خبرگزاری کار ایران

بررسی اهمیت سفر لودریان به تهران

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۶۸۴

سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران با تحولاتی همراه بوده است. به نظر می‌رسد فرانسه قصد دارد موازنه‌ای میان تمایل اروپایی‌ها به حفظ توافق هسته‌ای و تسکین رئیس‌جمهوری آمریکا که خواستار ترمیم برجام است، ایجاد کند.

به گزارش ایلنا، روز گذشته ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در ادامه تلاش‌های اروپا برای نجات توافق هسته ای به تهران سفر کرد. این اولین سفر یک مقام ارشد فرانسوی به تهران، بعد از ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون است. سفر روز دوشنبه لودریان یک اقدام با هدف ایجاد موازنه است. او باید به ایران از طرف اتحادیه اروپا اطمینان بدهد که عواید اقتصادی برجام متوقف نخواهد شد. در عین حال باید به ترامپ که به شرکای اروپایی‌اش برای ترمیم توافق هسته‌ای التیماتوم داده است، نیز اطمینان خاطر بدهد.

این دیدار آزمونی برای دولت امانوئل ماکرون است. به گفته کلمنت ترم محقق موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن، ماکرون می‌خواهد نشان بدهد فرانسه مستقل است و روابطش را با تهران بر اساس منافع ملی کشورش ترتیب می‌دهد نه سیاست های آمریکا.

 یک پژوهشگر ارشد شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با بلومبرگ درباره سفر لودریان گفته بود که فرانسه باید به ایران نشان بدهد اتحادیه اروپا حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز به تعهداتش پایبند است.

سفر لودریان به تهران با مجموعه‌ای از تحولات در فضای بین‌الملل همزمان شده است. یکی از این تحولات، سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا برای شرکت در نشست سالانه آیپک است. نتانیاهو در آستانه این سفر مدعی شده بود که اولویت سفرش مذاکره با ترامپ در کاخ سفید درباره «اقدام‌های خصمانه ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای این کشور» است.

در عین حال هفته گذشته نیز مقام‌های سه کشور اروپایی امضا کننده برجام موسوم به ای-۳ (فرانسه، آلمان و بریتانیا) مدعی ارسال سلاح از سوی ایران به انصارالله یمن شده بودند و همزمان با انتشار بیانیه‌های این سه کشور اروپایی علیه ایران، دیوید سولیوان سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل هشدار داد اتحادیه اروپا از اعمال مجدد تحریم تجاری با ایران که تحت برجام لغو شده بود، حمایت نخواهد کرد.

سولیوان در نشستی در خبرگزاری بلومبرگ در واشنگتن گفت: ما هیچ کاری که توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد، انجام نخواهیم داد چرا که این توافق برای امنیت ملی اروپا بسیار حیاتی است.

اهمیت برجام برای اروپایی‌ها بالاخص فرانسه در حجم مبادلات مالی کشورهای اروپایی با ایران پس از برجام نهفته است. اروپایی‌ها بعد از یک دهه تحریم موفق شده‌اند در دوران پسا برجام توافقات متعددی را با ایران نهایی کنند.

مبادلات تجاری بین ایران و فرانسه که در سال ۲۰۰۴ میلادی، ۳.۷ میلیارد یورو بود درسال ۲۰۱۴ میلادی به ۵۱۵ میلیون یورو رسید. در سال ۲۰۱۶ یعنی سالی که تحریم‌ها برداشته شد، بار دیگر حجم این مبادلات به ۷۲۲ میلیون یورو صادرات اقلام پتروشیمی و تجهیزات دارویی و شیمیایی و ۱.۴ میلیارد یورو واردات که اغلب واردات نفتی است، رسید.

در سال ۲۰۱۶ شرکت خودروسازی پژو قرادادی با ایران خودرو امضا کرد و سال گذشته خط تولید یک مدل اتومبیل آغاز شد. رنو نیز در توافقی مشترک که در سال ۲۰۱۷ به امضا رسید، قرار است اتومبیل‌هایی را در ایران تولید کند. ایران ایر نیز در توافقی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار  ۱۰۰فروند هواپیما از شرکت ایرباس خریداری کرده و شرکت نفتی توتال نیز قراردادی برای توسعه میادین گازی پارس جنوبی با شرکت نفت ایران امضا کرده است.

وزیر خارجه فرانسه علاوه بر دیدارهای سطح‌ بالایی که در این سفر با مقام‌های ایران داشت، نمایشگاهی از موزه لوور پاریس را نیز در تهران افتتاح کرد.

این نمایشگاه در محل موزه ملی ایران تا اواسط خرداد سال آینده برپا است و بر اساس گزارش سفارت فرانسه، بیش از ۵۰ قطعه آثار هنری لوور در آن به نمایش در می آید. تفاهنامه موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی برای همکاری در جریان سفر دو سال پیش حسن روحانی به فرانسه به امضا رسید. همزمان با برگزاری نمایشگاه لوور در تهران قرار است نمایشگاهی هم از آثار هنری دوره قاجار در فرانسه برپا شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز