خبرگزاری کار ایران

بازتاب کاهش ارزش ریال در خبرگزاری بلومبرگ

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۳۳۰

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به کاهش یک شبه ارزش ریال اشاره کرده و نوشت: شکسته شدن رکورد سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا نگرانی‌ها را درباره اقتصاد بیشتر کرده است.

به گزارش ایلنا، افزایش ناگهانی قیمت ارز در ایران مورد توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت. 

«بلومبرگ» آمریکا در گزارشی با اشاره به شکسته شدن رکورد سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا برای دومین بار در دو ماه نوشت: «این سقوط ارزش ارز ایران نگرانی‌ها را درباره اقتصاد بیشتر کرده است.»

در این گزارش گفته شد: « روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به ۵۷ هزار ریال رسید. بسیاری از صراف‌ها فروش دلار و یورو را متوقف کردند.»

«بلومبرگ» با اشاره به بالا رفتن قیمت دلار تا ۵۰۰۰ تومان در ماه فوریه نوشت: «مقامات ایران بسیاری از صراف‌ها و دلال‌هایی را که در کاهش ارزش پول ملی برای سود خودشان نقش داشتند، بازداشت کردند. بانک مرکزی به دنبال ثبات در بازار ارز مجوزی را صادر کرد و بلافاصله به بانک‌ها اجازه داده شد که نرخ سود سپرده‌گذاری را در اقدامی برای دور کردن سرمایه‌گذاران از دلار، بالا ببرند.»

در این گزارش به قیمت یورو که مرز ۶ هزار تومان را در هفته پیش رد کرده بود و امروز به نزدیک ۷ هزار تومان رسیده هم اشاره کرده و نوشت: « برخی صرافی‌ها این حوادث را به گمانه‌زنی‌های فرصت‌طلبانه دلال‌هایی که به دنبال بهره‌برداری از نگرانی‌های موجود در مورد اقتصاد ایران و ناتوانی در دستیابی به منابع مالی خارجی و شکنندگی برجام است، نسبت داده‌اند.»

بلومبگ به فشارهای آمریکایی‌ها هم اشاره کرده و این فشار‌ها را یکی از شاخص‌های کاهش ارزش ریال دانست. 

یک تاجر ایرانی در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفته که « شاید در ظاهر تحریم‌ها برداشته شده باشد اما در عمل کشورهایی که می‌توانند با ایران کار کنند، انتقال پول به ایران را دارای ریسک بالا می‌دانند و این هنوز مشکل بزرگی است. مشکل دیگر این است که ما در بازار ارز شاهد دونرخی بودن ارز هستیم. به این ترتیب بعضی مردم سعی می‌کنند از این دو نرخی بودن بهره‌برداری کنند. با توجه به اینکه حجم این بهره‌برداری بالاست تاثیر مهمی بر بازار به جای می‌گذارد.»

مدیر عامل یک شرکت تبلیغاتی در ایران هم به بلومبرگ گفته که « وقتی با ناشر همیشگی‌ صحبت کردم به این نتیجه رسیدم که باید یک پروژه را کنسل کنم چراکه آن‌ها هیچ فروشی نداشتند. من قصد داشتم برای نیروی جدید هم درخواست بدهم اما این برنامه را هم باید کنسل کنم.»

بلومبرگ نوشت: « برخی مقام‌های ایران گفته‌اند که سقوط ارزش ریال بخشی از یک توطئه سیاسی وسیع‌تر علیه دولت میانه‌روی حسن روحانی است که توسط مخالفان او کلید خورده است. آن‌ها می‌خواهند دولت روحانی را بی‌اعتبار کنند و گفته شده که ناآرامی‌های ماه دسامبر ایران هم هدایت شده بوده است.»

در این گزارش به توییت حسام الدین آشنا مشاور ارشد روحانی هم اشاره شده که گفته بود: «مردم و دولت نه تسلیم بحران‌سازی اجتماعی دی ماه شدند و نه تسلیم بحران‌سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت می‌شوند. ساعت پایتخت ایران هرگز به وقت شام تنظیم نخواهد شد.»

بلومبرگ در این گزارش به نشست ویژه مجلس شورای اسلامی با وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی در روز دوشنبه برای تعیین دلایل این نوسانات هم اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز