خبرگزاری کار ایران

صالحی در نشست خبری:

همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است/تصمیم درباره خروج از ان‌پی‌تی به مقامات ارشد نطام برمی‌گردد/هیچ دانشمندی را کنار نگذاشته‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۴۰۹

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: همزمانی تحریم و برجام غیر ممکن است، این را رهبری صریحا فرمودند. گفتند نمی‌شود هم برجام داشته باشیم هم شاهد تحریم باشیم. تمامی اقدامات ما در چارچوب این اصول چهارگانه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) در نشست خبری خود پس از دستور رهبری عنوان کرد: انشالله همانگونه که تاکنون خداوند نظر لطف به این مملکت خداجو داشته؛ همچنان از این لطف خدا برخوردار باشیم. دیروز رهبری فرمانی صادر کردند که سازمان انرژی اتمی در یکسری زمینه‌ها که در چارچوب برجام تلقی می‌شود, فعالیت‌هایی را آغاز کند و سرعت ببخشد.

وی افزود: ما بعد از فرمان رهبری باید به سرعت اطلاع‌رسانی کنیم و بگوییم در چه مرحله‌ای هستیم.

‎صالحی با بیان اینکه باید چند نکته را توجه کرد، گفت: یک اصل التزام به تعهدات است. رهبری همواره گفتند اگر جمهوری اسلامی ایران تعهدی را پذیرفت ملتزم به آن تعهدات است. این اصلی اخلاقی دینی و سیاسی است. لذا این اصل برای ما همواره در سازمان مدنظر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ما قبل از برجام توافق پادمانی را مدنظر قرار می‌دادیم و بعد از برجام به توافق پادمانی پروتکل و ملاحظات برجامی اضافه شد. ما بعد از برجام به هر سه عمل کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اصل دوم این است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانگونه که همواره از  سوی مقامات مطرح شده صلح‌آمیز است و مبنای آن فتوای رهبری است که فرموند تولید، انباشت و به‌کارگیری سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای برای ما حرام است پس ما ملتزم به این اصل هستیم و هیچ گاه منحرف نشده‌ایم و نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اصل سوم اینکه اهمیت صنعت هسته‌ای برای کشور دو هدف عمده را سازمان دنبال می‌کند یکی تامین برق هسته‌ای و دیگری تامین سوخت مطمئن نیروگاه‌های هسته‌ای. صنعت هسته‌ای از این باب مدنظر کشور ما هست چون می‌تواند در سبد تولید انرژی جایگاهی درخور با توجیه اقتصادی داشته باشد. بنابراین اهمیت صنعت و فناوری هسته‌ای اصل سوم است. رهبری همواره تاکید بر صنعت هسته‌ای داشتند و حمایت‌های لازم را در خصوص این صنعت  داشتند.

صالحی با بیان اینکه یک اصل دیگر این است که همزمانی تحریم و برجام غیرممکن است، گفت: این را رهبری صریحا فرمودند. گفتند نمی‌شود هم برجام داشته باشیم هم شاهد تحریم باشیم. تمامی اقدامات ما در چهارچوب این اصول چهارگانه است.

وی افزود: فناوری هسته‌ای ذاتا یک فناوری دوگانه است. یعنی این ظرفیتی است که از نظر افکار عمومی ظرفیت دوگانه دارد چه صلح‌آمیز چه غیرصلح‌آمیز. من گفتم ما دنبال استفاده صلح‌آمیز هستیم ولی غرب متاسفانه سعی می‌کند این فناوری و صنعت که برای کشور ما از اهمیت زیادی برخوردار است را تبدیل به نقطه ضعف بکند.

صالحی تاکید کرد: عنایت دارید این فناوری امکان استفاده از آن در حوزه‌های مختلف اعم از سلامت و صنعت و کشاورزی هست. ظرفیت با ارزشی است که اگر کشوری برخوردار باشد بیش از هر چیز از استاندار بالای صنعتی برخوردار خواهد شد چون مبتنی بر استانداردهای بسیار دقیق است لذا اگر این صنعت را به بلوغ در کشور برسانیم صنایع دیگر هم از این شرایط برخوردار خواهند بود

وی افزود: طرف مقابل نمی‌خواهد ما از این عامل قوت برخوردار باشیم و سعی می‌کنند بگویند ما در ایران نفت مفت داریم پس چرا دنبال نیروگاه هسته‌ای هستیم؟ آفتاب آمد دلیل آفتاب. ببینید در خلیج فارس کشوری داریم دو سه ملیون جمعیت بیشتر ندارد و اندازه ما نفت صادر می‌کند ولی دارد چهار نیروگاه هسته‌ای می‌سازد. آن وقت ساخت نیروگاه هسته‌ای ما با هشتاد میلیون جمعیت برای آنها توجیه‌ناپذیر است و می‌گویند چرا دنبال نیروگاه هسته‌ای هستند؟

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آنها به دنبال این هستند که افکار عمومی را سست کنند و برخی هم متاسفانه در داخل کشور در تحلیل‌هایشان این مطلب را بازتاب می‌دهند. بهتر است به گفتمان علمی توجه کنید مسائل علمی و فنی چیزی نیست که هرکس راحت بخواهد درباره آنها اظهارنظرهای روزنامه‌ای بکند آنهم بدون اینکه استدلال علمی داشته باشد. ما نباید بگذاریم این دستاورد عظیم که موجب اقتدار جمهوری اسلامی شده تبدیل به نقطه ضعف شود.

وی در مورد زمان‌بندی بعد از اقدامات و اینکه به نظر می‌رسد کار با اروپایی‌‌ها خوب پیش نرفته است و اینکه مرحله بعدی چیست، گفت: باید واکنش طرف مقابل را رصد کنیم. من همانطور که عرض کردم به استناد بیانات رهبری نمی‌توانیم همزمان شاهد التزام به تعهدات خودمان در برجام باشیم و هم تحریم را تحمل کنیم. لذا هرجور شرایط و تحولات مذاکرات پیش برود به موازات آن آمادگی برای اقدامات متناسب خواهیم داشت و برای هر سناریویی آماده هستیم. ما برای سناریوی بدون برجام و با برجامی که‌ مرضی‌الطرفین باشد هم آمادگی داریم.

صالحی تاکید کرد: من از پرسنل سازمان که صادقانه تلاش کردند که امروز آماده هر وضعیتی باشند، تشکر می‌کنیم. یک‌سری معذوریت‌ها هست که نمی‌توانیم بیان کنیم که شاهد برخی بداخلاقی هستیم.

وی در مورد اینکه آیا این اقدام به معنی شکست مذاکرات است، گفت: نخیر. مذاکرات پیش می‌رود و آن‌گونه که اطلاع یافتم رضایت‌مندی نسبی هم وجود دارد و فقط برای اینکه احساس نشود و طرف مقابل احساس نکند ما در شرایطی هستیم که هم برجام را بپذیریم هم تحریم را؛ این اقدام انجام می‌شود.

صالحی با بیان این مطلب که "یک‌بار نیکی هیلی گفته بود ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود" گفت: اراده ملت ایران را نباید بار دیگر آزمود. ملت ایران نشان داده وقتی بحث حق  و باطل باشد؛ روی حق پافشاری می‌کند.

صالحی درمورد با طراحی راکتور ارگ نیز گفت: ما با طراحی این راکتور جلوتر هستیم و طراحی مفهومی و پایه را به‌طور کامل تمام کردیم. این امر مورد تایید طرف‌های مقابل قرار  گرفته است. الان بحث تفصیلی راکتور است که به طرف چینی ارائه دادیم و هیات ما در چین است و موضوعات را بررسی می‌کند. ما به آستانه طراحی نقشه‌ها و ساخت تجهیزات جدید رسیده‌ایم چون ابعاد همت چیز روشن است لذا در نوسازی راکتور اراک نسبت به زمان‌بندی جلو هستیم.

او درباره بازگشت برخی نخبه‌های هسته‌ای که در سال‌های گذشته کنار گذاشته شده‌اند نیز گفت: ما هیچ نخبه هسته‌ای را کنار نگذاشتیم و اگر چنین کسی هست شما پرونده‌اش را بخواهید. شاید برخی افراد ادعاهایی کنند اما شما باید برای دانشمند تعریفی داشته باشید آیا هر کس وارد این حیطه شد؛ دانشمند می‌شود؟ ما هیچ دانشمندی را کنار نگذاشتیم. اگر کسی استخدام رسمی بوده باشد می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند. اگر چنین کسی در شرکت‌های ما کار می‌کند چون ما ده‌ها شرکت داریم که قانون تجارت بر آن حاکم است. اینها ده هزار نیروی انسانی دارد. بعضی شرکت‌ها فصلی است. در یک فصلی کارش زیاد می‌شود تعداد پرسنل بالا می‌رود در یک فصلی کمتر می‌شود چون این شرکت‌ها درآمد و هزینه دارند. اگر برخی آقایان در این شرکت‌ها کار می‌کردند و کنار گذاشته شده‌اند باید پیش هیات عامل بروند. از آن طرف باید پرسید اینجا چه تعدادی از جوانان ما وارد شده‌اند؟

وی در پاسخ به این سوال که بعد از چه مدت به اورانیوم غنی شده قبلی می‌رسیم، گفت: ما از ابتدا چند هزار سانتریفیوژ نداشتیم. این مقدار در هفت هشت ده سال ایجاد شد. الان ظرفیت ما هفت هزار سو است یعنی در عرض زمان کوتاه‌تری، مثلا سالی دو تن می‌توانیم تولید کنیم. اگر از برجام خارج شویم به فوریت می‌توانیم تعداد سانتریفیوژها را افزایش دهیم و ظرف دوسال به میزان قبلی برسیم.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره خروج از ان‌پی‌تی گفت: تصمیم به مقامات ارشد نطام برمی‌گردد. استنباط من است که ایران خیلی توجه ویژه‌ای دارد که آن‌پی‌تی مستحکم باشد چون در جهت منافع جامعه بین‌المللی است وگرنه بلبشو می‌شود. اینکه بمانیم یا نمانیم منوط به مقامات نظام است و من به این مساله ورود نکرده‌ام.

وی افزود: برجام یک عامل اعتمادسازی در جامعه جهانی است و نشان داده با مذاکره می‌شود موضوعات مهم و حساس که هم حقوق هم سیاسی‌ست و هم فنی. پارادایم چدید تعاملات سیاسی را می‌شود از این طریق مطرح کرد و این برجام می‌تواند در جهت تقویت ان‌پی‌تی مهم باشد و اگر برجام فرو بریزد یعنی اعتماد جهانی فرو ریخته و کسی به کسی اعتماد نمی‌کند و ان‌پی‌تی مبانی اصلی‌اش را از دست می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برجام یک عامل مهم برای استحکام بخشیدن به ان‌پی‌تی‌ است و امیدواریم این عامل پا برجا بماند چون در جهت منافع جامعه بین‌المللی است.

صالحی در پاسخ به این سوال که روند همکاری با آژانس و بازرسی‌های آژانس و اینکه آمانو گفته بررسی اسناد رژیم صهیونیستی را شروع کرده، گفت: بازرسی‌ها در چهارچوب پروتکل الحاقی و ملاحظات برجامی انجام می‌شود و خدشه‌ای به این تعهدات نخواهد افتاد.

صالحی گفت: دوستان نتوانستند در رسانه‌ها این عبارت را از قول آمانو پیدا کنند. من پرسیدم و گفتند فعلا ما چیزی در رسانه‌ها ندیدیم. شاید در رسانه‌های داخلی دیده باشیم. من فرصتی برای بررسی پیدا نکردم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز