خبرگزاری کار ایران

از دقایقی پیش؛

ظریف با لاوروف دیدار کرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۶۹۹

وزیر امور خارجه دقایقی پیش با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، از دقایقی پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار درخصوص مسائل دوجانبه و به ویژه مسائل مربوط به برجام گفت‌وگو خواهند کرد.

ظریف در بدو ورود به فرودگاه مسکو در جمع خبرنگاران گفت: از روزی که بنده مسئولیت وزارت امور خارجه را قبول کردم، این بیست و یکمین باری است که به مسکو سفر می‌کنم.

وی با بیان اینکه روسیه یکی از اعضای ۵+۱ است که در گفت‌وگوهای برجام نقش بسیار مهم و محوری را ایفا می‌کند، اظهار داشت: روسیه در دو سال گذشته نیز در روند اجرای برجام نقش اساسی داشته و در شورای امنیت نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در این دو سال در جهت منافع جمهوری اسلامی از حمایت روسیه برخوردار بودیم.

ظریف با اشاره به سفر خود به مسکو تصریح کرد: امروز هم پیش از اجلاس با وزرای امور خارجه سه عضو اتحادیه اروپا و خانم موگرینی در بروکسل در مسکو با آقای لاوروف به خصوص درباره سیاست‌های مخرب ایالات متحده در برجام گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی افزود: جامعه بین‌المللی به روشنی نشان داده است از سیاست‌های ایلات متحده حمایت نمی‌کند و سیاست‌های امریکا را مخرب می‌داند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان به جلسه شورای امنیت که اصل تشکیل آن از نگاه ایران کار بسیار غلط خطرناکی برای شورای امنیت بود، اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی این جلسه تحت فشار آمریکا تشکیل شد، معلوم شد که امریکا کاملا در جلسه منزوی بود و تقریبا تمام کشورهایی که سخنرانی کردند بر ضرورت اجرای برجام تاکید کردند. 

ظریف با بیان اینکه این مسئله نشاندهنده یک اجماع در جامعه جهانی است که باید تبدیل به عمل شود، ابراز داشت: امریکا باید این اجماع جامعه جهانی را متوجه شود و بر اساس آن سیاست‌های خود را اصلاح کند. از طرف دیگر، جامعه جهانی هم تمایل دارد به اینکه برجام ادامه پیدا کند. این موضوع بحثی است که امروز دنبال خواهیم کرد و منتظر اقدامات بعدی کشورها خواهیم بود.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی به حمدالله انتخاب‌های گوناگونی دارد و در همه این انتخاب‌ها حتما منافع مردم حفظ خواهد شد.

وزیر امور خارجه درباره پیش‌بینی خود از تصمیم رییس‌جمهور آمریکا در روز جمعه بیان کرد: یکی از سیاست‌های آقای ترامپ این است که قابل پیش‌بینی نیست. البته ایشان در حدی این سیاست را به نهایت خود رسانده که ایالات متحده برای هیچ یک از شرکا قابل اعتماد نیست‌.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا از طرف اتحادیه اروپا و فدریکا موگرینی اطلاعی در این باره که ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت دریافت نکردید، بیان کرد: بعید می‌دانم خود آقای ترامپ هم بداند که چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد اما قطعا اروپایی‌ها نمی‌دانند که چه تصمیمی خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تصمیم مجلس نمایندگان امریکا درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران عنوان کرد: ایران به رعایت حقوق مردم که هم حق انتخاب و هم حق نقد دارند، پایبند است و متحدین آمریکا در منطقه هیچ یک از این حقوق را برای مردم خود تضمین نمی‌کنند. نه دولت آمریکا و نه مجلس نمایندگان امریکا هیچ نگرانی از این واقعیت ندارند‌.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: حنای این ادعاها رنگی برای هیچ کسی به خصوص مردم ایران ندارد.

ظریف در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می‌توانید درباره برجام روی اقدامات روسیه حساب باز کنید، گفت: ما بیش از همه روی مردم کشور خودمان حساب باز می‌کنیم. ما همواره گفته‌ایم که امنیت، آرامش و پیشرفت اقتصادی را از مردم خودمان داریم اما روسیه همسایه مهمی برای ایران است و روابط بسیار خوبی با روسیه داریم و همکاری راهبردی و اقتصادی خوبی را در پیش داشته و اطمینان داریم که روسیه این همکاری‌ها را که در جهت منافع دو کشور است، ادامه خواهد داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز