاهش می‌دهند تا صادراتشان رونق یابد اما نگفتید این کشورها از جمله ژاپن، ابتدا رفاه کامل برای مردمشان ایجاد کردند و بعد دست به چنین اقداماتی زدند.

وی تاکید کرد: کاش در برنامه‌هایتان می‌گفتید که اجازه صدور بخشنامه‌های خلق الساعه را نمی‌دهید که هر مدیرعاملی تفسیر منحصر به فردی از این بخشنامه‌ها دارند اما یاد بخشنامه‌هایی افتادم که در وزارت صمت یک شبه منتشر می‌شد و پس از استفاده رانت‌خواران از آن بخشنامه نسبت به لغو آن اقدام می‌‌کردید.

نادری ادامه داد: هر چه بیشتر برنامه‌های شما را مطالعه کردم بیشتر به اشتراک آن در برنامه‌های قبلی در وزارت صمت مواجه شدم. آقای شریعتمداری می‌دانید امروز ما با پنجره فرصت جمعیتی بی‌نظیری روبرو هستیم که اگر نتوانیم اشتغال کافی برای آن ایجاد کنیم کشور وارد سن سالمندی می‌شود که این می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

وی درباره استفاده از زنان متخصص در بخش‌های مدیریتی گفت: در بین ۱۳۶ کشور ایران جایگاه ۱۳۳ را در مشارکت زنان و سهم برابری نیروی کار دارد که بسیار ناچیز است.

نادری با تاکید بر اینکه امروز با بحران بیکاری مواجه هستیم گفت:‌ آقای شریعتمداری شما باید توضیح دهید که در وزارت صمت چه رویکرد اشتغال‌محوری داشتید که بخواهید در وزارت کار هم از این دست برنامه‌ها را به اجرا برسانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز