خبرگزاری کار ایران

بازتاب سفر آسیایی روحانی در رسانه‌های ترکیه؛

افزایش روابط تجاری ایران و مالزی در سال جاری

اولین سفر رییس جمهور به مالزی در خلال تور آسیای جنوب غربی مورد توجه رسانه‌های ترکیه قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آنادولو ترکیه، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دومین سفر از تور آسیای جنوبی شرقی به مالزی سفر کرد. اهداف این سفر از سوی ایران افزایش روابط تجاری در نتیجه برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل خوانده شده است. 

این اولین سفر رییس‌جمهور ایران به مالزی بعد از روی کار آمدن او در سال ۲۰۱۳ است. او به همراه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و برخی دیگر وزرای کابینه و مقام‌های عالی رتبه دولت به این کشور سفر کرده است. 

وزیر امور خارجه مالزی روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیدار دوجانبه حسن روحانی با نجیب رزاق نخست وزیر مالزی در پوتراجایا صورت گرفته و در این نشست پیمان استراد بین ایران و مالزی به امضا رسیده است. 

او اضافه کرد: انتظار می‌رود هر دو طرف سهمشان را در این میان برداند. علاوه بر این قرار است روابط دو جانبه بین دو کشور در موارد مختلفی نظیر تجارت، سرمایه‌گذاری، نفت، انرژی، آموزش و توریسم افزایش پیدا کند. 

به گزارش این خبرگزاری ارزش بازار ایران ۴۰۶ میلیارد دلار برآورد شده است و از این جهت ایران یکی از شرکای مهم تجاری مالزی در میان کشورهای غرب آسیا به شمار می‌رود. 

مجموع تجارت بین دو کشور ۲۴۷ میلیون دلار بین ژانویه تا ژوئن امسال بوده که در مقایسه با همین مدت در سال گذشته ۱۱. ۷٪ افزایش داشته است.

کد خبر : ۴۱۷۷۱۰