خبرگزاری کار ایران

از سوی سفیر ایران در لندن صورت گرفت؛

پاسداشت مقام علمی فرهاد دفتری محقق بزرگ تاریخ اسلام

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۴۵۷

سفیر ایران در لندن با اشاره به بیوگرافی فرهاد دفتری از حضور وی در لندن و مؤسسه مطالعات اسماعیلی قدردانی کرد.

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت: آقای دکتر فرهاد دفتری از محققان بزرگ تاریخ اسلام هستند که ده‌ها سال است در لندن به تحقیق و مطالعه و آموزش عالی مطالعات اسلامی اشتغال دارند. ایشان بعد از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود در ایران علاوه‌‌بر ایتالیا و انگلستان عمده تحصیلات دانشگاهی خود را در آمریکا گذراندند. وی چهارده سال در دانشگاه برکلی در حوزه اقتصاد تا مقطع دکترا تحصیل کرد اما آشنایی و علاقه‌‌‌‌ای که به آثار ایوانف به مطالعات تاریخ اسلامی به ویژه مطالعات تاریخ اسماعیلیه پیدا نمود باعث شد که مسیر زندگی وی به مطالعه و تحقیق تاریخ و تمدن اسلامی تغییر یابد. آقای دکتر دفتری در آستانه هشتاد سالگی کماکان بسیار پرشور مسیر تحقیقات خود را ادامه می دهد. آثار ایشان همواره به کشف مطالب تاریک و مجهول گذشته تاریخ اسلام کمک می‌‌کند. کتاب معروف وی بنام «اسماعیلیه» که حدود بیست سال پیش توسط دانشگاه کمبریج به چاپ رسید بهترین اثر چاپ شده در موضوع خود است که در ایران نیز ترجمه و چاپ شده و به عنوان کتاب تحقیقی برجسته، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت نمود.

بی‌‌‌شک مطالعه تاریخ شیعیان و مکاتب شیعه بخش مهمی از شناخت میراث عمیق شیعه می‌باشد. شیعیان دوازده امامی (با جمعیتی حدود یکصد و پنجاه میلیون با پراکندگی مختلف در جهان)، شیعیان پنج امامی زیدیه (با جمعیتی در حدود شش میلیون نفر در یمن)، شیعیان هفت امامی اسماعیلیه (با جمعیتی حدود پانزده میلیون نفر با پراکندگی در کشورهای مختلف جهان) و در مرحله بعد علویان ترکیه (با جمعیتی حدود بیست میلیون نفر) و علویان سوریه (با جمعیتی حدود حداقل پنج میلیون نفر)، علیرغم اختلافاتی که با هم دارند، در مبانی امامت دارای میراث مشترکی هستند که شناخت آنها در بازشناسایی تاریخ شیعه و اسلام حائز اهمیت است. 

در عین حال که تمرکز مطالعات و تحقیقات آقای دکتر دفتری در حوزه مطالعات اسماعیلی می‌باشد، اما مطالعات وی متعلق به حوزه بزرگتر تمدن و تاریخ اسلامی می‌باشد که این تحقیقات همه منشأ آثار و تالیفات مهمی بوده‌‌اند. موسسه مطالعات اسماعیلی در لندن که آقای دکتر دفتری مدیریت آن را برعهده دارد، تا به حال یکصد و چهل کتاب در حوزه‌‌‌های مختلف تمدن و فرهنگ اسلامی منتشر نموده است. آقای دکتر دفتری در میان محققین مطالعات اسلامی در ایران نیز چهره‌‌‌‌ای آشنا هستند و طی سالیان دراز ارتباط نزدیکی با مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی در ایران از جمله مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی داشته است که هنوز هم ادامه دارد. 

در بازدید اخیرا از موسسه در لندن ایشان لطف داشتند و تعدادی از نسخه‌‌های منحصربفرد خطی را معرفی فرمودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز