خبرگزاری کار ایران

پورمختار در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید در برج عاج شیشه‌ای بانک مرکزی فارغ از واقعیات تصمیم گرفت/ سیاست پیش‌فروش سکه درست نبود/ نقدینگی را خود دولت تولید کرد

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۸۷۵

یک نماینده مجلس گفت: رئیس بانک مرکزی باید یک فرد جامع الطراف باشد؛ باید بانک،‌ اقتصاد و کف بازار را بشناسد نباید در برج عاج شیشه‌ای بانک مرکزی فارغ از واقعیات تصمیم بگیرد و فکر کند درست است

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ با انتقاد از سرگردانی و عدم مدیریت  نقدینگی کشور، گفت: باید این نکته را به یاد داشت که نقدینگی را خود دولت تولید و ایجاد می‌کند؛ بحث مدیریت نیست این امر دست بانک مرکزی است اگر این درحال حاضر این رقم نسبت به دولت آقای احمدی‌نژاد چهار برابر شده است به علمکرد دولت بازمی‌گردد.

نماینده مردم کبودر آهنگ تاکید کرد: این‌که گفته می‌شود دولت نمی‌خواهد و یا نمی‌تواند این نقدینگی را مدیریت کند، صحیح نیست. معتقدم چیزی که توسط خود دولت خلق شده است را دولت نمی‌تواند علیه‌اش اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: این نقدینگی دستاورد خود دولت است و تبعات اقتصادی که ایجاد کرده گریبان دولت را گرفته و ناشی از همین امر است.

نماینده مردم بهار تشریح کرد: دولت یک مدتی نقدینگی را رها کرد و سیاست‌های انقباضی را مخصوصا در بانک‌ها پیش گرفت که باعث رکود شد و از طرف دیگر نقدینگی افزایش پیدا کرد و تقاضا افزایش یافت و تورم به این سطح رسید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقتصاد ما در این روزها دلال‌محور شده است،‌ دولت برای جلوگیری از این کار باید چه کند، گفت: راه‌حل فقط و فقط به راه افتادن چرخ تولید است ما هیج راه دیگری نداریم، اگر تولید رونق پیدا کند دیگر کمبودی نخواهیم داشت.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد:‌ با چرخیدن چرخ تولید اشتغال به وجود می‌آید،‌ نارضایتی کاهش پیدا می کند و ثروت خواهیم داشت اما متاسفانه ما هیچ‌گاه حمایت واقعی از تولید نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای تولید باید کار عملیاتی و واقعی صورت گیرد نه این‌که بنشینند مصوبه تصویب کنند و بعد هم کسی آن اجرا نکند؛ بانک راه خودش را برود؛ تولیدکننده با گرفتاری‌هایی که دارد دست و پنجه نرم کند،‌ وارد کننده، گمرک و بازرگانی کار خود را انجام دهند، این گونه عمل کردن هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. معتقدم اگر دولت به طور جدی دست به ساماندهی امور بزند ظرف کمتر از یک‌سال مسائل و مشکلات برطرف خواهد شد.

این نماینده مجلس با اشاره به این مطلب که  مشکل اصلی این است که حمایت عملی از تولید نمی‌شود، عنوان کرد:  فشار تأمین اجتماعی و سازمان‌های مالیاتی از یک سو،‌ واردات بی رویه از طرفی دیگر کمر تولیدکنندگان را شکسته است.

وی تاکید کرد: دولت باید این نابسامانی‌ها را سر و سامان دهد؛ رئیس‌جمهور همه را جمع کند و لیستی از وظایف مشخص را به افراد ارائه کند و بر آن‌ها نظارت داشته باشد و بر فرض اگر فردی از کابینه کاری نکرد و یا وزیری در مقابلش ایستاد او را بیرون بی‌اندازد و عزلش کند؛ رئیس جمهور نباید باکسی تعارف داشته باشد.

پورمختار با بیان این‌که کسانی در کابینه باید حضور داشته باشند که انگیزه کار کردن و فعالیت دارند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی خود این نکات را گوشزد کردند اما پرداختن به مسائل حاشیه‌ای،‌ خارجی و برجام باعث شد اتلاف وقت شود و شرایط امروز به وجوی بیاید.

وی درخصوص عملکرد همتی در بانک مرکزی بیان کرد: آقای سیف با قضایا محطانانه با قضایا برخورد می‌کرد و سیاست‌های انقباضی که شکل گرفت هم حاصل همین تفکر بود. البته ناگفته نماند اگر تایید رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی نبود وی نمی‌توانست این سیاست‌ها اعمال کند اگر همتی هم این سیاست‌ها دنبال کند وضع بدتر خواهد شد .

این نماینده مجلس تاکید کرد: رئیس بانک مرکزی باید یک فرد جامع الطراف باشد؛ باید بانک،‌ اقتصاد و کف بازار را بشناسد نباید در برج عاج شیشه‌ای بانک مرکزی فارغ از واقعیات تصمیم گیرد و فکر کند درست است.

نماینده مردم بهار در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست پیش‌فروش سکه گفت: به قضیه فروش سکه و ارز نگاه کنید، مشخص است که شناختی وجود نداشت و تدابیر اتخاذ شده نادرست بود که این مشکلات به وجود آمده است.

وی ادامه داد: آقای همتی باید به سرعت تغییر رویه دهد، بر خلاف آقای سیف که با مجلس ارتباط ضعیفی داشت و برای آن هم توجیه قابل قبولی ارائه نمی‌کرد، با نمایندگان در ارتباط باشد و امیدوارم بتواند این کاستی ها جبران کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز