خبرگزاری کار ایران

معاون مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران:

همکاری‌های ریلی تهران و مسکو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۸۵۸

معاون مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه راه‌آهن گفت: در سال‌های اخیر سوریه تحت تحریم‌های بین‌المللی بوده با این حال حتی در دوران تحریم‌ها هم ایران هیچ مشکلی با همکاری‌های ریلی با روسیه نداشت.

به گزارش ایلنا «حسین عاشوری» معاون مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با «اسپوتنیک» از عدم تاثیر تحریم‌های آمریکا بر همکاری‌های ریلی ایران و روسیه خبر داد و گفت: پیمانکاران و متخصصان دو کشور در پروژه‌هایی مشترک حضور دارند. کمسیونری این پروژه‌ها از سوی متخصصان روسی انجام شده و تجهیزات نیز از سوی روسیه تامین می‌شود. ایرانی‌ها و متخصصان خارجی در پروژه‌های کمپانی‌های خارجی در ایران در کنار هم حضور دارند. بر اساس ساز و کار پروژه، مسئولیت روسیه تامین مالی است و پیمانکاران ایرانی و روسی هر دو در آن حضور دارند. 

وی گفت: حضور متخصصان ایرانی و روس در پروژه‌های مشترک ۵۰-۵۰  و در برخی موارد ۳۰-۷۰ است.  طرف روسی مسئول تامین قطعات و تجهیزات است. فرقی بین تجهیزات روسی و دیگر کشورهای خارجی تا زمانی که همه کمپانی‌ها با استانداردهای بین‌المللی هم‌خوانی داشته باشند، وجود ندارد. مسئولیت مالی پروژه نیز با طرف روسی است. ما به دنبال امتیاز دادن به تجهیزات روسی در برابر تجهیزات خارجی دیگر نیستیم. اگر با کشور دیگری قرارداد امضا کنیم، از آنها خریداری می‌کنیم.

«عاشوری» گفت: قرارداد تولید ۶ هزار ماشین ریلی با روسیه امضا شده که طرف روس باید بعد مالی این پروژه را تامین کند. این توافق می‌گوید کارخانه‌های روسی باید برخی از ماشین‌های ریلی و قطعات یدکی آن را تولید کنند و سه کمپانی ماشین‌سازی در ایران هم طرف قرارداد هستند. راه آهن جمهوری اسلامی ایران خریدار نیست، بلکه کمپانی‌های خصوصی ایران طرف حساب هستند. راه آهن جمهوری اسلامی ضامن پرداخت‌هاست.

عاشوری تاکید کرده ما نیاز بعد از برق‌رسانی خط قمصر-بوران به قطعات یدکیداریم چرا که ایران دچار کمبود منابع است. در بخشی از این قرارداد، برق‌رسانی منطقه قمصر-اینکه-بوران ذکر شده است. دو کشور بر سر اجرای پروژه‌های مشترک نظیر راه‌آهن دو خطه خاف-کاشمر و همچنین برق‌رسانی به مسیر سرخس-بندرعباس نیز توافق کرده‌اند. 

معاون راه آهن ایران تاکید کرد که همکاری‌های ریلی بین ایران و روسیه علی‌رغم تحریم‌های آمریکا توسعه پیدا کرده‌است و گفت: در سال‌های اخیر سوریه تحت تحریم‌های بین‌المللی بوده با این حال حتی در دوران تحریم‌ها هم ایران هیچ مشکلی با همکاری‌های ریلی با روسیه نداشت. در حال حاضر هم برخی محدودیت‌ها وجود دارد اما مطمئنم که هیچ تاثیری بر همکاری‌های ما نخواهد گذاشت. 

«عاشوری» بر اهمیت کریدور شمال- جنوب هم تاکید کرد و گفت: بر اساس مطالعات اولیه این کریدور ظرفیت انتقال ۷ هزار تن کالا در سال را دارد. در ۱۴-۱۵ سال گذشته مذاکرات زیادی بر سر این کریدور مواصلاتی انجام گرفته است. یکی از مشکلات برای راه‌اندازی این مسیر این است که فاقد خط آهن است. سال گذشته خط آستارا- آستارا به پایان رسید و امسال قرار است مسیر قزوین-رشت به اتمام برسد. هنوز بخش رشت-آستارا باقی مانده که ۱۶۷ کیلومتر است و قرار است توسط طرف آذربایجانی تامین مالی شود. 

به گفته عاشوری یک مسیر انتقال بار از هند به قزوین (به صورت ریلی) و از قزوین به رشت (از طریق کامیون) و از آستارا به مسکو (از طریق راه آهن) پیش‌بینی شده است. در حال حاضر هزینه انتقال مورد مذاکره است. سه طرف بر سر کاهش عوارض و افزایش جذابیت برای عبور و مرور از این مسیر به توافق رسیده‌اند. 

وی تاکید کرد: خط آهن برای بار در نظر گرفته شده ولی احتمال انتقال مسافر هم وجود دارد. در دوران شوروی سابق قطارهایی بود که از طریق جلفا از تهران به مسکو سفر می‌کرد. بعد از فروپاشی شوروی این خطوط آهن از حیز انتفاع خارج شد. با این حال احتمال راه‌اندازی مجدد این مسیر وجود دارد. اما در حال حاضر گفت‌وگوها بر سر همکاری برای راه اندازی مسیر باربری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز