خبرگزاری کار ایران

راشا تودی بررسی کرد؛

نتایج منفی خروج از برجام برای اعتبار بین‌المللی آمریکا

asdasd
کد خبر : ۶۰۵۱۶۲

راشاتودی در گزارشی با طرح این مساله که آمریکا علی‌رغم ادعاهای پی درپی هنوز هیچ حرکتی برای خروج از توافق هسته‌ای نکرده است، نوشت: با این حال ادامه رویکرد خصمانه در قبال توافق هسته‌ای نتایج بدی برای آمریکا خواهد داشت.

به گزارش ایلنا راشا تودی در گزارشی نوشت: «آینده توافق هسته‌ای با خروج تیلرسون از وزارت خارجه به عنوان صدای میانه‌روی در دولت ترامپ و جایگزینی او با مایک پومپئو به عنوان یک سیاست‌مدار تندرو و دشمن ایران بیش از گذشته متزلزل شده است. »

راشا تودی با اشاره به عادت ترامپ برای محکوم کردن و نابودی همه دستاوردهای باراک اوباما نوشت: « او در راستای این سنت بارها توافق هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ خوانده و ایران را به نقض توافق متهم کرده است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مسئول نظارت بر تعهدات ایران است گفته تهران به تعهداتش پایبند بوده است. ترامپ با وجود این گزارش‌ها بارها در موارد متعدد توافق هسته‌ای را تهدید به نابودی کرده است.»

راشا تودی به مصاحبه‌های متعدد با کارشناسان امور ایران و خاورمیانه درباره آینده برجام و نجات احتمالی آن با توجه به رویکردهای ترامپ پاسخ سوالاتی را از زبان برخی پژوهشگران و کارشناسان بیان کرده است.

سوال: آیا توافق هسته‌ای موفق شده از درگیری مسلحانه میان ایران و غرب جلوگیری کند؟

ولادیمیر ساژین محقق ارشد موسسه مطالعات آسیا در روسیه مدعی شد: « در سال ۲۰۱۱ احتمال درگیری مسلحانه میان ایران و اسرائیل وجود داشت. ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده بود و هیچ نظارتی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای وجود نداشت. اوباما سعی کرد در آن زمان از حمله اسرائیل به ایران جلوگیری کند و تحریم‌ها جایگزین جنگ شد.»

کاوه افراسیابی کارشناس علوم سیاسی معتقد است که « به طور کلی احتمال بسیار کمی برای اقدام نظامی از سوی آمریکا علیه ایران وجود داشته است. مطالعات نشان می‌دهد ایران توانایی اقدام متقابل در منطقه و فراتر از آن را دارد. از این ظرفیت می‌تواند برای بازدارندگی اقدام نظامی بهره ببرد.»

ساسان فیض منش استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا هم می‌گوید: «طرح بازی که اوباما در دوره اول ریاست‌جمهوری خود در پیش گرفت در نتیجه اعمال رژیم تحریم‌ها کار آمریکا را برای هر اقدامی  از سوی آمریکا علیه ایران آسان کرده بود. اما از زمانی که تحریم‌ها همراهی گسترده سابق را نداشت این کشور تصمیم گرفت به توافقی با ایران برسد که نتیجه آن برجام بود.»

سوال: اهمیت برجام در چیست؟

ولادیمیر ساژین: « ارزش برجام توقف خطر توسعه تکنولوژی هسته‌ای توسط ایران بود. این استراتژی می‌تواند به عنوان یک الگو در سایر موقعیت‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرد.»

کاوه افراسیابی: «برجام مدلی از یک دستاورد دیپلماتیک و حل و فصل اختلافات است که می‌تواند در موارد مشابه نظیر کره شمالی مورد استفاده قرار بگیرد. این مثال نادری از حل صلح‌آمیز اختلافات در منطقه خاورمیانه است. این یک توافق برد برد به نفع منافع همه طرف‌ها از جمله آمریکا بوده است.»

سوال: نتیجه خروج از برجام برای آمریکا چه خواهد بود؟

کاوه افراسیابی: « ایران قول اقدامی جدی را داده است. ایران می‌تواند در صورت از بین رفتن توافق هسته‌ای همکاری‌هایش را با آژانس و حضورش را در ان پی تی لغو کند. این تاثیرات پی در پی خروج از برجام است.»

ساسان فیض منش: « اگر اروپایی‌ها همان طور که در دوران کلینتون با آمریکا مقابله کردند، رفتار کنند ایران هم به تعهداتش در برجام پایبند خواهد ماند. این پایبندی مادامی است که روابط اقتصادی با اروپایی‌ها بهتر از سابق باشد.»

ولادیمیر ساژین: « همه جهان به جز اسرائیل و عربستان از برجام حمایت می‌کنند. در نتیجه خروج از توافق هسته‌ای آمریکا را به یک دیوانه تبدیل می‌کند. موضع اروپا مهم است. اگر آنها در برجام بمانند، ایران هم خواهد ماند. تجارت‌های ایران با اروپا در سال ۲۰۱۷ دو برابر شده و به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است. اروپا خواستار باقی ماندن ایران در برجام است. با این حال حفظ برجام در صورتی که آمریکا به اروپا فشار بیاورد بعید به نظر می‌رسد.»

کاوه افراسیابی: «اعتبار آمریکا با خروج از برجام از بین خواهد رفت و تاثیر معکوس بر اقدامات دیپلماتیک آنها با کره شمالی خواهد گذاشت و اعتبار آمریکا در جهان تخریب خواهد شد. به پرستیژ آمریکا ضربه وارد خواهد شد و تصویر جهانی و بین‌المللی آمریکا خدشه‌دار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز