خبرگزاری کار ایران

در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سلطان سکه مطرح شد؛

اگر بانک مرکزی به وظیفه خود عمل می‌کرد شاهد تشکیل دادگاه‌‌ها ارزی نبودیم/ گروه وحید مظلومین وارد مبادلات فردایی و کاغذی ارز و سکه شدند

asdasd
کد خبر : ۶۶۵۹۸۱

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ١٩ تن از مفسدان اقتصادی در حالی برگزار شد که قاضی زرگر در ابتدای این جلسه گفت: چنانچه بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خودش که تصویب شده و آن نظارت بر صرافی‌ها است عمل می‌کرد یقینا ما شاهد تشکیل اینگونه دادگاه‌ها نبودیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ١٩ تن از مفسدان اقتصادی لحظاتی پیش با سخنان قاضی حجت الاسلام زرگر آغاز شد.

قاضی گفت: امروز جلسه دادگاه در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به اتهام اخلالگران و مفسدان اقتصادی در رابطه با ١٩ تن از متهمی که در ارتباط با ارز و سکه فعالیت داشتند تشکیل شده است و با رعایت عدل و انصاف و با توجه به خسارت‌های وارده مستقیم و غیرمستقیم اخلال در بازار ارز و سکه، به اتهام متهمین رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: باید تاکید کنم چنانچه بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خودش که تصویب شده و آن نظارت بر صرافی‌ها است عمل می‌کرد یقینا ما شاهد تشکیل اینگونه دادگاه‌ها نبودیم.

قاضی زرگر ادامه داد: متاسفانه براساس آنچه در قانون برای بانک مرکزی تصویب شده تعبیر می‌شود که کار رها شده و این باعث مشکلاتی برای کشور شده است.

در پایان سخنان قاضی زرگر، مرتضی تورک معاون دادستان تهران برای قرائت کیفرخواست در جایگاه حاضر شد.

در بخش بعدی دادگاه نماینده دادستان به قرائت کیفرخواست متهمان پرداخت و گفت: از همان ابتدای انقلاب دشمنان برای شکست این ملت از هیچ اقدامی فروگذار نکردند و پس از دفاع مقدس هشت ساله هم چندین سال جنگ فرهنگی علیه ما به راه انداختند. پس از شکست در عرصه فرهنگی دشمنان راه را برای شکست این ملت جنگ اقتصادی دیدند و سخت‌ترین برنامه‌ها را علیه ما اجرا کردند تا بین ملت و نظام فاصله بیندازند. آنان در این مسیر ده‌ها نقشه شوم را به اجرا درآوردند و البته همواره با شکست مواجه شدند اما هزینه‌هایی را هم برای ما ایجاد کردند.

وی ادامه داد: ایجاد یأس نسبت به نظام و نشان دادن چهره‌ای ضعیف از نظام یکی از نقشه‌های دشمنان است که بعضا با کمک مزدوران داخلی و با استثمار فکری عده‌ای از معاندین یا افراد ساده‌اندیش نقشه‌های خود را عملی کرده‌اند. برخی افراد در داخل کشور آب به آسیاب دشمن می‌ریزند که بعضی از آنان پس از آگاهی از عمل نادرست خود از راه غلط بازمی‌گردند.  اما عده‌ای از آنان که عامدانه و آگاهانه در این مسیر قدم برمی‌دارند به هیچ وجه از راه خود باز نمی‌گردند.

نماینده دادستان با اشاره به پرونده وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی که دو تن از متهمین اصلی پرونده هستند، اظهار داشت: این افراد هم در دهه ۷۰ و هم در دهه ۸۰ با بالا و پایین کردن قیمت ارز و سکه به صورت عمده و کلان تیر خود را به هدف زده و ضمن انباشت سرمایه در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به سوابق وحید مظلومین گفت:‌ این فرد که متولد سال ۱۳۴۱ است سال‌ها در بازار سکه و ارز فعالیت کرده است. وی در جریان انتخابات سال ۷۱ که دلار به یکباره افزایش می‌یابد بازداشت می‌شود که به دلیل سپری شدن حدود ۲۵ سال از آن تاریخ دسترسی دقیق به سابقه وی میسر نشد. وی همچنین در سال‌های ۹۰ و ۹۱ به عنوان یکی از ارکان اخلال اقتصادی دستگیر و هفت ماه در بازداشت بوده و پرونده‌ای برای وی تشکیل شده است. مظلومین در تاریخ ۲۱/۷/۹۱ در شرایطی که در حال خروج غیرقانونی از کشور بوده در مرز مریوان دستگیر می‌شود. همچنین ندا بهرامی نیز در همان روزها در فرودگاه امام خمینی در حال خروج دستگیر می‌شود. این شخص دارای صرافی بوده که آن را در اختیار وحید مظلومین قرار داده و مظلومین از طریق صرافی او یک تا دو میلیون دلار به کشور وارد کرده و در بازار فروخته است. همچنین ندا بهرامی ۶ فقره حساب بانکی افتتاح کرده و در اختیار وحید مظلومین قرار داده است. تراکنش این حساب‌ها در عرض یک سال بیش از هزار میلیارد تومان بوده است.

نماینده دادستان عنوان کرد: محمد اسماعیل قاسمی و محمدرضا مظلومین (فرزند وحید مظلومین) و حدود ۱۰ نفر دیگر در اتهامات وحید مظلومین همکاری داشته‌اند اما با دخالت و وساطت بانک مرکزی و دفاع بی‌جا از وحید مظلومین برای وی حکم برائت صادر شد. یکی از اشخاص که آن زمان از مدیران ارشد بانک مرکزی بوده وحید مظلومین را به عنوان عامل بانک مرکزی معرفی کرده است. وی پس از اتمام ماموریت در بانک مرکزی نیز صرافی دایر کرده و به باند وحید مظلومین خدمات ارائه می‌کرده است.

وی با بیان اینکه چندین فقره پرونده، آزادی و برائت‌های مختلف موجب آشنایی وحید مظلومین با قوانین شده و از وی فردی منحصربه فرد ساخته است، گفت: این شخص از همه ضعف‌های قضائی، قانونی و پلیسی و به طور کلی گریزگاه‌های قانونی آگاه است و این امر موجب شده ماموران و قضات پرونده او را به عنوان یکی از پرونده‌های پیچیده بشناسند.

نماینده دادستان افزود: در زمستان سال گذشته قیمت دلار و سکه به یکباره افزایش یافت و شناسایی و دستگیری اخلال‌گران بازار در دستور کار مقامات اطلاعاتی و قضائی قرار گرفت. در همین راستا بانک مرکزی طی یک نامه اسامی اخلال‌گران اقتصادی را معرفی کرد و به موجب آن در تاریخ ۲۴/۱۱/۹۶ ساعت ۱۸:۳۰ محمد رضا مظلومین فرزند وحید مظلومین شناسایی و دستگیر شد. نامبرده در بازجویی‌های وزارت اطلاعات فقط فعالیت در حوزه سکه و طلا را تایید کرده و منکر فعالیت در حوزه ارزی شده است. اما در تحقیقات وزارت اطلاعات خلاف ادعاهای او ثابت می‌شود. متهم عضوی از یک شبکه سازمان یافته قاچاق ارزی بوده و احتمالا با راهنمایی پدرش با حساب بانکی شاهین سیمرغ، اقدام به قاچاق عمده ارز کرده است. در زمان افتتاح حساب به نام شاهین سیمرغ شماره تماس محمدرضا مظلومین به بانک داده شده و کلیه تراکنش‌های شاهین سیمرغ به گوشی مظلومین فرستاده می‌شده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: وحید مظلومین به منظور عدم شناسایی، دو استراتژی را در دستور کار قرار داده است وی همزمان با فعالیت در حوزه ارز، در حوزه سکه و طلا نیز معاملاتی انجام می‌داده و این معاملات را پوششی برای فعالیتش در حوزه ارز قرار داده است. همچنین دومین استراتژی وی این بوده که فعالیت‌های غیرمجاز و منفی خود را با استفاده از حساب‌های کارگران و اقوام خویش گسترش دهد. مثلا وی از حساب عمه همسر خود به نام اقدس مهرافزا که زنی خانه‌دار و ۷۰ ساله است برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کرده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه وحید مظلومین اطلاع یافته بود نیروهای انتظامی به سراغ او می‌آیند، عنوان کرد: وی کلیه مدارک را از بین برد. در تاریخ ۲۰/۳/۹۷ محمدرضا مظلومین با فک قرار بازداشت موقت و توزیع وثیقه آزاد می‌شود و هم اکنون نیز متواری است. در تاریخ ۱۱/۴/۹۷ وحید مظلومین جلب و دستگیر می‌شود و با انکار همه اتهامات می‌گوید از سال ۹۲ به بعد حتی یک دلار معامله ارز نداشته است. طبق اعترافات وحید مظلومین وی هفته‌ای هفت میلیارد تومان سکه در بازار می‌فروخته است. نامبرده می‌گوید با محمد اسماعیل قاسمی در حوزه خرید و فروش سکه ارتباط کاری دارد. در بهمن ماه ۹۶ محمد اسماعیل قاسمی نیز به عنوان یکی از اصلی‌ترین اخلال‌گران اقتصادی بازداشت شده بود و خرید سکه برای وحید مظلومین را اعتراف کرده بود. اقدس مهرافزا دو فقره از حساب‌های بانکی خود را در اختیار قاسمی گذاشته بوده است. محمد اسماعیل قاسمی با استفاده از حساب اقدس مهرافزا و رضا مرز میدان ۳۰۰ هزار سکه خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه وحید مظلومین براساس تجربیات سابق خود می‌داند فعالیت ارزی چه مجازات‌هایی در پی خواهد داشت، اظهار کرد:‌ وحید مظلومین به اعضای تیم خود آموزش می‌دهد بگویند هیچ فعالیتی در حوزه ارز نداشتند. وی ۴۰ تا ۵۰ نفر از عوامل خود را در داخل و خارج از کشور به کار گرفته و با پشتوانه و رانت اطلاعاتی در دولت و صرافی‌ها اخلال در بازار ایجاد کرده است. او نزد افکار عمومی هم این شبکه را ایجاد کرده که از عوامل دولتی است. براساس بررسی‌ها با فعالیت‌های غیرمجاز وحید مظلومین فقط در یک روز ۱۵ میلیارد تومان عاید او می‌شود. وی با ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان تراکنش داشته است. اغلب این تراکنش‌ها مربوط به اطرافیان وحید مظلومین است. وی تا جایی پیش می‌رود که حتی بدون رضایت اشخاص و با اغفال مسئولین بانک‌ها اقدام به افتتاح حساب می‌کرده مثلا وی در یکی از شعب بانک مسکن و شعبه سبزه میدان بانک ملت بدون حضور اشخاص اقدام به افتتاح حساب کرده است. او به منظور اینکه هیچ رد پایی از خود به جا نگذارد احسان فرزام‌نیا، معلم خصوصی زبان فرزند خود را مجاب می‌کند دو خط تلفن همراه به نام خود بگیرد که وحید از آنها در کارهای غیرمجاز خود استفاده می‌کرده است. به محض اینکه وحید مظلومین دستگیر می‌شود سیم کارت‌های به نام فرزام‌نیا سوزانده می‌شود و کلیه اطلاعات فضای مجازی آنها هم امحا می‌شود. نهایتا احسان فرزام‌نیا دستگیر می‌شود و در اظهارات خود اقرار می‌کند که بنا به درخواست محمدرضا حاتمی از کارمندان وحید اقدام به گرفتن این دو خط کرده است.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه در گام اول گروه وحید مظلومین دارای هشت نفر اعضای اصلی است، بیان کرد:‌ وحید مظلومین، محمد اسماعیل قاسمی، محمدرضا مظلومین، رضا مرده میدان، اقدس مهرافزا، شاهین سیمرغ، فرزانه مهرافزا و حسین مظلومین هشت عضو اصلی این گروه هستند. همچنین تاکنون ۴۱ نفر عضو این شبکه شناسایی شده‌اند که در اغلب موارد بین آنان و هشت نفر  اصلی گروه رابطه نسبی و سببی وجود دارد.

وی ادامه داد: در بررسی‌ها بیش از ۱۰ هزار تراکنش بانکی و سه هزار و ۲۰۰ سند بانکی مطالعه شده است. از جمله اشخاصی که در فعالیت‌های باند یاد شده از حساب‌های آنها استفاده شده است اقدس مهرافزا بوده.

وی در سال ۹۶ هیچ گونه فعالیت بانکی به خصوصی نداشته است و مجموع حساب‌های او تراکنشی عادی داشته است. از مرداد سال ۹۶ به یکباره حجم تراکنش‌های حساب‌های اقدس مهرافزا بالا می‌رود و مراودات گسترده‌ای با افراد غیرمجاز، شرکت‌ها و صرافی‌ها شروع می‌شود. بحث قابل توجهی از وجوه واریزی به حساب او از سوی اتباع عراقی بوده است. بحث دیگری از واریزها و برداشت‌ها نیز مربوط به تعداد دیگری از زنان خانه‌دار بوده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: تراکنش‌های مالی مبین رد ادعای او و محمد اسماعیل قاسمی در خصوص فعالیت صرف در حوزه سکه و طلا. فعالیت این اشخاص اکثرا ارزی بوده اس. محمد رضا مظلومین در اعترافات خود می‌گوید تمام مراودات مالی از طرف او و به دستور پدرش انجام می‌شده و او پول‌چرخان پدرش بوده است. حسین مظلومین برادر زاده وحید نیز موثرترین فرد در گروه بوده است  او نظارت بر دیگر اعضای گروه را نیز به عهده داشته و در مجموع با ۳۲ حساب ۶ هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال گردش مالی داشته است.

نماینده دادستان در ادامه اتهامات متهمین پرونده گفت: رضا مرده میدان نیز شاگرد مغازه محمد اسماعیل قاسمی بوده است که با چندین حساب فعالیت می‌کرده است.

وی افزود:‌ با عنایت به اوراق و محتویات پرونده وحید مظلومین با تشکیل شبکه سازمان یافته در عرضه ارز و سکه فعالیت مجرمانه داشته استاین حجم از مبادلات مالی و گردش حساب نمی‌تواند صرفا از فعالیت در حوزه سکه و طلا ناشی شود. وحید مظلومین و اعضای باند او تحت تاثیر آموزش‌های غلط و تجربیات سابق خود می‌گویند این گردش‌های مالی ناشی از فعالیت بر عرصه سکه و طلاست. این در حالی است که هر کس اندک تجربه ای در حوزه سکه داشته باشد با نگاه به تراکنش‌ها متوجه می‌شود این فعالیت ها ارزی است. ارقام گردش مالی گروه مذکور کاملا روشن است. این گروه در سال گذشته هشت هزار میلیارد تومان تراکنش داشته است که مشخص می‌کند روزانه ۳.۵ میلیارد تومان یعنی ۳۰ کیلوگرم طلا به صورت روزانه و سالانه ۹ تن طلا مبادله می‌کرده است. اگر بخواهیم تصور کنیم فعالیت این افراد در حوزه سکه بوده است برای هشت هزار میلیارد گردش مالی روزانه دو هزار و ۴۰۰ سکه تمام بهار باید فروخته شود که این ارقام به هیچ وجه منطقی نیست. نه در حوزه طلا و نه در حوزه سکه.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه شکایت اتحادیه رسمی طلا و جواهر نیز در پرونده موجود است عنوان کرد: وحید مظلومین و مشاورین وی تصور غلطی از جرم نبودن خرید و فروش مسکوکات ضرب شده داشته‌اند زیرا هیچ کدام مجوز خرید و فروش مسکوکات را ندارند و مجوز خرید و فروش مصنوعات را دارند. براساس قانون کشور تاسیس و ثبت صرافی‌ها فقط با مجوز بانک مرکزی ممکن می‌شود. تنها واحدهایی مجاز به خرید و فروش مسکوکات طلا هستند که مجوز صرافی را از بانک مرکزی داشته باشند. بنابراین وحید مظلومین با تشکیل شبکه‌ای منسجم و سازمان یافته اقدام به فعالیت غیرمجاز هم در موضوع ارز و هم در موضوع سکه کرده است.

وی اضافه کرد: نقش وحید مظلومین به حدی بوده که وی را به عنوان مرجع و مرشد بازار سکه و ارز می‌شناختند و هیچ کس جرأت تخطی از دستورات وی را نداشته است. وی را در بازار با لقب ملا و اخیرا با لقب سلطان سکه می‌شناختند. زمانی که او دستگیر می‌شود خودش به ماموران انتظامی گفته بروید و افتخار کنید که سلطان سکه و ارز را دستگیر کرده‌اید.

نماینده دادستان با اشاره به اینکه گروه وحید مظلومین وارد مبادلات فردایی و کاغذی ارزو سکه هم شده‌اند اظهار داشت: مبادلات فردایی و کاغذی در بازار شبیه به قمار است. در این مبادلات فقط به صورت لفظی سکه و ارز میان دلالان خرید و فروش می‌شود که این امر نقش زیادی در افزایش قیمت ارز و سکه داشته است.

نماینده دادستان ادامه داد: گروه وحید مظلومین به متهم سالار آقاخانی که پرونده قاچاق ارز داشته هم مرتبط بوده‌اند و با مبادلات کاغذی به تعداد زیادی از افراد فعال در حوزه ارز و سکه ضربه مالی وارد کرده‌اند.

نماینده دادستان افزود: نکته مهم دیگر در خصوص این گروه خروج منابع ملی آنها از کشور است که مسیر نهایی اموال آنان شهرهای مرزی و صرافی‌های مناطق آزاد بوده است. وجوه تحصیل شده توسط این گروه از طریق این صرافی‌ها از کشور خارج و در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دلیلی مبنی بر اینکه این افراد با معاندین نظام همکاری داشته اند به دست نیامده است عنوان کرد با این وجود این احتمال رد نشده و تحقیقات آن در جریان است به هر حال این افراد با اطلاع کامل از آثار زیانبار فعالیت‌های خود با راه‌اندازی این شبکه سازمان‌یافته موجب اخلال در نظام پولی و مالی کشور شده است. اعمال ایشان در حد افساد فی الارض محرز است بنابراین درخواست رسیدگی و اشد مجازات برای آنان و صدور محکومیت برای اعضای این گروه را از دادگاه محترم دارم.

نماینده دادستان در ادامه به ذکر نام و اتهامات ۱۹ متهم پرداخت. بر اساس این گزارش متهم ردیف اول وحید مظلومین فاقد سابقه موثر کیفری بوده که از تاریخ ۱۲ تیرماه ۹۷ به جرم افساد فی الارض از طریق تشکیل شبکه فساد و اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق معامله غیرقانونی ارز و سکه در حد کلان و به صورت سازمان یافته در زندان است.

وی ادامه داد: متهم ردیف دوم محمد اسماعیل قاسمی که وی نیز فاقد سابقه کیفری موثر بوده و به اتهام مشارکت در اخلال نظام اقتصادی کشور از طریق تشکیل شبکه فساد و معامله غیرقانونی ارز و سکه در حد کلان و به صورت سازمان یافته از تاریخ ۸ مرداد ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد.

مرتضی تورک معاون دادستان تهران در ادامه بیان کرد: محمداسماعیل قاسمی یکی از فعالان قدیمی بازار ارز است که قبلا هم دستگیر شده اما مجددا وسوسه شده و دوباره اقدام به قاچاق ارز کرده است. وی این بار در پوشش بازار سکه و بدون مجوز صرافی با هماهنگی وحید مظلومی متهم به استفاده از حساب‌های بانکی افراد دیگر است و مدیریت شاخه معاملات ارز را به عهده می‌گیرد و تمامی جریانات بازار سکه به بازار ارز را هدایت کرده و وجه حاصله را به کشورهای مختلف از جمله امارات انتقال می‌داد. 

طبق اسناد و اعلام وزارت اقتصاد حجم تراکنش‌های مالی محمداسماعیل قاسمی ۴۸۰۰ میلیارد تومان بود که تنها ۵۴۰ میلیارد آن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ انجام شده و باقی مربوط به سنوات قبل است. این کاهش تراکنش ناشی از این موضوع بود که قاسمی پس از بالا رفتن حجم تراکنش‌های خود ترسیده و باقی تراکنش‌ها را به حساب‌های دیگر منتقل کرده است. همچنین خیلی از این حساب‌ها هنوز شناسایی نشده. 

متهم ردیف سوم مجید عطریان است وی نیز فاقد سابقه موثر کیفری بوده و به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه فساد و اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق معامله غیرقانونی ارز و سکه در حد کلان و به صورت سازمان یافته از تاریخ ۱۶ مرداد ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد. نامبرده به عنوان کاغذی کار در بازار شناخته می‌شود.

رامین تاجیک به عنوان متهم ردیف چهارم نیز به اتهام مشابه از تاریخ ۲۱ مرداد ۹۷ در بازداشت است. وی در جریان دستگیری وحید مظلومی در سال ۹۱ هم حضور داشت. تاجیک دارای جواز کسب در صنف طلافروشی است که ردیابی وجوه او همچنان در دستور کار قرار دارد اما تاکنون حدود ۲۷ میلیارد تومان تراکنش مالی از حساب او کشف شده است. 

متهم ردیف پنجم که متواری بوده نیز به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه فساد از طریق قاچاق عمده ارز به صورت کلان تحت پیگرد قرار دارد. وی برادرزاده وحید مظلومی است و سومین فرد موثر در این شبکه فساد است که بیش از سه هزار میلیارد تومان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ گردش مالی داشته. 

متهم ردیف ششم محمدرضا مظلومین نیز متواری بوده که به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه فساد و جعل اسناد رسمی تحت پیگرد قرار دارد. 

متهم ردیف هفتم نصراله دارایی به علت متواری بودن فاقد اطلاعات هویتی است. وی یکی از عوامل فعال و زیرمجموعه حسین مظلومین در این شبکه فساد بود که متهمین وحید و حسین مظلومین از وی برای پرداخت وجوه استفاده می‌کردند.

متهم ردیف هشتم این پرونده رضا مردمیدان متهم به مشارکت در اخلال نظام اقتصادی از طریق قاچاق عمده ارز است که از ۱۷ مرداد ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد. وی شاگرد متهم ردیف دوم محمداسماعیل قاسمی بوده که از حساب‌های بانکی او ۶۴۴ میلیارد تومان تراکنش مالی ثبت شده است.

متهم ردیف نهم حسن وزیری است که بعد از افزایش تراکنش مالی رضا مردمیدان حساب‌های وی مورد استفاده شبکه قرار می‌گرفت. وزیری به عنوان پول‌چرخان و انتقال دهنده پول دارای ۱۲ فقره حساب بانکی است که فقط در سال ۹۶ ، ۱۵۱ میلیارد تومان تراکنش مالی داشته است. 

متهم ردیف دهم شاهرخ نجفی به علت متواری بودن فاقد اطلاعات هویتی می‌باشد. متهم ردیف یازدهم این پرونده اقدس مهرافزا با اتهام قرار دادن حساب‌های بانکی متعدد خود با تراکنش ۷۱۶ میلیارد تومان مربوط به سال ۹۶ مواجه است. 

متهم ردیف دوازده، سروش امیری متواری و فاقد اطلاعات هویتی بوده که اتهامش انتقال ارز به حساب مهرافزا و ایجاد حساب مخفی برای وحید مظلومین است. گردش حساب‌های امیری در حدود ۴۴۶ میلیارد تومان برآورد شده است. 

متهم ردیف سیزدهم این پرونده پویا نوبخت است. وی مرتبط با محمداسماعیل قاسمی مراودات متعددی داشته و با استفاده از حساب‌های او که در اختیار نامبرده بوده فقط ظرف شش ماه و در سال ۹۶ تراکنش مالی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان انجام شده است. نوبخت از تاریخ ۵ شهریور ۹۷ دستگیر شده است.

متهم ردیف چهارده احسان فرزام‌نیا معلم خصوصی دختر وحید مظلومی برای مخفی نگه داشتن ارتباطات متهم ردیف اول اقدام به خرید دو خط ایرانسل کرده بود که پس از دستگیری وحید مظلومین به خواست اعضای دیگر گروه پین‌کارت‌ها را سوزانده است.

متهم بعدی وحید دهاقی متهم ردیف هفدم پرونده در سال ۹۳ ریاست بانک مسکن شعبه پاچنار را به عهده داشته که در مشارکت با وحید مظلومین اقدام به افتتاح حساب‌های متعدد در این بانک بدون حضور صاحبین حساب  و با استفاده از مدارک جعلی کرده است. 

متهم ردیف شانزده حمیدرضا فارای پس از دهاقی ریاست همین شعبه بانک مسکن را به عهده گرفته و همچون متهم ردیف پانزده، اقدام به افتتاح حساب‌های متعدد بدون حضور صاحبین این حساب‌ها می‌کرد. 

متهم ردیف هفده، محمد بیانی معاملات کاغذی ارز را در بازار سبزه میدان برای این گروه فساد انجام می‌داد. 

متهمین ردیف هجده و نوزده، شاهین سیمرغ سعید و حمیدرضا صفایی نیز به اتهام مشارکت در اخلال بازار ارز از طریق معاملات کاغذی در بازداشت هستند.

با اتمام قرائت کیفرخواست و همچنین اسامی ۱۹ متهم این پرونده توسط معاون دادستان قاضی حجت الاسلام زرگر ضمن پوزش از حضار به دلیل طولانی شدن کیفرخواست اعلام کرد: با توجه به حجم بالای کیفرخواست لازم است به وکلای متهمین برای تهیه لایحه زمان داده شود به همین منظور ختم دادگاه را اعلام و جلسه‌ بعدی رسیدگی به اتهام متهمین این پرونده را به روزهای آینده موکول می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز