خبرگزاری کار ایران

از سوی انجمن اندیشه و قلم برگزار می‌شود؛

مناظره درباره «اقتصاد اسلامی؛ از شعار تا عمل»

asdasd
کد خبر : ۵۷۳۸۸۸

انجمن اندیشه و قلم در مناظره‌ای با حضور دو صاحب نظر اقتصاد اسلامی، دیدگاه‌های رایج درباره مفهوم اقتصاد اسلامی و عملیاتی شدن شعارهای داده شده در این حوزه را به چالش می‌کشد.

 

به گزارش ایلنا، در این نشست که روز دوشنبه ۴ دىماه ساعت ۱۶ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود، مرتضی عزتی رئیس انجمن اقتصاد اسلامی و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس پیشین کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناظره خواهند پرداخت.

خانه اندیشمندان علوم انسانی در خیابان نجات‌اللهی نبش ورشو واقع شده و حضور علاقمندان و خبرنگاران در این نشست آزاد است.

در پیش‌درآمد این مناظره که از سوی انجمن اندیشه و قلم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است:

در چهار دهه سپری شده از انقلاب، موضوع اقتصاد اسلامی یکی از شعارهای پررنگ و وعده‌های داده شده به مردم از سوی مسئولان بوده است.

کاهش بی‌عدالتی و تحقق قسط و عدل در اقتصاد جامعه، حمایت از محرومان و مستضعفان، برچیدن بهره بانکی و ربا از سیستم بانکی کشور، از بین بردن رانت و تبعیض در معاملات و فعالیت‌های اقتصادی تنها بخشی از وعده‌‌هایی بوده است که تحت عنوان اقتصاد اسلامی به مردم داده شده است.

اکنون پس از چهار دهه، افکارعمومی با دو پرسش اساسی مواجه است:

نخست آنکه اقتصاد اسلامی چیست؟ آیا اساسا وجود دارد یا مفهومی موهوم است؟ از نظر علمی چه جایگاهی در مدل‌های اقتصادی متعارف دارد؟ در کدام دانشگاه و مرکز علمی اقتصاد اسلامی به عنوان یک نظریه اقتصادی ارائه و ارزیابی شده است؟ آیا قرار است اقتصاد اسلامی جایگزین مدل‌های رایج اقتصادی که ده‌ها سال است در کشورهای مختلف دنیا اجرا می‌شود، گردد؟

دوم آنکه چه نسبتی بین اقتصاد اسلامی و اقتصاد فعلی ایران وجود دارد؟ آیا در مقایسه با قبل از انقلاب یا دهه نخست انقلاب یا وضعیت کشورهای دیگر، به معیارهای اقتصاد اسلامی نزدیک‌تر شدیم یا از آن فاصله گرفتیم؟ اینکه بهره بانکی در ایران در مقایسه با اکثر کشورهای جهان بالاتر است، اینکه اقتصاد ایران از نظر شاخص‌‌های فساد، رانت و عدم شفافیت در بین کشورهای جهان رتبه پایینی دارد، اینکه پارامترهای بیکاری، فقر و فاصله طبقاتی در ایران بسیار بالاست، چه نسبتی با اقتصاد اسلامی دارد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز