خبرگزاری کار ایران

ولایتی در جمع خبرنگاران:

راه سیاسی در سوریه از طریق اجلاس آستانه می‌گذرد/ حق دولت و ملت سوریه بود که به هواپیماهای متجاوز پاسخ دهد

asdasd
کد خبر : ۵۹۲۹۷۶

مشاور امور بین‌الملل رهبری تاکید کرد:‌ ایران از اجلاس آستانه دفاع می‌کند. این چند کشور با هم یک همکاری را از قبل شروع کردند. این اولین اجلاس آستانه نیست و در راستای اجلاس‌های قبلی است و نسبت به آنها خوشبین هستیم و اگر راه سیاسی وجود دارد از طریق اجلاس آستانه می‌گذرد.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر ولایتی در حاشیه نشست شورای مشورتی اجلاس جهانی محبان اهل بیت(ع) در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است که ایران می‌‌‌تواند در صورت هر گونه نقضی از تعهدات خود در زمینه برجام بکاهد. رویکرد ایران پس از این چه خواهد بود؟ گفت: آنچه مسلم است این است که ایران به همراه طرف‌‌های دیگر برجام را امضا کرده و به آن پاینبد است.

ایران زیر بار هیچ شرط دیگری مانند قضیه دفاعی یا حضور منطقه‌ای ایران، نخواهد رفت

وی با بیان اینکه ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برجام را امضا کرده و با وجود برخی مشکلاتی که داشته آن را پذیرفته و تا آنجا که مربوط به ایران می‌‌شود ما به تعهدات خود عمل کرده‌‌ایم.

عضو هیات عالی نظارت بر برجام با بیان اینکه برجام به هیچ وجه قابل بازبینی و بازنگری نیست، تصریح کرد: ایران زیر بار هیچ شرط دیگری به عنوان عوامل فشار غربی‌ها مانند قضیه دفاعی و قضایای مربوط به حضور منطقه‌ای ایران، نخواهد رفت.

حق داریم که به ندای ملت‌های دیگر که دوست ما هستند، پاسخ مثبت بدهیم 

ولایتی ادامه داد: برجام عینا همان چیزی است که به صورت مکتوب به امضای ایران و طرف‌‌های دیگر برجام رسیده و نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌‌‌شود مقامات آلمانی و فرانسوی به درخواست رژیم صهیونیستی، به رئیس‌‌‌جمهور ایران و مشاوران‌شان در مورد ثبات حضور در ایران در سوریه هشدار داده‌اند، خاطرنشان کرد: منطقه، منطقه ما است و ما کشور مهم غرب آسیا هستیم و در منطقه خودمان حق داریم که به ندای ملت‌های دیگر که دوست ما هستند و در منطقه و عضو محور مقاومت هستند یا با ما دوستی دارند، در صورت دعوت برای مشورت یا هر کمک دیگری که محور مقاومت را تقویت می‌کند، پاسخ مثبت می‌دهیم.

حضور کشورهای غربی در منطقه غرب آسیا خلاف قوانین بین‌المللی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مبنای حضور ما چند چیز است، ابراز داشت: یک دلیل، این است که ما عضو منطقه‌ای هستیم که در آن حضور داریم، دلیل دوم اینکه اگر در سوریه و عراق هستیم، این مسئله به خاطر دعوت دولت‌های قانونی این کشورهاست. 

ولایتی افزود: دلیل سوم این است که انگلیس، آلمان و فرانسه یا دیگر کشورهای غربی که در منطقه غرب آسیا نیستند چگونه به خودشان اجازه می‌دهند در منطقه حضور داشته باشند؟ این خود خلاف قوانین بین‌المللی است و می‌خواهند مانع از حضور ما شوند. به صحبت‌هایی که اینها می‌کنند اعتنایی نداریم و به سیاست حضور فعال و دوستانه خود در منطقه ادامه خواهیم داد.

حق دولت و ملت سوریه بود که به هواپیماهای متجاوز پاسخ دهد

وی در پاسخ به این سوال که سقوط هواپیمای رژیم صهیونیستی چه پیامی دارد؟ بیان کرد: این نقطه عطفی در تاریخ مبارزات فلسطینی‌‌‌‌‌‌هاست. آنچه اتفاق افتاده این است که یکی از کشورهای مهم خط مقدم جبهه مقاومت که باید آن را به دلیل نقشی در خط مقاومت دارد، حلقه طلایی نام برد حق دارد که از تمامیت ارضی و از فضای خود دفاع کند.

مشاور امور بین‌الملل رهبری با بیان اینکه اگر هواپیماهای رژیم صهیونیستی به فضای سوریه می‌آمدند و قبلا با آنها کاری نمی‌شد، امروز سوریه خود را در این اقتدار می‌بیند که این زائده قوی شده توسط غربی یعنی رژیم صهیونیستی حساب کار خود را بکند، یادآور شد: این بار در صورت تجاوز به فضای این کشورها اعم از سوریه یا هر کشور دیگری، دولت‌‌های این کشورهای یا هر دولت دیگری حق دارد از فضای خود استفاده کند و این حق دولت و ملت سوریه بود که به هواپیماهای متجاوز پاسخ دهد.

ایران از اجلاس آستانه دفاع می‌کند/ نسبت به اجلاس آستانه خوشبین هستیم

ولایتی در پاسخ به این سوال که بوگدانف از رایزنی ایران، روسیه و ترکیه در آستانه قزاقستان درباره سوریه خبر داده است، رویکرد ایران در این نشست چه خواهد بود؟ عنوان کرد: ایران از اجلاس آستانه دفاع می‌کند. این چند کشور با هم یک همکاری را از قبل شروع کردند. این اولین اجلاس آستانه نیست و در راستای اجلاس‌های قبلی است و نسبت به آنها خوشبین هستیم و اگر راه سیاسی وجود دارد از طریق اجلاس آستانه می‌گذرد.

اگر کمک ایران نبود معلوم نبود تکلیف محور مقاومت چه خواهد بود؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیانیه رژیم صهیونیستی که در آن ادعا شده ایران می‌خواهد پایگاه نظامی برای مقابله با اسرائیل در سوریه بزند، گفت: حضور ایران در سوریه برای کمک به دولت قانونی سوریه و مردم مظلوم این کشور است و هیچ هدفی ندارد جز این که به ندای آنها پاسخ داده و کمک کند. 

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ادامه داد: اگر کمک ایران نبود معلوم نبود تکلیف محور مقاومت چه خواهد بود؟ حضور ایران بدون تعارف که محور اصلی خط مقاومت است، ادامه خواهد یافت اما نه به این تعبیری که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.

ولایتی در خصوص نشست امروز اظهار داشت: در کمیته مشورتی و مقدماتی از محبان اهل بیت از حدود ۴۰ کشور شیعه و سنی حضور دارند. این اجلاس برای انجام مشورت‌هایی به منظور تشکیل شورای عالی مجمع محبان اهل بیت است که به زودی آن را تشکیل می‌دهیم. منتها حتما ترجیح ما این است که با مشورت با میهمانان دهه فجر که اکثر آنها در مجمع محبان اهل بیت عضویت دارند.

وی با بیان اینکه به‌زودی اعضای شورای عالی محبان اهل بیت را تشکیل می‌دهیم، تصریح کرد: کمیته‌‌‌هایی هم بعد از این جلسه درخصوص مسایل سیاسی، ایدئولوژیک، اقتصادی و فرهنگی در جهان اسلام تشکیل می‌شود و تلاش برای مشورت‌‌‌های بیشتر و راه‌‌‌حل‌هایی در ارتباط با محبان اهل بیت که از محورهای مورد اعتقاد اینها و یکی از ثقلین مورد وصیت پیامبر اکرم است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قرآن کریم و عترت به عنوان دو محور اساسی مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان جهان اعم از شیفه و سنی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه با همه نخبگان مشورت می‌کنیم و در عین حال پیشنهای خوبی برای پیشرفت کار محبین اهل بیت به زودی تشکیل می‌‌شود البته با مشورت دوستانی که میهمان دهه فجر هستند و در مجمع جهانی محبین اهل بیت حضور دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز