خبرگزاری کار ایران

پژمانفر در جریان سوال از وزیر ارشاد:

کودتای فرهنگی در حال وقوع است/ بازی‌های رایانه‌ای باعث فاصله بین والدین و فرزندان شده است

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۶۷۲

یک نماینده مجلس گفت: ما وظیفه صریح خود که در قانون هم به آن اشاره شده را توجه نداریم و در این زمینه تنها به رده بندی سنی روی آورده ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نصرالله پژمانفر در بخش نخست سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد بازی‌های رایانه‌ای گفت: فرصت طرح یکی از مسائل و مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. بازی‌های رایانه‌ای تعاونی‌ترین رسانه عصر حاضر هست که تاثیرات عمیقی بر دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، می‌گذارد.

وی ادامه داد: این بازی‌های رایانه‌ای روی شخصیت بچه‌های ما تاثیر می‌گذارد و اگر توجه نکنیم، حوادث و نگرانی‌های زیادی را شاهد خواهیم بود. امروز بازی‌های رایانه‌ای نه تنها ابزار درآمدی کمپانی‌های بزرگ است بلکه ابزار مهم فرهنگی است که گسست نسلی را ایجاد کرده است و این یک امر تصادفی نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: تغییر عمیق در رفتار فرزندان ما به صورت اتفاقی رخ نداده و سالیان سال روی آن کار انجام شده است و بر همین اساس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاسیس شده و در اساسنامه آن هم به مواردی اشاره شده که مهمترین وظیفه در بند سه ماده دو آمده که وظیفه حمایت و نظارت بر گسترش فرآیند تولید و تکثیر بازی‌های رایانه‌ای است و در این حوزه در واقع بنیاد مسئولیت مستقیم دارد.

پژمانفر گفت: ما در حوزه بازی‌ها دودسته بازی داریم؛ بازی‌های ایرانی و خارجی؛ من همین مقدار عرض می‌کنم آن تعداد که از بازی‌های خارجی استفاده می‌کنند ۸۶ درصد هستند و تنها ۱۴ درصد بازی‌های داخلی را استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه براساس تخلف صریح بنیاد در بازی‌های رایانه‌ای محتواهای فراوانی داریم که در ارتباط با مسائل خلاف جنسی، شخصیت‌های سمبل آخر زمانی، ولنگاری و پوشش‌های نامناسب، هم‌پیمانی با شیطان، حمله به اسلام، تقبیح دین و اسلام، حمله به ایران که بسیار در فضاهای این بازی‌ها ایجاد شده است و ذهن بچه‌های ما را مورد هجمه قرا می‌دهد.

نماینده مشهد افزود: براساس آمار، توجه به هویت ملی رو به کاهش گذاشته؛ چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا نسبت به حوزه دین و سبک زندگی ایرانی و اسلامی بی‌توجهی می‌شود. مسائل و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد مربوط به دوره ایشان (صالحی) نیست بلکه مسائلی است که از قبل شروع شده است.

پژمانفر در طرح قسمت دوم سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قانون صراحت دارد که وظیفه بنیاد، حمایت، نظارت، واردات و صادرات و آماده‌سازی بازی‌های رایانه ای است. این در حالی است که همه این‌ها از لحاظ قانونی کنار گذاشته شده و فقط نظام رده‌بندی اعمال را می‌کنند.

وی ادامه داد: الان در پرسش‌نامه بازی‌های موبایلی برای مثال می‌پرسند آیا در این بازی خشونت اعمال می‌شود؟ بعد می‌پرسند این بازی صدای استرس‌زا دارد؟ آیا شامل گفتار توهین آمیز است؟ بعد سوال‌های متوالی و ناهنجاری‌ها را می‌پرسد؛ در نهایت اما این بازی با رده سنی مجوز پیدا کرده است؛  یعنی بازی با گزینه‌های فوق مجوز می‌گیرد.

وی افزود: آماری وجود دارد در خصوص جمعیتی که از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد ۶۷ درصد افراد ۳۰ سال به پایین و بین ۱۲ تا ۱۹ سال با پلتفرم‌های مختلف از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند. در اینجا همچنین چند سوال شده که تحصیلات اکثریت یعنی بالای ۶۰ درصد زیر دیپلم است. درباره مجرد یا متاهل بودن سوال شده که من از هیات رییسه خواستم بخشی از صحنه‌های مستهجن بازی‌ها را برای شما نمایش دهند.  

پژمان فر ادامه داد: همه این بازی‌ها نقره‌ای است و بصورت سازمان‌یافته پخش می‌شوند. ۵۰ درصد استفاده‌کنندگان گفتند رده‌بندی سنی را رعایت نمی‌کنند. آیا باید بگوییم پدر و مادرها مواظب باشند که کار بسیار بزرگی است. امروز وظیفه‌ای که در قانون مشخص شده را رها کردیم و کار من در آوردی می‌کنیم که انگار ما در کشور آمریکا هستیم.

وی افزود: من از همکاران می‌خواهم از اینجا که خارج شدید ببینید یک بازی مثل «جی تی ای» چه محتوایی دارد و چه مشکلاتی دارد. من گزارش مرکز پژوهش‌ها در خصوص فعالیت غیرشفاف و کارکرد غیرروشن و مسائل مالی بنیاد را هم دارم.

نماینده مشهد در خصوص رشد بازی‌های ایرانی هم گفت:  صحبت من این است چرا بازی‌های ایرانی رشد پیدا کرد آنها سعی کردند خود را همسو با بازی‌های خارجی کنند. اسامی بازی‌ها را ببینید؛ «لوطی‌ها»، «چاله‌میدونی» و «قیصر» بازی‌هایی است که بچه‌های ما بازی می‌کنند.  تشویق این بازی‌ها قمه و قداره و پنجه بوکس است.

وی افزود: من امروز به عنوان اتمام حجت به شما می‌گویم که کودتای فرهنگی در حال وقوع است و شدیدترین افکار علیه فرزندان ما صورت گرفته است. ما کوتاهی کردیم.

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: این بازی‌ها علاوه بر ابزار درآمدی به دستگاهی ضدفرهنگی نیز تبدیل شده است که فاصله بین والدین و فرزندان را باعث شده است. باید توجه کنیم که این امری تصادفی نیست بلکه سالیان سال روی این موضوع کار کرده و برنامه‌ریزی کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز