خبرگزاری کار ایران

معاون اول رئیس‌جمهور:

مدیرانی که زمانی بصورت کوپنی کشور را اداره کردند، الان هم می‌توانند کمک کار باشند

asdasd
کد خبر : ۶۳۳۴۹۱

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما تجربه چهل ساله را داشته‌ایم و مدیرانی داشتیم که به صورت کوپنی کشور را و اقتصاد را اداره کردند و الان هم در کشور حضور دارند و مدیرانی هستند که می‌توانند کمک کار باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری در جمع نمایندگان ادوار گفت: بنده توفیق داشتم و در دور دوم و سوم در جمع مجلسیان بوده‌ام. شرکت در جمع چهره‌هایی که جزو افراد نخبه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بوده و در مسئولیت‌های کشور حضور داشته‌اند فرصت مغتنمی است که انسان بتواند در این جمع حضور یابد.

وی ادامه داد: این جمعی است که اگر شرایط دشوار کشور به خاطر مسئولیت‌هایی که داشته‌اند برایشان گفته شود شاید راحت‌تر و قابل فهم‌تر باشد. آدم در این جمع احساس نزدیکی دارد چون دغدغه‌های مشترکی نسبت به نظام و انقلاب و کشور در بین ما وجود دارد که هرکدام در حد توان خود در این انقلاب و نظام نقشی داشته‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: درک درستی از شرایط کشور برای هرکدام از ما که پیشنهاداتی برای حل مشکلات کشور داریم می‌تواند کارساز باشد.

وی در تشریح شرایط کشور گفت: شرایط کشور از نظر من شرایطی پیچیده و چندوجهی و خطیر است. چون معلوم است تلاش‌های وسیعی از ابعاد داخلی و خارجی انجام می‌گیرد که برای کشور و ملت مشکلاتی ایجاد کنند. شرایط کشور یک بعد خاصی از ابعاد نیست بلکه چندوجهی است و آینده این شرایط مهم است که چه جهتی در پیش روی این شرایط قرار دارد. جهت پیش رو بستگی به نقش آفرینان دخیل در آینده کشور دارد که چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.حاکمیت، مدیران و اقشار مختلف مردم در جهت دادن آینده این شرایط با توجه به نقشی که می‌گیرند، سهیم هستند و مشخص می‌شود که چه کاری باید انجام دهیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: بهتر است بگوییم شرایط موجود چه شرایطی است. شرایط فعلی محصول عوامل اقتصادی نیست. هرکس درباره شرایط کشور صحبت می‌کند نهادها و آثار اقتصادی را پیش می‌کشند و سعی می‌کنند بگویند شرایط فعلی به خاطر وضعیت اقتصاد است.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت اقتصاددان زیادی در کشور داریم، عنوان کرد: این اقتصاددانان در دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی مدارج تحصیلی را گذرانده و قادرند در مشکلات موجود پیشنهاد بدهند.

جهانگیری یادآور شد: ما تجربه چهل ساله را داشته‌ایم و مدیرانی داشتیم که به صورت کوپنی کشور را و اقتصاد را اداره کردند و الان هم در کشور حضور دارند و مدیرانی هستند که می‌توانند کمک کار باشند. مدیرانی داشتیم که دوران جنگ را اداره کردند و مدیرانی داشتیم که به سمت اقتصاد آزاد رفتند و این کارها را انجام دادند.

رئیس شورای مبارزه با تحریم افزود: دولتی که سرکار است آغوشش برای اقتصاددانان باز است. همچنین وضعیت موجود تنها عاملش سیاست نیست که این شرایط را به وجود آورده است. یک جامعه دنبال نشاط سیاسی است. هنوز یک سال و چند ماه از انتخابات نگذشته است توجه کنید  که چه شور و نشاطی وجود داشت و مردم با چه امیدهایی در انتخابات شرکت کردند و آن نشاط ظرف یک مدت کوتاه به خاطر این شرایط اینقدر خطیر شده است. گفته می‌شود سیاست عامل آن بوده است.

جهانگیری با اشاره به شرایط بین‌المللی کشور گفت: این شرایط موجود فقط عامل بین‌المللی هم ندارد. مقطعی شده که ما بزرگترین جنگ را در منطقه از پشت سر گذرانده‌ایم. ما در منطقه‌مان اتفاقات مهمی داشته و داریم که داعش و یمن و عربستان و دیگر کشور از جمله این اتفاقات است. نمی‌شود گفت که تنها وضعیت بین‌المللی این شرایط فعلی را به وجود آورده است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره رفتارهای ترامپ عنوان کرد: شاید  برای اولین بار است که با یک رییس‌جمهور جدید و با ویژگی‌هایی جدید و اینچنینی در آمریکا مواجه هستیم که به هیچ اخلاق و تعهدی پایبند نیست. ما کار وسیعی برای برجام انجام دادیم و این پیچیده‌ترین کاری بود که بین یک کشور درحال توسعه و شش قدرت جهانی انجام شده است. وزرا و تیم ما هجده روز در یکی از دوره‌های مذاکره با هم مذاکره کردند. ما فکر نمی‌کنیم این اتفاقات و فضای فعلی به دلیل شرایط بین‌المللی رقم خورده باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ابراز داشت: آنچه که مهم است این است که وضع جدید یک تداخل از همه عوامل مختلف است. مسائل سیاسی و اقتصادی و بین‌المللی و منطقه‌ای همه با هم درآمیخته شده و  شرایط جدید را برای کشور به وجود آوردند.

وی با اشاره به کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی درجامع، اظهار کرد: ما دچار فرسایش سرمایه‌های اجتماعی شده‌ایم که از فرسایش اقتصادی زیانبارتر هست. وقتی سرمایه‌های اجتماعی دچار آسیب می‌شود شما هر سیاستی هم که تدوین کنید آن پاسخی که می‌خواهید را نمی‌گیرد وقتی سیاست‌ها با امید مردم هم جهت نباشد جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به تحریم های آمریکا و تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: قبل از اینکه ما به عنوان دولت یازدهم وارد کار شویم و نرخ ارز را کاهش دهیم یک حرکت مردم در انتخابات آرامش را به کشور بازگرداند و در شهریور که ما دولت را تشکیل دادیم نرخ ارز حتی کاهش هم داشت و در اولین قرارداد ژنو باز هم قیمت ارز کمتر شد. امید به آینده می‌تواند محرک باشد اما وقتی اعتماد اجتماعی کم شود حرف مقامات بالای کشور تاثیرش از شایعات موجود در کشور هم کمتر می‌شود. قدرت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این شرایط گرفته می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم یادآور شد: مهمترین اتفاقی که باید بیافتد این است که باید ببینیم برای ترمیم اعتماد اجتماع باید چه کاری انجام دهیم که من فکر می‌کنم سه اتفاق باید رخ بدهد یکی اینکه جامعه باور کند که هم دولت و هم حاکمیت و هم نهادهای مدنی و احزاب و گروه‌ها در حل مشکلات موثر هستند. کارآمدی در جریان‌های رسمی و نهادهای مدنی مهم است. مردم باید قبول داشته باشند که دولت و جریان‌ها از کارآمدی لازم برای حل مشکلات برخوردارند.

جهانگیری تصریح کرد: غلبه بر مشکلات و تنگناها مهم است و وقتی دشمن دارد این را القا می‌کند باید این را به جامعه بگوییم که این طور نیست چرا که ظرفیت‌های ایران از هر منظر می‌تواند مشکلات را حل کند و اما این اراده باید نشان داده شود و مردم هم بدانند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: مورد آخر این است که مردم باید حس کنند افق آینده کشور تیره و تار نیست و این دارد به صورت برعکس  تبلیغ می‌شود که افق پیش روی کشور تیره و تار است و با نخبگان کشور و هر چهره سیاسی برخورد می‌کردید می‌پرسیدند چه می‌شود و همه فکر می‌کردند که قرار است یک اتفاق خیلی تلخی بیافتد.

وی با اشاره به صحبتی از روحانی در سفر شهریور ماه گفت: این موضوع را ایشان در دولت ریزتر توضیح دادند که سردمداران کشورها به رییس‌جمهور گفته بودند شما دو سه ماه با ما همراهی کنید، بعد از آن کار تمام است و ما با شما را همراهی می‌کنیم. همچنین یکی از سران کشورهای عربی در حضور مقام معظم رهبری که من هم در آنجا حضور داشتم اینچنین صحبت می‌کرد و در حضور رئیس‌جمهور شفاف‌تر صحبت می‌کرد و به رییس‌جمهور گفته بود که آمریکایی‌ها می‌گویند کار تمام شده است اما آقای روحانی گفته بود ما حتی یک صدم از توانمان را به کار نگرفته‌ایم.

جهانگیری مطرح کرد: در  این اتفاقات و مشکلات باید همه نقش داشته باشند، شرایط بین‌المللی و سیاسی و اقتصادی و امید به آینده آسیب دیده و این که دولت به تنهایی بتواند همه این مسائل را حل کند سخت است. در این  شرایط باید همه نهادها و جریان‌ها به صحنه بیایند. اگر همه با هم به صحنه بیایند می‌شود این سرمایه اجتماعی را ترمیم کرد و سیاست‌های اقتصادی را تدوین کرد که آرامش برگردد.

جهانگیری ادامه داد: لازمه آن این است که یک گفت‌و‌گوی ملی جدی شکل بگیرد و برای مشکلات پیش رو به یک برداشت واحد برسیم. گفت‌وگوی ملی با این هدف باید شکل بگیرد که همه به یک درک مشترک از شرایط و یک راه حل مشترک برسیم.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های کشور نهادهای واسط است، گفت: جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی ما از هم دور شده‌اند برخی خانه‌نشین شدند و برخی را خانه‌نشین کرده‌اند که این‌ها می‌توانند وصلی شوند برای حلقه‌ای که پاره شده است.

جهانگیری افزود: یکی از مهمترین مسائل، این لوایح چهارگانه بود که اف ای تی اف را حتی در شورای عالی اقتصادی هم پیگری و دنبال می‌کردیم و ایران بیشترین نیاز به این لوایح را دارد. قانون مبارزه با پولشویی یکی از این قوانین است که دوره آقای خاتمی به مجلس دادیم. امروز حتما در ایران برای مبارزه با پولشویی که اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده به آن نیازمندیم. چندده میلیارد یا چندصد میلیارد جابجا می‌کنند که ما کمترین اشرافی نداریم.

وی ابراز داشت: درباره قانون تامین مالی تروریسم یکی از کشورهایی که بیشترین آسیب را از تروریسم دیده است ایران است و اگر قانون آن را نداشته باشیم داعش می‌تواند در سیستم مالی ما تامین مالی شود. قانون تامین مالی تروریسم جزو اصلی‌ترین نیازهای کشور ما است.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: در شورای عالی سه قوه گفته شده که این لوایح برای کشور نیاز است و این هماهنگی‌ها باید صورت بگیرد. یک دانشگاهی ما سوال برایش این است که سه قوه، سه چرخ از سه ماشین هستند یا سه چرخ یک ماشین هستند؟

وی گفت: شاهکار رهبری در انتخابات سال نود و دو یک کلام از ایشان بود که اگر ما روی آن کار می‌کردیم به ما کمک می‌کرد. مقام معظم رهبری گفتند حتی اگر نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارید به خاطر ایران در انتخابات شرکت کنید و ما این را باید امروز هم بگوییم برای ایرانی‌های داخل و خارج نیز گفته شود. نهاد واسط میانجی مثل شما می‌تواند در این بخش نقش مهمی ایفا کند.

جهانگیری تاکید کرد: شرایط کشور به جهت اقتصادی و سیاسی و بین المللی دشوار و پیچیده است همه باید با هم نقش ایفا کنیم. ما می‌توانیم این دوره سنتی که کشور ما با آن روبرو است را طولانی کنیم و می‌توانیم این دوره را خیلی کوتاه کنیم. من معتقدم این دوره می‌تواند چند ماهه تمام شود و آن فقط یک راه دارد و آن این است که همه با هم باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز