خبرگزاری کار ایران

رنجبرزاده در جمع خبرنگاران:

عربستان شروط ایران برای اعزام حجاج را پذیرفته است/ شرط سعودی‌ها برای برگزار نکردن مراسم دعای کمیل

asdasd
کد خبر : ۴۸۰۰۲۵

عضو هیات رییسه مجلس در توضیحاتی علت برگزاری جلسه غیرعلنی امروز مجلس با موضوع بررسی نحوه برگزاری مراسم حج امسال را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اکبر رنجبرزاده در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره علت برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس گفت: این جلسه غیرعلنی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت برگزار شد و در این جلسه آقایان صالحی امیری و قاضی عسگر گزارش کاملی درباره موضوع اعزام زائران به حج ارائه کردند.

او گفت: بنابر روال معمول، وزارت حج عربستان سعودی نامه‌ای را به ایران ارسال کرده که در موضوع اعزام زائران به حج در صورت آمادگی کشورمان، حاضر به پذیرایی از زائران است و ایران نیز این نامه را به صورت مگتوب پاسخ داده است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در پاسخ ایران تاکید شده که اعزام زائران مقدور نیست و باید ابتدا هیاتی برای مذاکرات اعزام شوند که اقدام‌های لازم برای حفظ سلامت و عزت زائران در کشور صورت گیرد.

نماینده اصولگرای اسدآباد در مجلس خاطرنشان کرد: عربستان سعودی در ابتدا اعلام کرده ایران مانند دیگر کشورها در مراسم حج حاضر شود که ما با این مسئله مخالفت کردیم و در نهایت عربستان سعودی شروط ایران برای اعزام حجاج را پذیرفته است.

او اضافه کرد: یکی از شروط ایران در این رابطه، تامین سلامت، عزت و حفظ امنیت زائران است. ایران خواستار این است که هیچگونه برخورد نامناسبی با زائران صورت نکیرد و عربستان موظف به جلوگیری از این مسئله است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم گفت: به دلیل اینکه ایران در عربستان سعودی سفارتخانه ندارد، این کشور به لحاظ حقوقی و کتبی پذیرفته که از فرودگاه تا پایان مراسم حج، به صورت صد در صد سلامت حجاج ایران را تامین کند.

او یادآور شد: تنها شرط عربستان سعودی برای پذیرایی از زائران ایرانی این بود که این زائران انجام فریضه دعای کمیل را به دلیل مسائل امنیتی و به خصوص تهدیدات داعش لغو کنند. آن‌ها عنوان کرده‌اند که مشکلی برای‌شان ایجاد شود و بنابر این قرار شده دعای کمیل را در فضاهای در بسته مانند سالن‌های تشریفات هتل‌ها انجام شود اما سایر مراسم همچون اعلام برائت از مشرکین همچون گذشته و بدون وقفه انجام خواهد شد.

رنجبرزاده در پایان با اشاره به اینکه حج فریضه‌ای واجب است، گفت: به هر حال به لحاظ شرعی نمی‌توان این فعل را بی‌دلیل ترک کرد. بنابر این جج تمتمع امسال برگزار خواهد شد اما برگزاری حج عمره در صورت پایبندی عربستان به تعهداتش برگزار خواهد شد. در این جلسه عیرعلنی مطرح شد که برگزاری حج عمره منوط به پایبندی عربستان به تعهداتش خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز