خبرگزاری کار ایران

افشاگری آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا؛

دیدار محرمانه یک مقام ارشد اماراتی و نتانیاهو با محوریت ایران در قبرس

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۴۴۲

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا متوجه تماس‌های تلفنی بین مقام‌های ارشد امارات متحده عربی و مقام‌های اسرائیل از جمله تماس‌هایی بین یکی از شیوخ ارشد اماراتی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورکر، اسرائیل اخیرا تلاش کرده با کشورهای عربی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه و از بین بردن توافق هسته‌ای دوران باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق همکاری کند. 

بر اساس این گزارش، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا متوجه تماس‌های تلفنی بین مقام‌های ارشد امارات متحده عربی و مقام‌های اسرائیل از جمله تماس‌هایی بین یکی از شیوخ ارشد اماراتی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده‌اند. 

نیویورکر در این گزارش نوشت: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا و کاندیدای ریاست‌جمهوری نسبت به اقدام‌های پشت پرده موساد برای مقابله با نفوذ ایران که توسط امارات و عربستان سعودی انجام می‌شد، آگاه بوده است.

این رسانه آمریکایی با اشاره به افشاگری آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی نوشت: این آژانس‌ها از دیدارهای محرمانه بین مقام‌های ارشد امارات و اسرائیل در قبرس خبردار شده‌اند. امارات رابطه دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارد.

مقام‌های آمریکایی به اینکه خود نتانیاهو در این دیدارها که با محوریت از بین بردن توافق هسته‌ای انجام گرفته است، حضور داشته یا نه مشکوک هستند. با این حال دولت اوباما هرگز از این دیدارها حرفی نزده و هر دو طرف هرگونه اتفاقی در این زمینه را انکار کرده‌اند. 

این رسانه آمریکایی در اواسط ماه می از دیدار نتانیاهو با یکی از دیپلمات‌های ارشد اماراتی در ماه مارس ۲۰۱۸ پرده برداشت. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، نتانیاهو با یوسف العطیبه سفیر امارات در واشنگتن، در خلال سفرش به آمریکا دیدار داشته است. 

این گزارش در زمان سفر سه روزه نتانیاهو به آمریکا منتشر شد. بر اساس این گزارش، این دو نفر در رستورانی با هم شام خوردند. سفیر امارات یکی از فرستاده های خارجی پرنفوذ در واشنگتن است و از حضور نتانیاهو در این رستوران آگاه بوده و او و همسرش را به سر میز خود دعوت کرده است. 

بر اساس این گزارش، نتانیاهو به میز سفیر پیوسته و به برخی پرسش‌های سیاسی او پاسخ داده و در نهایت نیز قبل از ترک رستوران با هم دست داده‌اند. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس هنوز پاسخی به این گزارش نداده است. 

در این گزارش آمده است که دو طرف روابط دیپلماتیک ندارند اما نظر مشترکی درباره ایران دارند و به توافق هسته‌ای که ترامپ چندی پیش از آن خارج شد نیز معترض هستند. 

بر اساس این گزارش، پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره رابطه دوستانه سفیر امارات در واشنگتن و همتای اسرائیلی خود منتشر شده بود؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا همتای اماراتی خود را برای شرکت در سخنرانی جنجالی نتانیاهو در کنگره آمریکا در ماه مارس ۲۰۱۵ علیه توافق هسته ای دعوت کرده بود اما سفیر امارات در این سخنرانی شرکت نکرده است. 

در ماه جولای ۲۰۱۷، هاآرتص به نقل از دو دیپلمات غربی که به دلیل حساسیت موضوع نام آنها برده نشده است، افشا کرد که نتانیاهو به طور محرمانه با عطیبه و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات در اتاق هتل نخست‌وزیر اسرائیل در نیویورک در سال ۲۰۱۲ دیدار داشته است. در زمانی که نتانیاهو و آل نهیان چشم در چشم درباره مساله هسته‌ای ایران دیدار داشتند، وزیر خارجه امارات به نتانیاهو گفته کشورش نمی‌تواند روابطش را با اسرائیل تا زمانی که هیچ پیشرفتی در فرآیند صلح با فلسطین نداشته گرم‌تر کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز