خبرگزاری کار ایران

در دیدار سفیر ترکمنستان با معاون وزیر دادگستری مطرح شد:

تأکید بر ضرورت اجرای موافقتنامه‌های حقوقی و قضایی بین ایران و ترکمنستان

asdasd
کد خبر : ۵۶۱۷۷۲

معاون حقوق‌بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری در دیدار سفیر ترکمنستان بر ضرورت اجرای موافقتنامه‌های حقوقی و قضایی بین ایران و ترکمنستان تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، در دیدار احمد قربانف سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران با محمود عباسی معاون حقوق‌بشر و امور بین‌الملل وزیر دادگستری، طرفین بر توسعه مناسبات حقوقی و قضایی بین دو کشور و اجرای موافقتنامه‌های امضا شده بین دو کشور تأکید کردند.

عباسی با اشاره به روابط دیرینه فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور گفت: شش مرتبه ملاقات رهبران دو کشور در چهار سال گذشته و امضای حدود ۳۰ موافقتنامه در دو سال گذشته بین دو کشور نشاندهنده اراده مصمم رهبران سیاسی دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط همه‌جانبه است و طبیعی است که ما باید به منظور تضمین توسعه مناسبات و مراودات دو کشور و دیگر زمینه‌های مورد علاقه گام‌های بلندی در جهت حمایت حقوقی و قضایی از مناسبات اقتصادی و تجاری برداریم.

وی با بیان اینکه امضای موافقتنامه‌های معاضدت حقوقی و قضایی و انتقال محکومان بین دو کشور نشاندهنده اراده دو کشور بر اجرای مفاد آن است و ما بر اجرای دقیق و کامل معاهدات دوجانبه تأکید داریم، اظهار داشت: معتقدیم که بر اساس مفاد موافقتنامه انتقال محکومان می‌توانیم به مبادله کلیه زندانیان و محکومان در بند دو کشور بپردازیم و این موضوع الزاماً به معنای معامله متقابل نیست، همچنان که ما در چند ماه گذشته بیش از ۲۰۰ تن از محکومان افغانی را یک جانبه به کشور متبوعشان منتقل کردیم.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: از پیگیری و هماهنگی جنابعالی و از دولت متبوع شما به لحاظ انتقال برخی محکومان ایرانی به کشور تشکر و قدردانی می‌کنیم. ما بر رعایت دقیق موازین حقوق بشر دوستانه در برخورد با زندانیان و وضعیت بهداشتی آنان تأکید داریم و تناسب بین جرم و مجازات نیز از جمله مباحث حقوق‌بشری و مبتنی بر عدالت قضایی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. چنانچه مسائل و مشکلاتی در اجرای مفاد موافقتنامه‌ها وجود دارد می‌توان با گفت‌وگو و مذاکره آنها را حل و فصل کرد.

عباسی در این دیدار بر وضعیت دشوار خانواده‌های زندانیان در بند ترکمنستان اشاره و تصریح کرد: اجرای عدالت نباید دامن خانواده قربانیان را بگیرد. شما خود واقفید که جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر قربانیان بسیاری داده است و نتیجه این تلاش‌ها و مجاهدت‌ها حفظ امنیت مرزهای شما و کشورهای همسایه نیز بوده است؛ لذا ما باید با همکاری و تشریک مساعی به مبارزه قاطع با قاچاق مواد مخدر و مبارزه با تروریسم بپردازیم و این تلاش‌ها با وضعیت برخورد با متهمی که با تجویز پزشک چند عدد قرص روان‌گردان به همراه دارد و به مجازات‌های سنگین محکوم و اموال و کامیونش مصادره می شود، متفاوت است.

وی اضافه کرد: دقت و مراقبت در اجرای قوانین و احراز سوء نیت و قصد مجرمانه متهم نیز بخشی از عدالت قضایی است که همه بدان پایبندیم و باید رعایت کنیم.

در این دیدار احمد قربانف، سفیر ترکمنستان در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف به اتفاق نظر خود با دیدگاه‌های طرح شده تأکید و آمادگی خود را برای انتقال مواضع وزارت دادگستری کشورمان به مقامات قضایی کشور متبوع خود اعلام کرد.

وی افزود: چنانچه اختلاف نظری در اجرای مفاد معاهدات وجود داشته باشد باید با مذاکره آن را حل و فصل کرد و ما آمادگی داریم با برگزاری نشست مشترک به حل و فصل ابهامات و مشکلات بپردازیم. مسلماً مسایل زیادی در توسعه مناسبات دو کشور هست که ما باید وقت خود را صرف آنها کنیم نه این مسائل جزیی که با مذاکره قابل حل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز