خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در مکزیک:

ایران عزم خود برای حفظ صلح را ثابت کرده است/ خاورمیانه نیازمند استقرار منطقه عاری از سلاح‌‌های کشتارجمعی است

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۸۲۸

سفیر ایران در مکزیک تاکید کرد: ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیوست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را صرفا با اهداف صلح‌آمیز انجام داده لذا ایران عزم خود را برای حفظ صلح منطقه‌ای و بین‌المللی ثابت کرده است.

به گزارش ایلنا، محمدتقی حسینی طی سخنانی در پنجاه و یکمین سالگرد پیمان تلاتلولکو گفت: پیدایش سلاح‌های هسته‌ای و استفاده از آنها علیه شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن فراتر از یک تراژدی به عنوان تهدیدی دائمی برای موجودیت تنها سیاره قابل زیست بشر تبدیل شد.

 دکترین‌های مبتنی بر امکان استفاده از سلاح هسته‌ای همچنان پابرجا هستند

وی با بیان اینکه امروزه، ده‌ها هزار کلاهک هسته‌ای در دست چند کشور معدود است که هر کدام قدرت ویرانگریِ بیشتری نسبت به بمب‌هایی که هیروشیما و ناکازاکی را با خاک یکسان کردند، دارند، اظهار داشت: دکترین‌های نظامی و استراتژی‌هایی مبتنی بر امکان استفاده از سلاح هسته‌ای همچنان پابرجا هستند.

سفیر ایران در مکزیک با بیان اینکه سند بررسی وضعیت هسته‌ای ایالات متحده که در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۱۸ منتشر شد، به طور عمده بر اساس استفاده از سلاح هسته‌ای قرار دارد، تصریح کرد:‌ این سند همچنین پروژه‌های ساخت انواع جدید سلاح‌های هسته‌ایِ تاکتیکی را پیش‌‌‌‌بینی کرده است که می‌‌توان آن را به عنوان دستورالعمل یک فاجعه توصیف کرد.

کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای به وظیفه خلع سلاح خود عمل نکرده‌اند

حسینی با بیان اینکه خطر ناشی از سلاح‌های هسته‌ای تمامی ملت‌ها و حتی آن‌هایی که دارای سلاح هستند را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد: پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) این حق را به کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌‌ای نمی‌‌دهد که زرادخانه‌های هسته‌ای خود را برای همیشه نگه دارند. آنها طبق ماده شش پیمان منع گسترش وظیفه دارند خلع سلاح هسته‌‌‌‌ای را انجام دهند که هنوز به این وظیفه عمل نکرده‌اند. این وظیفه همچنین در دیدگاه مشورتی دیوان بین‌‌المللی دادگستری تصریح شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون دو گروه از سلاح‌های کشتارجمعی یعنی سلاح‌های میکروبی و شیمیایی براساس کنوانسیون‌های بین‌‌‌المللی ممنوع شده‌اند، ابراز داشت: اکنون زمان آن است که سلاح‌های هسته‌ای به طور کامل ممنوع شوند، موضع ایران در مورد سلاح‌های هسته‌‌‌ای روشن است. ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌‌‌ای و موافقتنامه‌‌‌های پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوست و فعالیت‌های هسته‌ای خود صرفا با اهداف صلح‌آمیز صورت می‌‌گیرد.

برجام به دلیل رویکرد یکجانبه آمریکا به شدت تهدید به نابودی شده است

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه ایران عزم خود را برای حفظ صلح منطقه‌‌‌ای و بین المللی ثابت کرده است، عنوان کرد: بر اساس همین دیدگاه ایران توافق هسته‌ای را پذیرفت تا به یک بحران ساختگی پایان دهد. این توافق حاصل دیپلماسی چندجانبه است که اکنون به دلیل رویکرد یکجانبه دولت آمریکا به شدت تهدید به نابودی شده است.

حسینی افزود: به نظر می‌‌‌‌رسد برجام نیز مانند زنجیره‌ای از توافقات منطقه‌ای و بین‌المللی به مذاق دولت امریکا خوش نمی‌آید.

خاورمیانه نیازمند آرامش و استقرار منطقه عاری از سلاح‌‌های کشتارجمعی است

وی با اشاره به طرح خاورمیانه عالی از سلاح هسته‌ای یادآور شد: ایران در سال ۱۹۷۴ پیشنهاد استقرار خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را ارائه کرد و از آن زمان تاکنون برای دستیابی به این هدف ارزشمند تلاش کرده است. با وجود حمایت گسترده از برقراری منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، این امر هنوز محقق نشده است زیرا اسرائیل از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قرار دادن فعالیت‌های هسته‌‌‌ای خود زیر نظر پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سر باز می‌زند.

سفیر ایران در مکزیک با تاکید بر اینکه خاورمیانه به شدت نیازمند آرامش و استقرار منطقه عاری از سلاح‌‌های کشتارجمعی است، نه تلاش برای بی‌اعتبار کردن یا نابود کردن توافقنامه‌‌هایی که حاصل مذاکرات چندجانبه هستند، بیان کرد: به منظور حفظ تمدن و تنها سیاره قابل زیست از خطر نابودی کامل، ایجاد دنیایی عاری از سلاح‌های هسته‌ای تنها یک گزینه نیست، بله یک ضرورت فوری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز