خبرگزاری کار ایران

تحلیل یک رسانه آمریکایی در دوسالگی برجام؛

توافق هسته‌ای قانون آمریکاست/ کاخ سفید قدرت عقب نشینی از برجام را ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۱۱۴۵۹

یک مجله اینترنتی وابسته به روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به مناسبت دومین سالگرد امضای برجام نوشت: اگر آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند، بعید است دیگر کشورهای طرف توافق هسته‌ای از آن عقب‌نشینی کنند. این یعنی آمریکا از نظر دیپلماتیک منزوی خواهد شد و فشار به ایران سخت‌تر از دوران قبل از توافق هسته‌ای خواهد بود.

به گزارش ایلنا به نقل از مجله اینترنتی «اسلیت» آمریکا که به روزنامه «واشنگتن پست» وابسته است، دونالد ترامپ همچنان از توافق هسته‌ای متنفر است اما به آن چسبیده.

این مجله اینترنتی در دومین سالگرد برجام نوشت: دو سال از امضا برجام در وین که به محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های بین المللی علیه این کشور انجامید، گذشت. این توافق به‌رغم مخالفت‌های جمهوری‌خواهان کنگره که در نامه‌ای گفته بودند به زودی برجام را پاره خواهند کرد همچنان به قوت خود باقی است. 

در این گزارش گفته شده: رییس جمهور کنونی آمریکا بار‌ها در تبلیغات ریاست جمهوری خود اعلام کرد که اولویت درجه یک او نابودی برجام یا دست کم بازبینی در این توافق است. با وجود این سیاه‌نمایی دولت ترامپ درباره میراث سیاست خارجی اوباما و درجه خصومت کاخ سفید با ایران این توافق در سالگرد دوسالگی‌اش به نظر می‌رسد بیش از پیش تقویت شده است. 

در این گزارش با تاکید بر اینکه از نظر قانونی وزارت خارجه هر ۹۰ روز به تایید کنگره در مورد پایبندی یا عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام نیاز دارد نوشت: آخرین مهلت آخرین ۹۰ روز دوشنبه این هفته است. دولت احتمالا بار دیگر بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید خواهد کرد و این به معنای ادامه لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران است. 

نویسنده این گزارش در ادامه با بیان اینکه به‌‌رغم بدبینی محرز کاخ سفید به برجام هر گونه اقدامی علیه این توافق سخت است، ادامه داد: ناظران بین‌المللی و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند است. با این حال صبر جمهوری خواهان کنگره طاق شده است. اخیرا گروهی چهار نفره از از دشمنان ایران در کنگره نامه‌ای به رکس تیلرسو ن نوشته و در آن خواستار تغییر در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران شدند. همگی در کنگره بر این امر که بازگشت از توافقی که اوباما با ایران به آن رسیده سخت است واقفند. 

این گزارش تاکید کرد: توافق هسته‌ای یک قرارداد رسمی نیست که برای تصویب به دو سوم آرای مجلس سنا نیاز داشته باشد؛ اما یک فرمان اجرایی ساده نیز نیست. سال ۲۰۱۵ این توافق در مجلس سنا به تصویب رسید و بر اساس آن اوباما از لغو تحریم‌ها قبل از ۳۰ روز و بازبینی این توافق منع شد. در همین اثنا قانونی تصویب شد که وزارت خارجه به تایید توافق در هر نود روز نیاز دارد. 

نویسنده ادامه داد: این قانون دولت ترامپ را نیز در موقعیتی قرار داده که هر سه ماه باید منتظر تایید کنگره بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای باشد. برخلاف سایر توافق‌های دولت اوباما نظیر توافق پاریس یا بازگشایی روابط دیپلماتیک با کوبا که بدون دخالت کنگره به نتیجه رسید و به همین واسطه لغو آن توسط دولت ترامپ راحت بود توافق ایران به قانون آمریکا تبدیل شده است. 

به خاطر داشته باشید که اگر آمریکا تحریم‌های هسته‌ای را بازگرداند دیگر کشورهای طرف توافق هسته‌ای بعید است از این توافق عقب‌نشینی کنند. این یعنی آمریکا از نظر دیپلماتیک منزوی خواهد شد و فشار به ایران سخت از دوران قبل از توافق هسته‌ای خواهد بود. 

در این گزارش آمده است: تا امروز رویکرد وزارت خارجه آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایجاد یک تغییر ماهوی در این توافق نبوده و قرار نیست در سیاست‌های کلی آمریکا درقبال ایران تغییر چشم‌گیری ایجاد شود.  همان طور که تغییرات در توافق پاریس و کوبا نشان داد دولت ترامپ لزوما از اقدام‌هایی که آمریکا را از نظر دیپلماتیک منزوی می‌کند، منزجر نیست. پاسخ ترامپ به دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا نشان داد او نیز مخالف نادیده گرفتن ارزیابی‌های آژانس‌های اطلاعاتی‌اش زمانی که به نفع خودش باشد، نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز