خبرگزاری کار ایران

در نشست روسای جمهور دو کشور مطرح شد؛

تقاضای سریلانکا برای افزایش صادرات نفت خام ایران به کلمبو

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۱۸۳

رئیس‌جمهور سریلانکا تاکید کرد: ما تقاضا کردیم که صادرات نفت خام به سریلانکا افزایش یابد تا نیازهای ما برطرف شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، «مایتریپالا سیریسنا» رئیس‌جمهور سریلانکا در نشست مشترک با روحانی گفت: در ابتدا تمایل دارم از آقای روحانی رئیس‌جمهور ایران و وزرایشان و دیپلمات‌های ارشدی که در جلسه حضور دارند تشکر کنم که من را برای این بازدید دعوت کرده‌اند.

وی با اشاره به سابقه روابط دیپلماتیک بین ایران و سریلانکا گفت: روابط دیپلماتیک بین این دو کشور چند دهه قبل در دهه ۱۹۶۰ انجام شد و در سال ۱۹۶۱ برقرار شد و از آن زمان تاکنون ادامه دارد اما رابطه واقعی و حقیقی بین این دو کشور به هزاران سال قبل برمی‌گردد.

 با افتخار اعلام می‌کنم که مناسبات اقتصادی و تجاری پس از پایان این سفر تقویت خواهد شد همانطور که رئیس‌جمهور گفته‌اند ما امروزمذاکراتی را در حوزه‌های مختلف انجام دادیم که من معتقدم سریلانکا و ایران باید به همکاری‌های خود در راستای مناسبات تجاری و اقتصادی ادامه دهند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکا محسوب می‌شود، گفت: سریلانکا هم برای مدت‌های طولانی خریدار نفت خام ایران بود. بنابراین ما تقاضا کردیم که صادرات نفت خام به سریلانکا افزایش یابد تا نیازهای ما برطرف شود.

رئیس جمهور سریلانکا یادآور شد: ایران و سریلانکا جزو قدیمی‌ترین و ارشدترین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد هستند که در سال ۱۹۷۶ که به میزبانی سریلانکا انجام شد رهبر جمهوری اسلامی هم در این نشست شرکت کرد. سریلانکا به سیاست‌های جنبش عدم تعهد پایبند است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست ما دوستی با همه کشورهای دنیا است بنابراین سیاست خارجی ما سیاست بی‌طرفانه است.

مایتریپالا سیریسنا با اشاره به تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین ایران و سریلانکا گفت: امروز تفاهم‌نامه‌هایی در خصوص صادرات دارو و تجهیزات پزشکی همچنین در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و در حوزه‌‌های سینما و تلویزیون و فرهنگ و علوم و فناوری‌ها امضا شد و دولت سریلانکا خود را متعهد به اجرای همه تفاهم‌نامه‌هایی که اجرا شد می‌داند ما از دولت ایران درخواست کردیم که بین ایران و سریلانکا برای ارتقای سطح گردشگران در کشور خط هوایی مستقیم تشکیل شود برای نمونه در سال ۲۰۱۷ ، هفت هزار گردشگر از سریلانکا به ایران آمدند.

وی اظهار کرد: ما از دولت ایران درخواست کردیم که سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در بخش خصوصی و دولتی در سریلانکا انجام دهند همچنین از تمامی کشورها دعوت می‌کنیم که در سریلانکا سرمایه‌گذاری انجام داده و دولت سریلانکا هم در این راستا برای سرمایه‌گذاران خارجی امتیازات مالیاتی همچون معافیت از مالیات را در نظر گرفته است.

رئیس جمهور سریلانکا تصریح کرد: من معتقدم همانگونه که در این جلسه مطرح شد دو طرف تلاش‌های خود را برای ارتقای مناسبات اقتصادی انجام دهند همچنین از مساعدت‌های ایران برای توسعه سریلانکا قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز