خبرگزاری کار ایران

تاجیک در گفت‌وگو با ایلنا:

تضعیف شورای همکاری خلیج فارس در پی تنش میان قطر و عربستان/افزایش اختلاف‌ها موجب حضور نیروهای فرامنطقه‌ای می‌شود/ایران طرفین را به خویشتنداری دعوت کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۷۴۲۱

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: بروز تنش میان قطر و برخی کشورهای عربی بی‌تردید منجر به تضعیف شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد و این درحالی است که شورای همکاری خلیج فارس با هدف مقابله با ایران ایجاد شده و در این سال‌ها هم این هدف را دنبال کرده است.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که تحولات اخیر صورت گرفته در روابط میان چند کشور عربی با قطر تا چه اندازه تحت تاثیر موضوع ایران و تا چه اندازه به خاطر رقابت‌های منطقه‌ای است، گفت: من قبول ندارم موضوع ایران دلیل اصلی این تحولات و بروز تنش میان ریاض و دوحه باشد.

قطر تلاش می‌کند از کارت ایران در برابر عربستان استفاده کند

او با بیان اینکه مطرح شدن نام ایران به خاطر آن است که قطر تلاش می‌کند بتواند از کارت ایران استفاده کند، اظهار داشت: قطر و عربستان از مدت‌ها پیش با یکدیگر اختلافات دیرینه‌ای دارد که این اختلافات را می‌توان در ابعاد سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اقتصادی مشاهده کرد. 

قطر از خرید حجم انبوه تسلیحات توسط عربستان ترسیده است

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه پمپاژ تسلیحاتی ترامپ و فروش سلاح‌های جدید آمریکا به عربستان دلیل سرباز کردن اختلافات جدید میان دوحه و ریاض است، اظهار داشت: قطری‌ها نسبت به خرید حجم انبوه تسلیحات توسط دولتمردان سعودی واهمه دارند و ترسیده‌اند چون آنها بیش از هر کشور بازیگر دیگری می‌دانند نخستین بازیگری هستند که از این مساله ضربه خواهند خورد.

دوحه همچنان می‌گوید امیر قطر از ایران حمایت نکرده است

تاجیک با اشاره به اظهارات منسوب به امیر قطر در رابطه با ایران و حزب‌الله تصریح کرد: با آنکه گفته می‌شود اظهارات امیر قطر دلیل و بهانه اختلافات اخیر میان قطر با برخی از کشورهای عربی است، اما با گذشت بیش از یک هفته از آن اتفاق، قطری‌ها همچنان می‌گویند که سایت خبری‌شان حک شده و امیر قطر چنین اظهاراتی را بیان نکرده است.

نباید افتخار کنیم قطر به دلیل حمایت ایران، با عربستان قطع رابطه کرد

او افزود: اینکه ما فکر کنیم ایران دلیل اختلاف میان قطر و عربستان است نباید موجب افتخار ما باشد چراکه این مساله را می‌توان کسر شان جمهوری اسلامی دانست که کشوری مانند قطر به خاطر ایران رابطه‌اش را با عربستان قطع کرده است زیرا پذیرش این پیش‌فرض، موجب کوچک کردن خودمان می‌شود.

تشدید اختلافات میان دوحه و ریاض مسبوق به سابقه است

این دیپلمات سابق ایران با بیان اینکه تشدید اختلافات میان دوحه و ریاض برای نخستین بار نیست و مسبوق به سابقه است، خاطرنشان کرد: بخش عمده اختلافات کنونی به خاطر رویکرد سلطه‌گرایانه عربستان است که می‌خواهد نسبت به همه کشورهای دیگر عربی و اسلامی اشراف داشته باشد و از سوی دیگر، نیز بخشی دیگر از این ماجرا به خاطر ضربه‌ها و اقداماتی است که از جانب قطر ریشه می‌گیرد.

قطر به همراه ترکیه و عربستان سیاست خارجی ایران را گروگان گرفت

تاجیک در پاسخ به این سوال که با بروز تنش در روابط میان قطر با کشورهای عربی تا چه اندازه می‌توان انتظار داشت که دوحه به سمت تهران گرایش‌های بیشتری پیدا کند، ابراز داشت: سابقه تاریخی به ما نشان می‌دهد قطر با ایران خوب بازی کرده است. آنها هیچ‌گاه در رابطه‌شان با ما شفاف نبوده و نوع سیاست خارجی‌شان در شش سال گذشته به همراه عربستان و ترکیه موجب شده تا دیپلماسی ما به گروگان گرفته شود و نگذارند که تهران از مزیت‌ها و توانمندی‌های خود در منطقه در عرصه بین‌المللی استفاده کند.

بعید است که ایران و قطر به سمت روابط راهبردی پیش بروند

او با بیان اینکه بعید است که در شرایط کنونی ایران و قطر به سمت یک رابطه راهبردی پیش بروند، عنوان کرد: آنچه قابل پیش‌بینی است، این است که قطری‌ها برای رفع مشکلات مقطعی، استفاده از امکانات ما، حل مشکلات‌شان با ریاض و امتیازگیری بیشتر، به سمت ایران گرایش‌هایی را پیدا کند.

افزایش اختلافات قطر و عربستان موجب حضور نیروهای فرامنطقه‌ای می‌شود

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که بروز تنش میان قطر و برخی از کشورهای عربی چه تبعات مثبت و منفی می‌تواند برای ایران به همراه داشته باشد، یادآور شد: تبعات منفی این تنش این است که بروز اختلافات می‌تواند موجب افزایش ناامنی و کاهش ضریب ثبات در منطقه شده و بهانه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه پیدا شود.

حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس به سود ایران نیست

تاجیک ادامه داد: حضور بیشتر نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های خلیج فارس و کاهش ضریب امنیت و ثبات در منطقه بی‌تردید به نفع ایران هم نیست چراکه این مسائل بر منافع و امنیت ملی ما اثرگذار خواهد بود.

افزایش اختلافات قطر و عربستان شورای همکاری را ضعیف می‌کند

او با اشاره به تبعات مثبت این مساله برای ایران بیان کرد: بروز تنش میان قطر و برخی کشورهای عربی بی‌تردید منجر به تضعیف شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد و این درحالی است که شورای همکاری خلیج فارس با هدف مقابله با ایران ایجاد شده و در این سال‌ها هم این هدف را دنبال کرده است.

تضعیف شورای همکاری خلیج فارس قدرت مانور ایران را افزایش می‌دهد

سفیر اسبق ایران در اردن با بیان اینکه تضعیف شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند فضای تنفسی و قدرت مانور ایران در منطقه را افزایش دهد، گفت: افزایش اختلافات میان قطر و عربستان در میدان سوریه هم خود را نشان خواهد داد و موجب می‌شود گروه‌های هوادار این دو کشور بیش از گذشته با یکدیگر درگیر شوند و در رهگذر این مساله دولت سوریه قوی‌تر شده و قدرت بیشتری برای مقابله با تروریست‌ها خواهد داشت.

ایران طرفین درگیر را به خویشتنداری دعوت کند

تاجیک در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران در برابر این تنش باید چه سیاست‌هایی را در پیش بگیرد، اظهار داشت: ایران در بعد منطقه‌ای باید خواهان خویشتنداری طرفین درگیر و حل مساله از طریق روش‌های سیاسی و گفت‌وگو میان طرفین باشد.

جانبداری از عربستان یا قطر به سود ایران نیست

او با بیان اینکه جانبداری از هرکدام از طرفین درگیر به سود ایران نیست، تصریح کرد: در بعد مردمی و انسان‌دوستانه و تجاری دولت باید شرایط را برای افزایش ارتباطات میان طرفین تسهیل کند و در صورتی که مردم قطر به خاطر تحریم‌ها به سختی افتاده‌اند به کمک آنها بشتابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز