خبرگزاری کار ایران

محمدعلی وکیلی:

اگر دلواپسان کشور را تکه تکه نکنند وعده‌ رییس‌جمهور محقق می‌شود/ قالیباف بازی‌خراب کن جریان رقیب است/ برنامه ششم توسعه اجازه افزایش یارانه نقدی را نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۲۶۹

عضو هیات رییسه مجلس ادعای قالیباف مبنی بر کمک بابک‌زنجانی به ستاد روحانی را توسل به شیوه غیراخلاقی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی وکیلی در نشست خبری امروز خود که در محل ستاد مرکزی روحانی برگزار شد، با اشاره به سازوکار انجام مصاحبه‌های خود به عنوان سخنگوی این ستاد انتخاباتی تاکید کرد که از انجام مصاحبه‌های اختصاصی خودداری می‌کند و گفت: ماراتن این انتخابات رقابتی میان ۴ نفر از سیاستمداران شناخته شده است و اینطور نیست که رزومه و سابقه افراد نامشخص باشد.

او گفت: یکی از شاخصه‌های مهم راستی‌آزمایی نامزدها این است که آیا ادعاهای مطرح شده امکان عملیاتی شدن در ظرف چهارساله دارد یا خیر؟

او یادآور شد: رزومه دو نامزد ما و نیز رقبای ما یعنی آقایان رییسی و قالیباف در دسترس است و وقتی کسی ادعا می‌کند جامعه ایران ۴ درصد و ۹۶درصد است، این فرد که از کره مریخ نیامده و مردم به درستی می پرسند خود این فرد جز کدام دسته است؟! ۴ درصدی ها یا ۹۶ درصدی ها و شیوه مدیریتی او جز کدام دسته است؟! ۴ درصدی یا ۹۶ درصدی؟!

سخنگوی ستاد روحانی ادامه داد: باتوجه به امکاناتی که برای بررسی سابقه و رزومه افراد برای مردم فراهم است، طرح ادعاها و الگوسازی متناسب با جامعه ما نیست. این الگو از الگوی وال‌استریت برداشت شده و سوال این است که آیا جامعه ما به ساخت جامعه امریکایی سال ۲۰۱۷ تبدیل شده و اگر اینطور است پس دلواپسان کجا هستند؟! آیا تجویز جنبش‌های امریکایی، تجویز جنبش‌های شبه غربی برای جامعه ایران نیست؟

وکیلی ادامه داد: طرح ادعاها در ساختار مناظره‌ای که امکان تبیین در آن موجود نیست ممکن است برای کوتاه‌مدت شوکی به افکار عمومی وارد کند اما در مسیر کنجکاوی حوزه رسانه این ادعاها در اتاق شیشه‌ای قابل سنجش خواهد بود.

ادعای کمک زنجانی به ستاد روحانی غیراخلاقی است

او گفت: ادعا شده بابک زنجانی به ستاد روحانی کمک مالی کرده که با توجه به شرایط مناظره امکان رد آن از سوی روحانی میسر نبود و در ادامه به سخنگوی قوه قضاییه استناد شد اما چند روز گذشته شنیدید که آنچه آقای روحانی در آن مدت کوتاه بیان کرده بود، تایید شد و آن اینکه متهمی که براساس حکم دادگاه مفسد است قابل استناد نیست و ادعای متهم مفسد و همچنین ادعایی که در هیچ دادگاهی به اثبات نرسیده قابل استناد نیست و مصداق اقدامی غیر اخلاقی است و حال‌آنکه این ادعا از طریق تریبون صداوسیما به سمع و نظر میلیون‌ها مخاطب رسیده است.

او اضافه کرد: همچنین ادعا شد روحانی وعده چهار میلیون شغل داده است. هرچند تلاش کرد اثبات کند این وعده در چه شرایطی مطرح شده بود اما طرف مقابل با نشان دادن کاغذی که امکان مطالعه آن برای مخاطب میسر نبود به شیوه منسوخ سال ۸۸ دست به اقدامی غیر اخلاقی زد که البته در ادامه مشخص شد آقای روحانی این وعده را در چارچوب یک شرط بیان کرده و هم اکنون نیز منکر آن نیست و معتقد است اگر شرط این وعده محقق شود اصل آن نیز قابل اجرا خواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی روحانی یادآور شد: آقای روحانی در سال ۹۲ براساس نظر کارشناسان درباره ضریب جذب گردشگر بر ایجاد شغل گفته بودند که اگر بتوانیم زمینه جذب ۱۰ میلیون گردشگر را ایجاد کنیم امکان اینکه به طور مستقیم چهار میلیون شغل ایجاد شود فراهم خواهد بود و آقای روحانی اکنون نیز به این ادعا پایبند است و علت اینکه این چهار میلیون شغل محقق نشده این است که شرط آن میسر نشد.

او گفت: از سویی تحریم‌ها مانع تحقق این شرط شد و در واقع پیش‌شرط آن برجام بود و این در حالی است که تا پیش از برجام بنا بر آمارهای رسمی در میزان جذب گردشگر ۶۵ هزار نفر بوده که این رقم پس از برجام و تا به امروز به ۳ میلیون نفر رسیده است و حال اگر میزان شغل های ایجاد شده در سال ۹۵ را با همین آمار در سال ۹۲ مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که افزایش آمار اشتغال مستقیماً متاثر از همین افزایش گردشگر بوده است و همین ۷۰۰ هزار شغلی که در سال ۹۵ ایجاد شد با میزان جذب گردشگر ۳ میلیون نفری متناسب بود.

حمله به سفارت بر جذب گردشگر تاثیر منفی گذاشت

نماینده اصلاح‌طلب مردم در مجلس خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه به جز برجام مهم‌ترین شرط تحقق این وعده آن بود که فضای داخلی کشور برای جذب گردشگر امن باشد و اگر بنا باشد در داخل کشور مشخص نباشد دولت چه کسی است و امنیت بر عهده کیست و با حرکت‌هایی خودسرانه سفارتی که بنا بر معاهدات بین‌المللی حفاظت آن بر عهده جمهوری اسلامی است تصرف می‌شود و امکان ایران‌هراسی در صحنه بین‌الملل فراهم می‌شود، طبیعتاً برمیزان جذب گردشگر تاثیر منفی خواهد داشت.

دلواپسان کشور را تکه تکه نکنند وعده روحانی محقق می‌شود

سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با وجود اهمیت برجام مهم‌ترین شرط تحقق وعده ۱۰ میلیون گردشگر این است که دلواپسان کشور را چند قطبی نمی‌کردند. اینطور نباشد که خراسان والی خود را داشته باشد و سیستم نظامات قانونی در گوشه‌ای از مملکت جاری باشد و در گوشه‌ای دیگر امکان اجرای همان وجود نداشته باشد. اگر دلواپسان کشور را تکه‌تکه نکنند و با قانون برخورد سلیقه‌ای نکنند و اجازه دهند کشور زیر لوای قانون یکسان جمهوری اسلامی اداره شود، شرط محقق می‌شد.

عضو هیات ‌رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: شبه‌افکنی درباره نقش جهانگیری و روحانی از سوی جریان رقیب در حالی اتفاق می‌افتد که هنوز پاسخ نداده‌اند نقش قالیباف و رئیسی در این ماراتن چگونه است. آنها هنوز پاسخ نداده‌اند که هرکدام از این دو چه نقشی دارند و این در حالی است که همه آگاهند که از مدت‌ها قبل تقسیم کار بین رئیسی و قالیباف صورت گرفته و به جای اینکه درباره این موضوع توضیح دهند، سوال می‌کنند جهانگیری و روحانی چه نقشی ایفا می‌کنند.

روحانی گزینه نهایی شورای عالی سیاست‌گذاری است

او تصریح کرد: مرجع داوری و اعلام نظر درباره اینکه چه کسی نامزد نهایی اصلاحات است شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بوده و خواهد بود و این شورای عالی از مدتی پیش تصویب کرد روحانی نامزد قطعی جبهه اصلاحات است و اکنون نیز بر این نظر پایبند است. آقای جهانگیری آنچنان که خود نیز تاکید کرده به عنوان مکمل روحانی وارد عرصه شده و با توجه به اینکه معاون اول دولت است دسترسی آسان‌تری به آمار و ارقام داشته بنابراین افکار عمومی انتظار دارند ایشان آمار و ارقام را بیان کنند. شبه‌افکنی رقیب درباره اینکه اختلافی در میان اردوگاه اصلاح‌طلبان وجود دارد به سرانجام نمی‌رسد چرا که هوشیاری جبهه اصلاحات تاریخی و اصلاح شده است و در بزنگاه‌های مختلف آزموده‌ شده‌ایم که فریب این شبه‌افکنی‌های رقیب را نخواهیم خورد.

صدای جهانگیری و روحانی واحد است

وکیلی تصریح کرد: بر این اساس همه خواهند دید که صدای جهانگیری و روحانی صدایی واحد است و در مسیر اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی پیش خواهند رفت و مردم نیز هرگز فریب این شبه‌افکنی‌ها را نمی‌خورند.

وکیلی در  ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره اینکه اخیراً عارف از عدم تصمیم‌گیری قطعی برای انتخاب نامزد نهایی اصلاح‌طلبان صحبت کرده گفت: احتمالاً شکل انتشار موضع و سخنان آقای عارف درست نبوده چرا که از ابتدا هم شورای عالی سیاستگذاری و هم فراکسیون امید مجلس تصریح کردند که نامزد اول و نهایی ما روحانی است و اکنون نیز هم آقای خاتمی و هم آقای عارف و دیگر بزرگان تاکید دارند هیچ تغییری در این موضع به وجود نیامده است.

او گفت: همچنین آقای جهانگیری نیز در چارچوب همین توافق و تصمیم شورای عالی به میدان آمده و دیری نخواهد پایید که همه افکار عمومی متوجه می‌شوند هیچ اختلاف و تردیدی در این تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان به وجود نمی‌آید و تردیدهایی که تزریق می‌شود متعلق به اردوگاه ما نیست و ازسوی جریان رقیب معرفی می‌شود و انشالله گوش اردوگاه ما و افکار عمومی شنوای این تردیدافکنی‌ها نخواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی تصریح کرد: نامزد اول و محوری ما روحانی است و مرجعی که با محوریت آقای خاتمی اردوگاه اصلاح‌طلبی را هدایت و مدیریت می‌کند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است.

او اضافه کرد: آقای جهانگیری مکمل روحانی است و خودش نیز به صراحت این مسئله را عنوان کرده و این در حالی است که اساساً علت برگزاری این نشست خبری مشورتی بود که روز گذشته با آقای عارف داشتم و آخرین هماهنگی‌ها با ایشان انجام شده و آقای عارف به عنون رئیس شورای عالی بار دیگر تصریح کردند نامزد نهایی آقای روحانی است و آقای جهانگیری نیز در طول آقای روحانی ایفای نقش می‌کنند.

صحبت‌های جهانگیری تبیین کننده رویکردهای اصلاح‌طلبی است

نماینده اصلاح‌طلب مردم در مجلس یادآورشد: طبیعتاً با توجه به سوابق و ارتباطات، آقای جهانگیری بیانگر نظرات جریان اصلاحات است و نکته اینجاست که صحبت‌های آقای جهانگیری بیان دیدگاه‌هایی هم‌عرض با روحانی نیست بلکه تبیین نظرات و رویکردهای اصلاح‌طلبی در طول نظرات آقای روحانی است.

ناطق‌نوری پشت سر روحانی است

او در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور همزمان قالیباف و رییسی و احتمال کناره‌گیری یکی از این دو به نفع دیگری به عنوان نامزد نهایی جریان اصولگرایی گفت: واقعیت این است که عقلای جریان اصولگرایی از جمله آقای ناطق‌نوری پشت سر آقای روحانی هستند و بسیاری دیگر از مشاهیر و عقلای این جریان در اردوگاه ما حضور دارند و بخشی از دلواپسان در کنار تندروها و گروهی از دیگر اصولگرایان نیز در مقابل ما ایستاده‌اند و از قالیباف و رئیسی حمایت می‌کنند و به این ترتیب تقسیم کاری نیز برای هریک از کاندیداهایشان انجام داده‌اند .

سخنگوی ستاد انتخاباتی حسن روحانی یادآور شد: به نظر می‌رسد نیروی بازی‌خراب کن جریان رقیب آقای قالیباف است  تا آقای رییسی به صورت گلخانه‌ای از انتقادات مصون بماند و در اردوگاه ما نیز آقای روحانی مسئولیت بیان راهبردها و دیدگاه‌هی کلان را برعهده دارد و آقای جهانگیری نیز وظیفه بیان جزئیات و آمار و ارقام را برعهده گرفته که به خوبی آن را انجام می‌دهد

برنامه ششم توسعه اجازه افزایش یارانه نقدی را نمی‌دهد

وکیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره وعده یارانه ۱۵۰ هزار تومانی قالیباف و امکان تحقق آن با توجه به مغایرت این مسئله با موضوع هدفمندی یارانه‌ها و اینکه آیا مجلس اساساً امکان چنین افزایشی را به رئیس جمهور آینده خواهد داد گفت: به هیچ وجه. برنامه ششم به عنوان‌ ریل‌گذاری برنامه‌های آینده کشور به تصویب رسیده و در این برنامه چنین اجازه‌ای به هیچ دولتی داده نشده و درباره افزایش آن در لایحه بودجه نیز این مجلس است که باید هزینه کند.

دولت‌ها اجازه افزایش یارانه و کارانه را ندارند

او تصریح کرد: به هیچ وجه دولت‌ها نه اجازه افزایش یارانه دارند و نه حق دارند کارانه بدهند. چرا که سقف بودجه در چارچوب حوزه اختیارات  مجلس خواهد بود و هنگامی که کسی وعده از چیزی می‌دهد که خارج از اختیارات اوست در واقع خلاف گفته و این بهترین شاخص برای ارزیابی مردم است که بدانند وعده‌ها تا چه میزان کارشناسی و ممکن ست تا چه اندازه جنبه شعاری دارد.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وعده افزایش یارانه ها در حوزه اختیارات دولت‌ها نیست و این مجلس است که در این باره تصمیم می‌گیرد ضمن آنکه اگر بنا باشد مجلس تعطیل شده و اختیارات آن به قالیباف اعطا شود منابع وظرفیت‌های کشور هم اجازه پرداخت این میزان یارانه را نمی‌دهد و آنچه که ظرفیت منابع کشور است همان چیزی است که دولت روحانی انجام داد و سازوکار اجرای آن نیز در طول برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ به تصوییب رسید.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در این باره توضیح داد: پیش بینی ما این بود که به مرور از دریافتی دهک‌های بالا کاسته شده و به دهک‌های پایین تخصیص می‌یابد و دولت بخشی از وظایف خود در این راستا را در چارچوب لایحه بودجه ۹۶ به انجام رسانده که براساس آن قرار است دریافت مددجویان بهزیستی و کمیته امداد به عنوان پایه دو دهک پایینی از فروردین ماه امسال تا سه برابر افزایش یابد و بنا بر مصوبه قرار است ۲۰ درصد از کف حقوق به این افراد پرداخت شود و افزایش ضریب حقوق، ۱۰، ۱۲ و ۱۴ درصد خواهد بود به صورت سالانه به آن ۲۰ درصد اضافه می‌شود.

او همچنین در مورد بازنشستگان و فرهنگیان نیز گفت: متناسب با لایحه بودجه ۹۶ افزایشی قابل قبول می‌یابد که این مبلغ برای حقوق‌های زیر ۲ میلیون و بالای ۲ میلیون تومان متفاوت است که بر این اساس این ضریب برای حقوق‌های زیر ۲ میلیون بیشتر خواهد بود و این اقدام نشان‌دهنده توجه دولت به اقشار آسیب‌پذیر است.

وکیلی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره اینکه آیا با توجه به ناممکن بودن تخصیص یارانه ۱۵۰ هزار تومانی نباید از سوی شورای نگهبان با او به خاطر بیان وعده‌ها و شعارهای نادرست و ناممکن و فریب افکار عمومی برخورد شود، گفت: اگر کسی شعاری فراتر از اختیارات خود و همچنین فراتر از ظرفیت‌های کشور ارائه بدهد حرفی ناراست زده و لازم است کمیسیون ناظر به این مسئله رسیدگی کند چرا که این مسئله از جمله وظایف کمیسیون ناظر است.

او در عین حال ساختار مناظره‌ها را علت وقوع این مسائل می‌دانست و گفت: متاسفانه ساختار مناظره‌ها تاثیرگذار نیست و زمان‌ها به بگونه‌ای تدوین شده که صرفاً‌برای طرح مدعیان کفایت می‌کند و با توجه به اینکه این ساختار تقلیدی و چالشی است و دو به دو نیست ممکن است یک نامزد ادعا کند به جای یارانه ۱۵۰ هزار تومانی قالیباف به هرکدام از شهروندان ۱۵۰ میلیون تومان پول بدهند و سوال اینجاست که چگونه باید ثابت شود که این یک ادعای فراتر از اختیارات و منابع کشور است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این شیوه برگزاری مناظره‌ها شرایط را برای بیان این مدعیان فراهم کرده و باید توجه کنیم که نامزدها باید در زمان تبلیغات خود بیشتر تبیین داشته باشند نه اینکه صرفا برای خود تعریف کنند. مردم با این شیوه مناظره‌ها صرفاً متوجه تشنج کلامی کاندیدا ها می‌شوند و امکان‌سنجی برنامه‌ها و توانمندی کاندیداها در اداره کشور مشخص نمی‌شود.

به شیوه مناظره‌ها انتقاد داریم/ از نامزد اتهام‌زننده وقت کم کنند

 

سخنگوی ستاد حسن روحانی اعلام کرد: ما از ابتدا به این شیوه مناظره‌ها انتقاد داشتیم چرا که همانطور که شاهدید اتهام طرح می‌شود اما فرصت برای دفاع وجود ندارد. در حالی که علی‌الاصول باید به اینگونه رفتار شود که اگر اتهامی مطرح شد باید فراتر از زمان طرح اتهام برای دفاع زمان در نظر بگیرند و علاوه بر این معتقدند برای حفظ کاندیداها در چارچوب‌های اخلاقی باید علاوه بر این تنبیه‌هایی برای نامزدی که طرح اتهام می کند در نظر بگیرند و مثلاً از وقت نامزدی که طرح اتهام و ادعای غیر قابل اثبات می‌کند بکاهند و به زمان نامزدی که مورد اتهام قرار گرفته بیافزایند.

او در پاسخ به سوالی درباره شکایت به کمیسیون نظارت بر تبلیغات بخاطر مناظره اول گفت: اعتراضات خود را از مسیر نماینده ستاد به کمیسیون تبلیغات منتقل کردیم اما اینکه دوستان چقدر شنوای این اعتراض‌ها باشند و چقدر انعطاف در تغییر ساختار مناظره ها وجود دارد، مشخص نیست و باید منتظر بمانیم اما بعید می‌دانیم تغییری در ساختار اتفاق بیافتد.

وکیلی درپاسخ به سوال دیگری درباره نظرسنجی های این ستاد انتخاباتی، گفت طبیعتا نظرسنجی هایی انجام شده و به هرجال نظرسنجی‌ها بخشی از تکنیک‌های هر ستادی است که نتایج آن طبقه‌بندی شده است.

سخنگوی ستاد روحانی تصریح کرد: آنچه از گذشته تا بحال معلوم بوده گرایش جامعه به صورت طبیعی به اردوگاه اصلاحات است و با اینکه ممکن است مناظره‌ها در جوشش مردم موثر باشد، تاثیری در رای نهایی آنها ندارد.

او گفت: البته برنامه‌های صداوسیما حتی جذابیت لازم برای انتخاباتی کردن فضا را هم نداشته و نیاز است فضا انتخاباتی‌تر شود و امیدواریم پس از مناظره دوم و پس از آنکه نظرات و برنامه‌های کاندیداها مشخص شد، فضا گرمتر شود.

وکیلی در پایان با اشاره به اینکه خواست رهبری و نظام افزایش مشارکت است، گفت: متاسفانه برخی از مشارکت حداکثری مردم واهمه دارند و رفتارهای منسوخ و بداخلاقی هایی که در مناظره ها شاهد بودیم در راستای کاهش مشارکت تعریف شده و این اتفاق مصداق بارزی است از اینکه نباید قیصریه را برای یک دستمال به آتش بکشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز