خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی:

ردصلاحیت‌ها در شورایاری‌ها باعث عکس‌العمل وزارت کشور شد/ آیت‌الله هاشمی دغدغه مشکلات ارامنه را داشت

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۸۸۱

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به دیدارهای پدر با اقلیت‌های دینی و ارامنه، گفت: ایشان همیشه تأکید داشتند که تعاملات اقلیت‌ها با مسلمانان ایرانی باید برای دیگر کشورها سرمشق باشد.

محسن هاشمی: ردصلاحیت‌ها در شورایاری‌ها باعث عکس‌العمل وزارت کشور شد/ آیت‌الله هاشمی دغدغه مشکلات ارامنه را داشت

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با شهروندان ارامنه تهرانی در مجتمع فرهنگی، ورزشی رافی اظهار کرد: خوشحال شدم که در بازدید از این مجموعه فرهنگی صفا و صمیمیت را بین برادران ارمنی دیدم چراکه این روش می‌تواند این مرکز فرهنگی و ورزشی را حفظ می کند.

او ادامه داد: اقلیت ارمنی در تهران سابقه بسیار زیادی دارد. شاید اولین کسانی که شهر تهران را تشکیل دادند ارامنه بودند. آنان طی دهه‌های مختلف هم بعدها توانستند مختصصان زیادی را تربیت کنند که مایه افتخار برای کشورمان شود. از جمله آنان می‌توان آقایان چکناواریان و خاچیکیان اشاره کرد.

هاشمی تأکید کرد: قطعا با دولت آقای روحانی که امیدواریم ادامه یابد، باید نسبت به احقاق حقوق ارامنه کوشا باشیم و آنچه که درخواست و مطالبه دارند را پیگیری کنیم.

او افزود: تهران اگر بخواهد رشد مناسب داشته باشد باید از سرمایه‌گذاری و کارآفرینی تک تک شهروندان خود بهره ببرد و زمینه‌ای فراهم کند تا فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی توسط خود مردم سازماندهی شود.

یادگار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: انتخابات به نامزدها فرصت می‌دهد در شهر گردش کنند و با اقلیت‌ها، گروه‌های مختلف مردمی و اصناف ارتباط برقرار کنند تا بعد از حضور در شورای شهر تک تک خواسته‌های آنان را پیگیری کنند.

محسن هاشمی گفت: من به تأثی از پدرم به میان شما آمدم چرا که ایشان همیشه نسبت به دغدغه اقلیت‌ها حساس بودند و اگر مشکلی برای آنان پیش می‌آمد وقت می‌گذاشتند و آن را پیگیری می‌کردند.

وی اضافه کرد: رابطه میان مسیحیان ارمنی و مسلمانان در ایران یک رابطه مثال‌زدنی است. اگر در خارج از ایران به نام اسلام به مسیحیان تعرض می‌شود این عمل مورد قبول نظام جمهوری اسلامی نیست. مرحوم هاشمی رفسنجانی بارها در زمان‌های مختلف در سخنرانی‌های خود به این موضوع پرداختند که باید بین ادیان آسمانی اتحاد برقرار باشد.

هاشمی ادامه داد: لازم است ما به مشکلات برادران و خواهران ارمنی در تهران توجه کنیم و به انجمن‌های غیرانتفاعی و سمن‌ها برای حل مشکلات آنان کمک کنیم.

هاشمی همچنین از اسقف اعظم سرکیسیان که در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در منزل ایشان حاضر شده بود، تشکر و قدردانی کرد.

محسن هاشمی در ادامه جلسه در پاسخ به سؤالی درباره شورایاری‌ها و نگاه دولت به این مقوله گفت: شورایاری‌ها در قانون ذکر شده است و باید تشکیل شود. متأسفانه مدت زیادی شورایاری نبود و بعد از اجرای آن هم به نظر می‌آید که وزارت کشور به دلیل ردصلاحیت‌های کاندیداهای آن از روند برگزاری آن راضی نبود. درواقع باید گفت که وزارت کشور نحوه اجرای آن را قبول نداشت. ولی برخی به گونه‌ای این مسأله را مطرح کردند که گویی دولت شورایاری‌ها را قبول ندارد. برای وزارت کشور مهم این است که انتخاباتی صحیح و سالم برگزار شود. درواقع ردصلاحیت‌ها در شورایاری‌ها باعث عکس‌العمل وزارت کشور شد. به‌هرحال امیدواریم که در شورای جدید شهر تهران بتوانیم انتخابات آزادی برای شورایاری‌ها برگزار کنیم.

در ادامه مراسم دکتر آندرانیک سیمونیان، از شهروندان ارامنه تهران درباره تأمین بودجه شورای شهر و شهرداری و برنامه مهندس محسن هاشمی در این زمینه پرسید که وی پاسخ داد: هر شهری برای انجام امور خود به درآمد پایدار نیاز دارد وگرنه مدیران شهری به سمت قانون‌فروشی و شهرفروشی پیش می‌روند.

او گفت: شهرداری موظف است یک برنامه پنج ساله بنویسد و به تصویب شورای شهر برساند که این برنامه پنج ساله هم خود بر اساس اسناد بالادستی تنظیم می‌شود. تا به حال این برنامه پنج ساله اگر هم نوشته شده بر اساس آن عمل نشده است که البته وظیفه شورای شهر است بر نحوه اجرای آن اعمال نظارت کند.

محسن هاشمی‌رفسنجانی افزود: بر اساس این برنامه پنج ساله باید بودجه یک ساله به شورای شهر ارائه شود. شهرداری موظف است درآمدهای خود را محقق کند که اگر محقق نشد می‌تواند از طریق دریافت اعتبارات داخلی و خارجی یا با استفاده از دارایی‌های خود شهرداری، منابع مالی را تأمین کند. به‌هرحال شورای شهر وظیفه دارد بودجه شهرداری را تصویب و بر نحوه اجرای آن نظارت دقیق داشته باشد. جدای از این، مواردی از هزینه شهرداری‌ها هست که خارج از بودجه مصوب انجام می‌شود به آن نکته فاقد قانون می‌گویند که در زمان آقای احمدی‌نژاد ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه فاقد قانون وجود داشت.

او تأکید کرد: شورای شهر نباید به تخلفات مالی شهرداری صرفا در زمان تفریغ بودجه رسیدگی کند بلکه باید در طول اجرای بودجه شهرداری به اجرای دقیق آن نظارت داشته باشد. حتی شورای شهر باید در نظر داشته باشد و نگوید چون شهرداری منتخب اکثریت شورای شهر است پس نظراتش موافق اکثریت اعضای شورای شهر است و می‌تواند هر کاری بدون اطلاع شورا انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز