خبرگزاری کار ایران

نیویورک تایمز گزارش داد؛

نامه ۱۰۰ مقام امنیتی و دیپلماتیک آمریکا به ترامپ و تاکید بر اهمیت حفظ برجام

asdasd
کد خبر : ۶۰۷۰۲۹

نیویورک‌تایمز از نامه ۱۰۰ شخصیت نظامی و دیپلماتیک آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه که در آن بر اهمیت ماندن این کشور در برجام تاکید شده است، خبر داد. در میان اسامی امضا کننده نامه، نام ۵۰ مقام سابق ارتش آمریکا و چندین سفیر سابق این کشور در سرزمین‌های اشغالی دیده می‌شود .

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، روز دوشنبه ۱۰۰ نفر از مقام‌های هر دو حزب آمریکا از جمله بسیاری از مقام‌های امنیت ملی این کشور حمایت خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، این گروه شامل ۵۰ مقام بازنشسته ارتش و دست کم چهار سفیر اسبق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی است

در بیانیه‌ای که این گروه منتشر کرده است، خود را ائتلاف ملی جلوگیری از تبدیل ایران به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای خوانده و ۱۰ دلیل را برای حفظ برجام برشمرده‌اند.

نیویورک تایمز در این گزارش به مفاد بیانیه این گروه از مقام‌های آمریکایی اشاره کرده و نوشت: آنها به گزارش بازرسان سازمان ملل مبنی بر کارساز بودن توافق هسته‌ای اشاره کرده و گفته‌اند اهمیت حفظ رابطه نزدیک با متحدان اروپایی که از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنند و احتمال رسیدن به یک توافق مشابه با کره‌شمالی که ممکن است در صورت خروج آمریکا از برجام به این نتیجه برسند که آمریکا به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند نیست، از جمله دلایل حفظ برجام است.

بر اساس این بیانیه، ترامپ باید تعهدات آمریکا در قبال توافق هسته‌ای را حفظ کند. این کار منافعی را برای تقویت موضع آمریکا در توافق با کره‌شمالی و همچنین ایران و کمک به حفظ اعتبار جهانی آمریکا و نفوذ این کشور به عنوان یک رهبر جهانی در برخواهد داشت. خروج از توافق هسته‌ای هیچ هدف امنیت ملی در برندارد.

به گزارش نیویورک تایمز، امضا کنندگان این نامه از شخصیت‌های نظامی و دیپلماتیک از بین دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هستند و  تجربه چندین دهه تصمیم‌سازی در عرصه سیاست خارجی را دارند. برنت اسکوکرفت، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، ژنرال میشل هیدن، رییس سابق آژانس امنیت ملی و سازمان سیا، ریچارد لوگار و سم نان، سناتورهای سابق آمریکا و اریک اولسون فرمانده سابق نیروهای عملیات ویژه این کشور و همچنین ویلیام فالون فرمانده سابق مرکز فرماندهی آمریکا از حمله امضا کنندگان این نامه در حمایت از توافق هسته‌ای هستند.

بر اساس این گزارش، رایان کروکر سفیر اسبق آمریکا در ایران، افغانستان، سوریه، پاکستان، کویت و لبنان، دنیل کورتزر سفیر اسبق این کشور در سرزمین‌های اشغالی و مصر، جمیز بی کونینگهام سفیراسبق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و افغانستان، تومان پیکرینگ معاون سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی، روسیه، هند، السالوادور، نیجریه، اردن و سازمان ملل و ویلیام هاروپ بازرس ویژه وزارت خارجه و دیپلمات آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی از جمله امضا کنندگان نامه به رییس جمهور آمریکا هستند.

نیویورک تایمز انتشار گزارش داد که این نامه دو ماه مانده به تصمیم نهایی ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران نوشته شده و ادامه داد: طرح ترامپ برای خروج از برجام با استقبال مقام‌های سعودی و اسرائیل مواجه شده است. هر دوی آنها ایران را یک تهدید منطقه‌ای می‌دانند.

بر اساس این گزارش، گمانه‌زنی‌ها با تغییراتی که در هفته های اخیر در کابینه ترامپ رخ داده، بالا گرفته است. اخراج وزیر خارجه و تغییراتی که در خصوص مشاور امنیت ملی ترامپ رخ داده موجب روی کار آمدن برخی دشمنان و مخالفان سرسخت ایران در کاخ سفید شده است. انتخاب‌های جدید ترامپ اعم از انتخاب مایک پومپئو رییس سابق سازمان سیا به عنوان وزیر خارجه و انتخاب سفیر اسبق  آمریکا در سازمان ملل یعنی جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی هر دو از مخالفان توافق هسته‌ای هستند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، وندی شرمن، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا روز دوشنبه به نیویورک تایمز گفته بود با ترفیع رتبه جان بولتون انتظار می‌رود امید به زندگی توافق هسته‌ای کوتاه باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز