خبرگزاری کار ایران

الجزیره نوشت:

ایران احتمالا از برجام خارج می‌شود/ تصمیم بالقوه ترامپ برای لغو توافق هسته‌ای، اشتباه بزرگی است

asdasd
کد خبر : ۵۹۹۹۳۴

الجزیره با اشاره به اشتباه تاریخی رئیس‌جمهوری آمریکا در صورت خروج از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نوشت: اگر تردیدها درباره رفع تحریم های ایران و روابط تجاری با جهان ادامه پیدا کند، ایران مجبور می شود به دنبال شرکای جدید و توافقات جدید باشد و اجتمالا این شرکای جدید چین و روسیه خواهند بود.

 به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، برای اولین بار بعد از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، این ایران است که به بازنگری در استراتژی‌اش فکر می‌کند و ممکن است برنامه‌هایی برای خروج از توافق هسته‌ای داشته باشد. در تاریخ بیست و دوم فوریه ایران به طرف‌های توافق نسبت به احتمال خروجش از برجام به دلیل عدم انتفاع از فواید اقتصادی این توافق، التیماتوم داد. عباس عراقچی در نشست «چتهام هاوس» لندن گفته بود که ما نمی‌توانیم در صورتی که این توافق برای ما سودی نداشته باشد به آن پایبند بمانیم.

بر اساس این گزارش، آمریکا نیز تهدید به خروج از توافق هسته‌ای کرده است و ترامپ به کشورهای اروپایی هشدار داده که  یا توافق را اصلاح کنند یا آمریکا در تاریخ ۱۲ می از این توافق خارج خواهد شد. او سه مشکل اصلی برجام را برشمرده است: شکست توافق درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران. بندی که به مساله بازدید بارزسان از سایت‌های هسته‌ای ایران مربوط است و بندهایی تحت عنوان بندهای «سان ست» یا «غروب» که محدودیت‌های ایران را طی ۱۰ سال منقضی خواهند کرد.

نویسنده این یادداشت به احتمال انعقاد یک توافق هسته‌ای میان آمریکا و عربستان اشاره کرد و نوشت: شاید این بتواند توجیه درستی برای سخت‌گیری آمریکا در شرایط توافق هسته‌ای ایران باشد. بر اساس گزارش واشنگتن پست، کشورهای خلیج‌فارس از ورود به توافق‌های چند میلیارد دلاری هسته‌ای با غرب به دلیل محدودیت‌هایی که این توافق برای ظرفیت‌های غنی‌سازی اورانیوم آنها دارد مادامی که توافق هسته‌ای ایران محدودتر نشود، خودداری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، ایران احتمالا این اطلاعات را درباره ابتکارات جدید آمریکا از شرکای اروپایی و روس خود دریافت کرده باشد و با کنار هم قرار دادن این گزارش‌ها درباره همکاری‌های آمریکا با عربستان و اسرائیل برای منزوی کردن ایران در سوریه و عراق برای آینده توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند.

الجزیره با اشاره به اظهارات عراقچی نوشت: او فضای تردید را عامل از بین رفتن توافق هسته‌ای می‌داند. عباس عراقچی گفته است که این فضا مانند سمی برای روابط تجاری با ایران است.

بر اساس این گزارش، ظریف نیز در کنفرانس مونیخ اطمینان خاطر داد که اگر منافع ایران در برجام تامین نشود، این کشور پاسخی جدی خواهد داد. او گفته است که من بر این باورم که پاسخ ما طوری خواهد بود که از اقدام‌هایشان پشیمان خواهند شد.

نویسنده این یادداشت نوشته است که ایران احتمالا به تعهداتش تا ۱۲ می پایبند می‌ماند اما درهای خروج را برای مذاکراتی بعدی باز خواهد گذاشت. ایران همزمان نظامی‌گری‌اش را تقویت می‌کند و در برابر حملات و مداخلات آماده خواهد بود. همچنین آزمایشات موشکی ایران ادامه خواهد داشت .

بر اساس گزارش الجزیره، تحت این شرایط دولت حسن روحانی گزینه‌های محدودی پیش روی خود دارد. آنها باید اصلاحات اقتصادی را با سرعت بیشتری در پیش بگیرند. اگر تردیدها درباره رفع تحریم‌های ایران و روابط تجاری با جهان ادامه پیدا کند، ایران مجبور می شود به دنبال شرکای جدید و توافقات جدید باشد و اجتمالا این شرکای جدید چین و روسیه خواهند بود. خطر چنین اقدامی از سوی ایران بازگشت سیاست‌ها تندروانه است که در راس آنها خروج از برجام و بازگشت به برنامه هسته‌ای سابق قرار دارد. اگر ترامپ تصمیمش را عملی کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز