خبرگزاری کار ایران

فرهنگی در موافقت با استیضاح ربیعی:

عملا هیچ اتفاقی در واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت تعاون رخ نداده است

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۷۲۰

نماینده مردم تبریز گفت: عملا هیچ اتفاقی در واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت تعاون رخ نداده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسین فرهنگی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که به بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت در موافقت با استیضاح علی ربیعی گفت: در کتاب‌های بودجه در صفحه اول همه ساله فرموده‌ای از امام علی (ع) نقل می‌شود که بسیار ارزشمند است: برنامه‌ریزی خوب دارایی کم را افزایش می‌دهد و بی‌تدبیری اموال بسیار را نابود می‌کند.

نماینده مردم تبریز ادامه داد:‌ ما در ابتدای کار وزارت دکتر ربیعی از وی حمایت کردیم و فکر کردیم خواهد توانست در این مجموعه گسترده و بسیار مهم هم از لحاظ تولید و صنعت و هم به لحاظ مسائل اجتماعی و حمایت‌هایی که به صورت قانونی وجود دارد موفق خواهد بود. اما با گذشت یک دوره کامل و نیمی از یک دوره دیگر،  متوجه شدیم وی عملا این توانایی را ندارد. از ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه آغاز می‌کنم. در این ماده که یک سال از آن گذشته‌است دولت مکلف شده‌بود بدهی‌های خودش را به سازمان‌های بازنشستگی و به خصوص سازمان تامین‌اجتماعی از طرق مختلف تسویه کند. ایشان موظف بودند براساس حکم قانونی، چه از املاک مربوط به خصوصی سازی و چه املاک مازاد دستگاه‌ها، اوراق بهادار قانونی و... ۱۰ درصد از مطالبات سازمان متبوعشان را از دولت، امسال دریافت کند.

وی افزود: آیا وی چنین احساس وظیفه‌ای دارد؟ عملا که هیچ اتفاقی نیفتاده است. در مقابل، وی شروع به حراج اموال کارگران کرده‌است. در تیتر اول یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار در روز ۱۷ اسفند به نقل از مسوولان تامین اجتماعی اعلام شد ما داریم ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال سازمان را واگذار می‌کنیم. در توضیحات بعد آمده‌بود این بخش از دارایی‌ها، حدود سه هزار میلیارد تومان در سال سوددهی دارد البته بعضی زیان‌ده و بعضی سودده. آخر کدام عقل سلیمی اموال سودده را واگذار می‌کند؟ در جلسه‌ای در استان ما مسوولان بخش خصوصی دعوت شده‌بودند و لیست این اموال را داشتند نشان می‌دادند و استاندار هم کنار من نشسته بود. به یکی از این دارایی‌ها که رسید گفته‌شد: یکی از این بنگاه‌ها در سال ۹۵، ۵۰ درصد فروش خود را سود کرده‌است. ۵۰ درصد سود یعنی نهاد یا بنیادی بسیار موفق است. کدام عقل سلیمی چنین بنگاهی را واگذار می‌کند؟

وی تاکید کرد: من قصد متهم کردن کسی را ندارم و نمی‌گویم دستی پشت پرده است. من فقط می‌خواهم عرض کنم سوءتدبیر وجود دارد. برنامه‌ریزی نادرست است. اگر هم اراده‌ای برای ربودن آن اموال از دست کارگران وجود داشته باشد بسیار مصیبت بالایی خواهد بود. مدیریت بنگاه‌های اقتصادی در اختیار وی بسیار نادرست است. مثالی را خدمتتان عرض می‌کنم. یک بنگاه اقتصادی به شدت زیان‌ده بود و ما مرتب به دوستان می‌گفتیم چرا با چنین مدیریتی کار در اینجا را ادامه می‌دهید.

عضو هیات رییسه مجلس ادامه داد:‌ در آنجا فردی غیرمتخصص مدیر بود. بعد از مدتی آن فرد رفت آنجا  و بعد از وی، فردی بومی به عنوان سرپرست در آنجا گذاشتند. به سرعت این واحد تبدیل به یک واحد سودده با قدرت بالا شد، بعد دوباره آن مدیر موفق را برداشتند و یک مدیر مشابه فرد اول گذاشتند. آن فرد ۱۰-۱۵ تا مشاور با خود به آن بنگاه اقتصادی آورد و هزینه‌های سنگینی را ایجاد کرد و دوباره بنگاه را به مسیر سراشیبی زیان‌دهی انداخت. یک بنگاه با القاب و الفاظ اداره نمی‌شود، بلکه باید به درستی اداره شود.

وی با بیان اینکه اموال کارگران به درستی مدیریت نمی‌شود، اظهار کرد: در مورد بیمه روستایی و عشایری حضور ذهن دارید که چقدر دوستان زحمت کشیدند و تلاش کردند که برای ۱۰ سال حداقل ۱۰ روز را همچون تامین اجتماعی حقوق بگیرند. اما وزارت کار ناگهان قیام کرد و دولت را به کار گرفت تا اجازه ندهد چنین اتفاقی بیفتد. در سال‌های ۹۳ و ۹۶ حدود ۱۱ درصد از سهام شرکتی که زیان‌ده بوده از منابع دیگر وزارت تعاون و سازمان‌های دیگر به صندوق توسعه بیمه روستایی به قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان واگذار شد. امروز این سهام و بنگاه ۳۰۰ میلیارد گردش دارد. یعنی ۲۰۰ میلیارد از اموال روستاییان از بین رفته است و هیچ کس هم صدایش درنیامد. ۵۰ میلیارد آن بلوکه شد و در آنجا قفل شده‌است و چندین سال است که از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و حالا ۱۰۰ میلیارد تومان از سهام صندوق بازنشستگی فولاد که خود در شرایط ناهنجاری قرار دارد توسط بیمه روستایی خریداری شد. این کارها البته هزینه هم داشت. مدیران و هیات مدیره‌ای که با آن مخالف بودند حذف شدند. کسی به آنجا آمد که در همان روز اول به وی گفتند شما وقت کمی برای اداره اینجا می‌گذارید و او جواب داد من ۱۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرم و این برای من کافی نیست و بیشتر از این من نمی‌توانم وقت بگذارم. تمام این اقدامات به دستور شخص آقای ربیعی انجام شده‌است.

فرهنگی گفت: در حال حاضر ما در حدود سه درصد سالانه رشد داریم. براساس آنچه که دولت در اختیار صندوق روستاییان می‌گذارد و این ناشی از مدیریت بسیار ضعیف صندوق روستایی است. استحضار دارید که مهارت‌آموزی و مسائل مربوط به حوزه فنی و حرفه‌ای تا چه میزان مورد تاکید من و دوستان و همکارانم هست. ما همیشه دنبال این بودیم که مهارت‌آموزی را تقویت کنیم. قانون تعیین تکلیف مربیان حق‌التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را نهایی کردیم. ما این کار را کردیم به خاطر اینکه مهارت‌آموزی در کشور نهادینه شود و مربیانی که آنجا هستند حضور داشته باشند و کارهایی را که مجلس انتظار دارد به درستی انجام دهند. یک عده از وزیران در سال ۹۳ آیین‌نامه آن را ابلاغ کردند و وارد فاز اجرایی شد. در خرداد ۹۴ برای آن مجوز صادر شده بود و سه هزار و ۵۶۸ نفر مجموع شرکت‌کنندگان حدنصاب لازم را کسب کردند. مسوولین محترم سازمان فنی و حرفه‌ای در سایت‌های رسمی گفتند ما این تعداد را آزمون برگزار کردیم و از این تعداد، تعدادی را خودمان استفاده خواهیم کرد و بقیه را به دستگاه‌های دیگر منتقل می‌کنیم. استدلالشان هم این بوده است که ما دیگر پستی نداریم و باید این افراد به دنبال کار دیگری بروند. از این مجموعه تعداد هزار و ۲۳۱ نفر بنا بر اعلام رسمی سازمان به دستگاه‌های دیگر منتقل شدند. شما برای مربی زمینه استخدامش را فراهم کرده‌اید که مهارت‌آموزی تثبیت شود و امور مربوط به آن توسعه یابد اما او را برای انجام ماموریت در دستگاه‌های دیگر منتقل کردید. به جای آنها نیروهای جدید حق‌التدریس گرفتند و همان چرخه معیوبی که در آموزش و پرورش در خصوص آموزش و معلمان حق التدریس است الان در فنی و حرفه‌ای هم در حال اجراست.

وی در پایان، گفت: دکتر ربیعی به چه نحوی از تصمیماتش دفاع می‌کند و اماکن تحت پوشش‌اش را اجاره می‌دهد؟ وام اشتغال روستایی که ربیعی به عنوان مسوول اشتغال در کشور و مسوول بیمه اشتغال کشاورزی روستایی برای آن جنگ و دعوا راه می‌انداخت و برای آن در هیات دولت و سایر دستگاه‌ها روش درستی تلقی کرد آیا می‌دانید اکنون به چه نحوی دارد اداره می‌شود؟ در مورد بیمه قالیبافی و کارگران ساختمانی به رغم صحبت‌هایی که درباره حمایت از حقوق کارگر می‌کنند آیا می‌دانید در چه وضعی است؟ به چه بهانه‌هایی برخلاف روش‌های مرسوم در همه جای دنیا و در تمامی بیمه‌ها به راحتی آنها را حذف می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز