خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان:

ارتقای کارآمدی دستگاه قضایی، مستلزم توانمند سازی سیستم های نظارتی است

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۱۲۹

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: ارتقاء سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی، مستلزم توانمند سازی سیستم های نظارتی است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام اکبری در اولین جلسه هیأت نظارت و بازرسی بر رفتار و عملکرد قضات دادگستری کل استان هرمزگان با بیان اینکه هیأت نظارت و بازرسی قضات هرگز درصدد بزرگنمایی نواقص نیست، افزود: هدف از اعمال بازرسی؛ ارتقاء عملکردها از طریق اصلاح امور و شناسایی نقاط قوت و ضعف است و آنچه در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رفع موانع موجود در جریان خدمت رسانی به مردم می باشد.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به این مطلب که هدف غایی از نظارت، پیشگیری از آسیب های احتمالی است یادآور شد: بازرسی های پیشگیرانه، اصلاح گرایانه و بازدارنده به معنای عدم اعتماد نیست بلکه در جهت اعتمادسازی و دستیابی به شناختی واقعی از همکاران و همچنین شناسایی قضات شاخص و توانمند، اعمال می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: وظیفه ذاتی واحد نظارت و بازرسی، استعدادیابی و نخبه گزینی از میان قضات و پرورش و مراقبت از یک نسل قضایی موفق و در خور تحسین با رویکرد اصلاحی و پیشگیرانه  و در جهت تعالی دستگاه قضایی است.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان در ادامه ضمن تشریح آخرین رویکردها و شیوه های نظارتی و همچنین تبیین شاخص ها و ملاک های ارزیابی، با بیان اهمیت توجه به ارتقای شاخص های سلامت و کارآمدی با هدف دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دستگاه قضایی، بر اهتمام تمامی اعضای هیأت های نظارت و بازرسی در جهت عینیت بخشی به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) و رئیس قوه قضاییه در خصوص سالم و کارآمد سازی دستگاه قضایی و همچنین تقویت نظارت های درونی  با هدف حفظ حقوق عامه و اجرای بهتر عدالت تأکید کرد.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به مفاد مندرج درمواد ۲۴ و ۲۸ از آئین نامه نظارت بر رفتار قضات، برنامه محوری را یکی از مهمترین نکات در زمینه اعمال  نظارت و بازرسی ها عنوان کرد و گفت: به موازات اعمال نظارت ها ضرورت دارد تمهیداتی به منظور سنجش قضات و نیز شناسایی الگوهای موفق در حوزه های مختلف از جمله التزام به آداب اسلامی، حسن شهرت، برخورداری از دانش و مهارت، قدرت استنباط، شم قضایی، اخلاق حرفه ای و مواردی از این دست، اتخاذ شود.

وی  با بیان این مطلب که شخصیت قضایی در  سایه نظارت مستمر، مشفقانه، دقیق و همراه با رعایت شئون و موازین قانونی شکل می گیرد، خاطر نشان کرد: نظارت  مستمر بر اجرای عملکرد، ساز و کار مناسبی به منظور حسن اجرای امور به‌ شمار می‌آید و عدم نظارت در بیشتر مواقع موجب رها شدن کار و احتمالاً خروج مجریان از دایره قواعد و موازین مربوطه خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در خاتمه تلاش به منظور حفظ کرامت و شأن قضات و صیانت از استقلال دستگاه قضایی را دغدغه و رسالت خطیر هیأت های نظارت و بازرسی قضات برشمرد و تصریح کرد: یکی از نیازهای ضروری و اجتناب ناپذیر به منظور ارتقای جایگاه دستگاه قضایی وجود یک سیستم توانمند نظارت و ارزشیابی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز