خبرگزاری کار ایران

قره‌خانی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت:

عملکرد زنگنه قوی‌ترین دلیل برای حضورش در دولت دوازدهم است

asdasd
کد خبر : ۵۲۵۷۱۴

نماینده مردم علی‌آباد با اشاره به عملکرد زنگنه در طول چهارسال گذشته اعلام کرد: برخی کشورها از توطئه فریز نفتی قصد کاهش درآمد نفتی پس از برجام را داشتند اما با دیپلماسی آقای زنگنه قادر به انجام این کار نشدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، اسداله قره‌خانی در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: باورم بر این بود که نیازی به دفاع از عملکرد آقای زنگنه در مجلس نباشد چرا که کارنامه ۲۶ساله ایشان بسیار درخشان بوده و عملکرد ایشان در دولت یازدهم قوی ترین صلاحیت وی برای حضور در دولت دوازدهم است.

او افزود: اما به دلیل مطرح شدن برخی از مسایل و روشن شدن زوایای خدمات زنگنه و فعالیت او در بخش های مختلف وزارت نفت و وقوف ایشان به بخش انرژی برنامه پنجم و ششم توسعه باید به عنوان نماینده موافق حضور آقای زنگنه مواردی را بیان کنم.

نماینده مردم علی آباد کتول ادامه داد: زمستان سال ۸۶ رابه یاد آورید که با سخت تر شدن شرایط جوی ترکمنستان با قطع گاز برای افزایش قیمت‌ها باج خواهی کرد که در آن سال موفق شد قیمت‌ها را افزایش دهد حال این موضوع را با زمستان سال ۹۵ مقایسه کنیم که باز هم با سرد شدن هوا ترکمنستان با باج‌خواهی قصد قطع گاز را کرده که آقای زنگنه در همان زمان وعده گازرسانی از پارس جنوبی  به مناطق شمال کشور تا تیرماه ۹۶ را داد که این وعده هم محقق شد و سایه شوم تهدیدات ترکمنستان برای همیشه از سر مردم شمال کشور برداشته شد.

او با اشاره به افزایش سهم ایران در برداشت از ذخایر پارس جنوبی نسبت به قطر اظهار داشت: برداشت برابر از ذخایر پارس جنوبی با قطر یک مطالبه ملی و به عقده حقارت تبدیل شده بود اما آقای زنگنه توانست برداشت ایران از ذخایر را افزایش دهد به طوری که در  ابتدای سال ۹۲ سهم ایران از برداشت گاز در پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بوده اما در پایان سال ۹۵ این رقم به ۵۷۵ میلیون متر مکعب در روز رسید. و این محقق نشد مگر با سیاست های درست آقای زنگنه و افتتاح فاز های ۱۷ تا ۲۱ پارس جنوبی.

قره خانی با اشاره به فعالیت‌های وزارت نفت پس ازبرجام اظهار داشت: در حالی که تولید نفت ایران قبل از برجام یک میلیون بشکه بود آقای زنگنه اعلام کردند این رقم را پس از برجام به دو میلیون بشکه می رسانند اما مورد تمسخر برخی از کشورها قرار گرفت و دیدیم که پس از برجام تولید نفت ایران به بیش از دو و نیم بشکه در روز رسید .

این نماینده مجلس با بیان اینکه طرح فریز نفتی از دیگر توطئه های کشورهای خارجی در حوزه نفت ایران بود گفت: دیدیم که برخی کشورها از توطئه فریز نفتی قصد کاهش درآمد نفتی پس از برجام را داشتند اما با دیپلماسی آقای زنگنه قادر به انجام این کار نشدند.

وی با اشاره به امضای قرارداد توتال اظهارد اشت: جمعی کثیری از شرکت های کوچک و بزرگ بین المللی پس از برجام قصد سرمایه گذاری در حوزه های نفتی ایران داشتند اما قراردادهای نفتی کشورمان ایوبی داشت که برای صیانت از منافع ملی تیم آقای زنگنه اقدام به اصلاح این قراردادها کرد.

نماینده مردم علی آباد کتول اظهارد اشت: البته در ابتدا قراردادهای جدید نفتی نواقصی داشتند که سه بار مورد اصلاحات قرار گرفتند اما در نهایت با اصلاح این قراردادها ریاست مجلس قراردادهای جدید را به دولت ابلاغ کرد.

او ادامه داد: پس از آن قرارداد های جدید نفتی موسوم به IPC برای سرمایه گذاری در پارس جنوبی مبنا قرار گرفت و در این قراردادها ورود تکنولوژی‌های جدید، سرمایه‌گذاری‌های صددرصدی خارجی‌ها ، رازداری و محرمانگی، افزایش ضریب تولید نفت و... در نظر گرفته شد.

قره‌خانی با بیان اینکه از دولت یازدهم سوآپ‌های نفتی احیا شدند گفت:جلوگیری از خام فروشی رسیدن به اهداف برنامه ششم توسعه هماهنگی های شجاعانه و مقتدرانه زنگنه در افزایش تولید نفت تکمیل پروژه های نیمه تکمیل بخشی از اقدامات وزیر نفت در دولت یازدهم بود که منجر شد صنعت نفت در رشد اقتصادی در کشورمان نقش قابل توجهی داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: امیدواریم تمام کابینه پیشنهادی دولت را با رای قاطع از میدان بهارستان به سمت میدان پاستور بدرقه کنیم و پس از آن نقش نظارتی خود را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز