خبرگزاری کار ایران

ترقی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

حضور احمدی‌نژادی‌ها در لیست اصولگرایان خط قرمز نیست/ نمی‌توانستیم عسکراولادی را محدود کنیم

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: معیارهای اصولگرایی ملاک اصلی برای آوردن افراد در لیست‌های انتخاباتی است و اینکه فردی در دولت احمدی‌نژاد بوده خیلی مهم نیست.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ در مورد فعالیت شورای همگرایی اصولگرایان عنوان کرد: مذاکرات برای تشکیل شورای همگرایی اصولگرایان پیشرفت خوبی داشته و فکر می‌کنم به زودی بتوانیم شورا را با ترکیبی که مورد قبول همه اصولگرایان باشد تشکیل بدهیم.

وی افزود: با نزدیک شدن به زمان ثبت‌نام نامزد‌ها این روند در حال سرعت گرفتن بیشتر است٬ فکر می‌کنم یک یا دو مذاکره دیگر لازم است برای شکل‌گیری نهایی این شورا انجام شود.

ترقی در پاسخ به این سوال که مسئولیت شورای همگرایی با چه کسی است، گفت: شورای همگرایی اصولگرایان و مذاکراتی که برگزار می‌شود، مسئول فردی ندارد. این یک حرکت جمعی است و به صورت فردی کسی مسئولیتی ندارد. حالا ممکن است شورای هماهنگی تشکیل شود و فردی برای ریاست جلسات انتخاب شود ولی تصمیم‌های جمعی خواهد بود.

وی در خصوص حضور پایداری‌ها در کنار اصولگرایان خاطرنشان کرد: همه اصولگرایان به فرمولی که مورد تایید دبیرکل جامعه روحانیت، دبیرکل جامعه مدرسین و آیت‌الله مصباح یزدی برسد، پایبند خواهند بود. بنابراین از نظر ما این سه شخصیت باید به فرمول اجماع و انسجام برسند و همه اصولگرایان اعلام کرده‌اند که از فرمول این سه شخصیت تبعیت خواهند کرد.

مسئول روابط بین‌الملل حزب موتلفه در پاسخ به این سوال که آیا جامعتین نشستی با حضور مصباح‌یزدی داشته است، گفت: بله٬ نشست‌های متعددی برگزار شده است. ولی همه اصولگرا‌ها اتفاق نظر دارند که هر چه این شخصیت‌ها برای وحدت اصولگرایان تعیین کنند، دنبال کنند. بقیه اصولگرایان هم وقتی ببینند نظر نهایی برای سه نفر است می‌پذیرند چون نظر سه شخصیت مورد ملاک قرار می‌گیرد.

نتوانستیم عسکراولادی را در حزب موتلفه محدود کنیم

ترقی در مورد اینکه گفته می‌شود موتلفه بعد از عسگراولادی دچار نوعی تغییر رویکرد شده است، تاکید کرد: خیر٬ من این مسئله را نمی‌پذیرم. محوریت موتلفه همچنان وجود دارد. در گذشته مرحوم عسگراولادی فراحزبی عمل کرد یعنی فرا‌تر از حزب موتلفه عمل کرد که آن هم به دلیل جایگاه و شخصیت خود ایشان بود ما نمی‌توانستیم چنین شخصیتی را در حزب موتلفه محدود کنیم موتلفه زمان مرحوم عسگراولادی هم همین نقش امروز را داشت بنابراین نقش موتلفه تغییری نکرده است.

سیاست خارجی کشور مبتنی بر نظرات مقام معظم رهبری است

وی در مورد اختلاف‌نظر برخی اصولگرایان همچون زاکانی و بروجردی به‌ویژه در زمینه سیاست خارجی عنوان کرد: سیاست خارجی کشور ما کلاً مبتنی بر نظرات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است. کسی با آن دیدگاه نمی‌تواند مخالفتی داشته باشد یا نظرش مخالف با آن باشد. برخی در برداشت از مواضع رهبری ممکن است اختلاف‌نظر داشته باشند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: گاهی رهبری در برخی مسائل به لحاظ ملاحظاتی ساکت هستند و موضعی نمی‌گیرند یا اختیار را به مجلس و سایر دستگاه‌ها می‌دهند. در این موارد طبیعی است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد٬ در مجموع در خصوص سیاست‌های کلان اختلاف‌نظری میان اصولگرایان وجود ندارد. آنچه دلسوزی و حساسیت برخی را افزایش داده است، این است که برخی تنها به بخش خالی لیوان نگاه می‌کنند و برخی هم فقط به قسمت پر آن توجه می‌کنند. بنابراین دغدغه و حساسیت هر دو طرف قابل احترام است٬ منتها این دیدگاه‌ها مکمل هم هستند که باید هر دو را بپذیریم؛ برجام مثل لیوانی است که مقدار از آن آب دارد و قسمتی از آن هم خالی است. کسانی که بخش خالی نگاه می‌کنند نباید بگویند که لیوان ۱۰۰ درصد خالی است٬ کسانی هم که بخش پر را نگاه می‌کنند، نباید بگویند لیوان پر است اما برخی در بیان خود نگاه‌های افراطی را مطرح می‌کنند.

نمی‌توانیم در کشور با تابلوی حزب حرکت کنیم

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا حزب موتلفه می‌تواند حزب فراگیر اصولگرایان باشد، گفت: رفتن به سمت چنین کارکرد حزبی در کشور مستلزم اصلاح جایگاه احزاب است تا قانون احزاب این مسئله را اصلاح نکند تصور اینکه حزبی می‌تواند موج انتخاباتی خاصی در کشور ایجاد کند، چندان واقع‌بینانه نیست احزاب چنین جایگاهی را در حال حاضر ندارند٬ ما نمی‌توانیم در کشور با تابلوی حزب حرکت کنیم مگر اینکه جریان ایجاد کنیم لذا الان فقط حرکت جریانی جواب می‌دهد.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه به دنبال این نبودیم که فقط عناصر خودمان را برای انتخابات مطرح کنیم٬ استراتژی ما همیشه این بوده که نیروهای اصولگرا به مجلس بروند. حساسیتی نسبت به این نداشتیم که حتما یکی از ما باید به مجلس برود. برای ما مهم این بوده که مجلس دست اصولگرایان باشد ولو اینکه از ما حتی یک نفر هم در آن نباشد.

مجلس اصلاح‌طلبی که در آن نماینده داشته باشیم را قبول نداریم

ترقی یادآور شد: مجلسی که اصلاح‌طلب باشد و ما هم در آن نماینده داشته باشیم٬ برای ما قابل قبول نیست چون استراتژی ما این است که فعلاً زمینه اجتماعی و سیاسی کشور را در شرایطی نمی‌بینم که به عنوان حزب مستقل وارد عرصه انتخابات شویم.

این عضو شورای مرکزی موتلفه در پایان در خصوص حضور جریان احمدی‌نژاد در انتخابات تصریح کرد: ما هنوز وارد مصادیق نشدیم اما معیارهای اصولگرایی ملاک اصلی برای آوردن افراد در لیست‌های انتخاباتی است اینکه فردی در دولت احمدی‌نژاد بوده خیلی مهم نیست اما وابسته نبودن به انحراف و غیراصولگرایی برای ما خط قرمز است.

کد خبر : ۳۲۳۶۹۸