خبرگزاری کار ایران

محجوب:

هیچ اطلاعات قابل دسترسی از حوادث رخ داده در صنعت نفت وجود ندارد

کد خبر : ۶۵۸۷۷۰

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: هیچ اطلاعات مکتوب و قابل دسترسی در وزارت نفت درخصوص حوادث رخ داده در این حوزه وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در نشست علنی امروز (دو شنبه ۲۹ مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال مشترک خود و نادر قاضی پور از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: نتایج ناشی از حوادث پالایشگاه ها بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ۱۷ آوریل ۲۰۱۳ برای مردم ایالت تگزاس آمریکا حادثه ای رخ داد که طی آن ۱۲ آتش نشان جان خود را از دست دادند، سپس رئیس جمهور آمریکا در یک فرمان تاریخی ۳ ماه فرصت داد تا همه رویه های ایمنی بازبینی شود.

وی افزود: باید توجه داشت که سوال در مورد ایمنی صنعت نفت بسیار مهم و یکی از پراهمیت ترین سوالات است.

محجوب تصریح کرد: وزیر نفت معتقد است برای واگذاری بخش های مختلف به بخش خصوصی، اختیارات کافی به وزیر اعطا نشده است، این اظهارات به معنای آن است که مجلس نیز در بروز این حوادث شراکت دارد، زیرا قوانین کافی را برای واگذاری به وزیر نفت اعطا نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر انگشت اتهام را به سمت خود بگیریم، اولین نکته آن است که باید نگاه به موضوع ایمنی در صنعت نفت را تقویت کنیم.

وی بیان کرد: بنا بر آنچه در رسانه ها آمده؛ وزیر نفت تکالیفی را برای ایجاد ایمنی در این صنعت به زیرمجموعه های خود معین کرده، اما همچنان سوالاتی در این زمینه وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آماری که وجود دارد نشان می دهد حداقل ۶۱ حادثه رخ داده که البته این آمار متقن نیست و تعداد متفاوتی از حوادث رخ داده نیز گزارش شده است.

محجوب با بیان اینکه سوال ما این است که تعداد حوادث رخ داده در کجا ثبت می شود، بیان کرد: نویسندگان مقالات علمی می گویند هیچ اطلاعات مکتوب و قابل دسترسی در وزارت نفت درخصوص حوادث رخ داده در این حوزه وجود ندارد، سوال اینجاست که آیا تقریر تعداد حوادثی که در صنعت نفت رخ داده برای وزارت نفت و روابط عمومی این وزارتخانه کار سختی است؟

وی افزود: حادثه سقوط یکی از پرتکرارترین حوادثی است که در صنعت نفت رخ می دهد که برای حل این مشکل می توان با آموزش، تعداد حوادث رخ داده را کاهش داد. اگر به قانون یا تامین امکانات نیاز دارند تا تعداد حوادث کاهش یابد، وزارت نفت اعلام کند تا این کار انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش های رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تاریخ اول خرداد ۹۵ تا پایان ۱۰ بهمن همان سال نشان از ۳۰ حادثه ثبت شده دارد که از این تعداد ۹ حادثه بدون آتش سوزی و ۲۱ حادثه با آتش سوزی همراه بوده است.

وی با انتقاد از اینکه گزارش‌های وزارت نفت در این خصوص به مجلس ارجاع نشده است، تصریح کرد: وزارت نفت در ارائه آمارها و میزان حوادث ناشی از آتش سوزی مشکل داشته و وزیر مربوطه باید آمارها را تصحیح کند.

محجوب با اشاره به اینکه بسیاری از حوادث در حوزه نفت و پتروشیمی ناشی از عدم رضایت کارکنان و امنیت شغلی آنهاست، تاکید کرد: عدم رضایت و امنیت شغلی کارکنان در حوزه نفت و پتروشیمی مشکلاتی را به وجود آورده است، به طوری که ۷۰ درصد حوادث ناشی از عدم رضایت و امنیت شغلی کارکنان است، بنابراین مجلس نمی تواند نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه عوامل انسانی مهمترین بحث در امنیت شغلی است، گفت: در حوادث کار سال ۹۵ در حدود ۳۵ نفر در حوزه نفت جان خود را از دست داده اند، لذا انتظار داریم وزارت نفت این مسئله را به طور جدی پیگیری کند، هر چند که این وزارتخانه به حوزه مسئولیت های اخلاقی، قانونی و پیوسته خود به خوبی عمل نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته کاستی های قانونی در این بخش وجود دارد که دولت می‌تواند لایحه اصلاح قانون را برای رفع این مشکلات به مجلس ارسال کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز