خبرگزاری کار ایران

ترقی در کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی:

احیای جاده ابریشم تسهیل دسترسی به بازارهای جهانی است

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۸۱۲

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: چین با احیای جاده ابریشم و ترسیم یک کمربند اقتصادی می‌خواهند دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل و با گسترش یک کرویدور حمل و نقل بین‌المللی و قابل اتکا با هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر منافع ملی خود و کشورهای مذکور را با سیاست برد - برد تامین کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حمیدرضا ترقی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب آسیایی و دومین کنفرانس ویژه راه ابریشم گفت: ایده یک کمربند و یک جاده، رویای چین نام گرفته و در جست‌وجوی زندگی بهتر برای جمعیت جهان دارای وجه اشتراک است که ۶۵ کشور از آسیای مرکزی، آ.سه‌.آن، آسیای جنوبی، اروپای شرقی، آسیای شرقی و‌ آفریقای شمالی را با چهار میلیارد نفر جمعیت را با درآمد قابل عرضه ۲۱ تریلیون دلار به ترتیب ۶۳ درصد یک کمربند و ۲۹ درصد یک جاده از ظرفیت‌های جهانی را دارا است، دربر گرفته است.

وی ادامه داد: چین با احیای جاده ابریشم و ترسیم یک کمربند اقتصادی می‌خواهند دسترسی به بازارهای جهانی را تسهیل و با گسترش یک کرویدور حمل و نقل بین‌المللی و قابل اتکا با هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر منافع ملی خود و کشورهای مذکور را با سیاست برد - برد تامین کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری چین در صندوق سرمایه‌گذاری راه ابریشم و درخواست از کشورها برای پیوستن به این صندوق حاکی از اهمیت احیای جاده ابریشم در دیدگاه کشور چین است، اظهار داشت: آنچه مشخص است این است که در مقطع کنونی تمرکز اساسی این طرح بر محیط همسایگی چین قرار گرفته تا هم امکان توسعه و ثبات در مناطق غربی چین حاصل شود و هم ظرفیت‌های استراتژیک سایر رقبای منطقه‌ای مانند آمریکا، روسیه و هند برای نفوذگذاری در محیط پیرامونی چین کاهش پیدا کند.

ترقی با بیان اینکه آسیا که بزرگترین و پر جمعیت‌ترین قاره دنیا است، تصریح کرد: اولویت چین اجرای طرح جاده ابریشم است ولی متاسفانه بسیاری از کشورهای آن در فقر مطلق به سر می‌برند و مردم آن در رده فقیرترین مردمان جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: نماینده مجلس چین در نشست کمیته اجرایی امور فرهنگی، اجتماعی مجمع مجالس آسیایی در تهران اعلام کرد که ریشه‌کن‌سازی فقر باید در دستورکار مجمع مجالس آسیایی قرار گیرد و یکی از مسائل ضروری‌ای که باید نسبت به آن در این نشست توجه کنیم ریشه‌کن‌سازی فقر است که کشورهای آسیایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

معاون سابق امور بین‌الملل حزب موتلفه اضافه کرد: همه این اوضاع بدین جهت بود که کشورهای آسیایی ۲۰ سال قبل به واسطه یک بحران اقتصادی به سختی آسیب دیدند. بحرانی که بازارهای مالی و ارزش پول ملی آنها را به شدت کاهش داد و دولت‌ها سقوط کردند و میلیون‌ها نفر با فقر روبرو شدند و اکنون برخی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان به شمار می‌رود.

ترقی تاکید کرد: لازم است به ایده جاده ابریشم و یک کمربند و یک جاده با هم‌افزایی همه کشورهای عضو برای این توسعه نامتوازن و فاصله سرانه مردم کشورها با یکدیگر چاره‌اندیشی کنند. هم‌اکنون ذخایر ارزی آسیا به بیش از شش تریلیون دلار می‌رسد و این رقم بیش از نیمی از کل ذخایر ارزی جهان را تشکیل می‌دهد و چین با سه تریلیون دلار بیشترین ذخایر ارزی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به طرح دفاع از محرومان و مستضعفان در سطح جهانی توسط امام خمینی خاطرنشان کرد: در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی جا دارد که به وسعت و عمق اندیشه ایشان در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه دفاع از محرومان و مستضعفان و فقرستیزی اشاره کنیم. نگاه امام به این موضوع نگاهی ریشه‌ای مربوط به همه انسان‌ها است و در یک کشور و یک ملت و یا پیروان دین خلاصه نمی‌شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با بیان اینکه اصرار امام خمینی بر آشکار کردن سیاست حمایت از محرومان و مستضعفان از مهم‌ترین نقاط قوت رهبری آن آزاد مرد بزرگ بود، ابراز داشت: امام خمینی نه نتها به عنوان رهبر انقلاب اسلامی این سیاست را اعلام می‌کردند بلکه بارها بر این نکته تاکید داشتند که دفاع از محرومان و مظلومان جهان اعم از مسلمان و غیر مسلمان از اصول سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی است.

ترقی ادامه داد: امروزه رفتارهای حمایت‌گرایانه تبدیل به بخش جدایی‌‌ناپذیر سیاست خارجی کشورها شده و از این منظر نقش مهمی در مناسبات روابط بین‌الملل بازی می‌کند و جا دارد که کشورهای حاشیه جاده ابریشم عزم جدی خود را بر رفع کاهش فقر در کشورهای یکدیگر قرار داده و انگیزه اجتماعی مردم کشورها را برای همکاری با برنامه‌های توسعه‌ای این جاده تقویت کند.

وی پیشنهاد داد که کمک به کاهش فقر مطلق در کشورهای عضو، کمک و توانمندسازی و اشتغال نیازمندان، کمک به بهداشت و درمان محرومان کشورهای عضو، انتقال تجربیات کشورهای موفق در فقرزدایی به دیگر کشورهای عضو و ایجاد صندوق حمایت از محرومان کشورهای عضو را در اولویت برنامه‌ریزی ایده‌پردازان جاده ابریشم و کمیته دائمی اتحادثه احزاب سیاسی آسیا قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز