خبرگزاری کار ایران

مولایی در گفت‌وگو با ایلنا:

عضویت در FATF موجب اعتمادسازی و هموار شدن راه همکاری کشورها با ایران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۳۲۱

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران با بیان اینکه عضویت در FATF موجب اعتمادسازی و هموار شدن راه همکاری کشورها با ایران می‌شود، تاکید کرد: ما در مورد پذیرش FATF در معرض انتخاب نبودیم بلکه برای تداوم همکاری در عرصه جهانی و انجام مبادلات مالی در عرصه جهانی ناگریز به آن هستیم.

یوسف مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس گفت: لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم که این روزها به CFT شهره شده است، یکی از ملزومات پیوستن کشورها به کارگروه اقدام مالی (FATF) است.

کشورها بدون رعایت استانداردهای جهانی نمی‌تواند به فعالیت بپردازند

وی به ضرورت‌ها برای پیوستن به استانداردهای جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیای فرامرزی امروز که کشورها عضو جامعه جهانی هستند و وابستگی متقابل کشورها و دولت‌ها به یکدیگر ویژگی اصلی آن است، بدون رعایت استانداردهای جهانی نمی‌تواند به فعالیت و مدیریت کشور پرداخت.

این کارشناش ارشد مسائل حقوقی ادامه داد: این استانداردها هرچند توسط کشورهای بزرگ تدوین شده – که به دلیل آن است که آنها برای اولین بار در این عرصه عرصه ورود کرده و حجم انبوه مبادلات مالی نیز توسط آنها انجام می‌شود – ولی هنگامی وارد مناسبات جهانی می‌شوید، نمی‌توان آن استانداردها را نادیده گرفت و به فعالیت پرداخت.

مقررات FATF مرز نمی‌شناسد 

مولایی با تاکید بر اینکه FATF درصدد آن است که با شاخصه‌گذاری و استانداردسازی، موجب شفاف‌سازی مبادلات مالی و مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی شود، تصریح کرد: مقررات FATF مرز نمی‌شناسد و همه کشورهایی که درصدد کار اقتصادی در عرصه جهانی هستند، ناگریز به عضویت در آن و رعایت این استانداردها هستند.

وی با یادآوری اینکه FATF گروهی متشکل از کشورها است و کنوانسیون و سازمان بین‌المللی هم نیست، خاطرنشان کرد: هدف FATF این است که راه‌های پولشویی و تامین مالی تروریسم را مسدود سازد. در این چارچوب، در صورتی که کشوری به این گروه نپیوندد و ملحق نشود، FATF آن کشور را جزو منطقه پرریسک برای همکاری و سرمایه‌گذاری اعلام می‌کند و حتی می‌تواند برای مقابله با آن، کشوری را تحریم کند.

 برای انجام مبادلات مالی در عرصه جهانی ناگریز به پیوستن به FATF هستیم

این استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران افزود: عدم همکاری با FATF، همانند عدم پذیرش پادمان و ان‌پی‌تی است که موجب می‌شود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روند فعالیت‌های هسته‌ای کشوری نظارت نداشته باشد. در این چارچوب، کشوری که عضو آژانس نباشد، متهم به عدم شفافیت و تلاش برای ساخت سلاح اتمی است و در این چارچوب، تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل شناخته می‌شود.

مولایی با تاکید بر اینکه عضویت در FATF موجب اعتمادسازی و هموار شدن راه همکاری کشورها با ایران می‌شود، ابراز داشت: ما در مورد پذیرش FATF در معرض انتخاب نبودیم بلکه برای تداوم همکاری در عرصه جهانی و انجام مبادلات مالی در عرصه جهانی ناگریز به آن هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز