خبرگزاری کار ایران

باهنر در نشست خبری:/مشروح/

روحانی وام‌دار جریان اصلاحات است/ مواظب باشیم جریان انتخابات به افشاگری‌های بی‌ربط آلوده نشود

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۰۷۹

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: روحانی وام‌دار جریان اصلاحات است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در آخرین نشست خبری سال ۹۵ عنوان کرد: خدا را شکر سال آرامی داشتیم و اگرچه زخم دل‌ها برای مصیبت‌هایی که به جهان اسلام وارد می‌شود، غم ما را افزون کرده است، گفت: خدا را شکر مدافعان حرم موفق هستند و خوش درخشیدند و خبرهای خوبی از پایان جنگ با تکفیری‌ها به گوش می‌رسد. امید می‌رود سال ۹۶ سال پایان این ظلم‌ها باشد. کسانی که حامی آنها هستند و با پول و سلاح‌های امت اسلام به تروریست‌ها کمک می‌کنند به پایان عمر زورگویانه‌شان نزدیک شوند.

باهنر در پاسخ به این سوال که جنتی گفته انتخابات شورای شهر بی‌حساب و کتاب است و آیا باید ساز و کار جدیدی ایجاد شود، گفت: زمانی که قانون انتخابات شوراها تصویب می‌شد، در مجلس بودم و طبق سیاق تا آن زمان نظارت بر شوراها را در قانون به عهده شورای نگهبان گذاشتیم آن زمان شورای نگهبان برداشتش از وظایفش بر نظارت حصری بود و می‌گفتند ما ناظر بر انتخابات هستیم و خبرگان هم که قوانین را خودش تصویب می‌کند ولی نظارت بر عهده شورای نگهبان بود و بر این اساس نظر ما را برای نظارت بر شوراها رد کرد.

او گفت: این قانون برگشت و بحث شد که چه کسی نظارت کند آن زمان به این نتیجه رسیدند که مجلس ساز و کاری را برای نظارت بر انتخابات شوراها داشته باشد و مجلس هم از نظر ساختاری مشکل جدی دارد. به طور متوسط هر دوره دو سوم نمایندگان عوض می‌شود و ممکن است گرایش سیاسی مجلس عوض نشود ولی نمایندگان عوض می‌شوند. بنابراین نمایندگان جدید عموما تازه وارد هستند و نظارت بر حسن اجرای شوراها بر عهده مجلس است. با این ساختار به نظر می‌رسد نظارت جدی و قوی بر شوراها نیست. خصوصا اینکه حجم این انتخابات و نامزدها وسیع است و بیش از ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار نامزد برای این انتخابات حضور دارند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین یادآور شد:‌ با اینکه شورای نگهبان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را نظارت می‌کرد مجلس تصویب کرد شورای نگهبان در استان‌ها دفاتری ایجاد کند. این کار را مجلس انجام نمی‌دهد مجلس با یک ساختار شناور است و از طرفی کمیت بالای نامزدها به صورت جدی اصولا وارد موضوع نمی‌شوند و این باعث می‌شود نظارت خوب انجام نشود پس باید راه حلی اندیشید.

او ادامه داد: من دو یا سه دفعه تلاش کردم نظارت از گردن مجلس برداشته شود و راه حل این است که مجلس قانون جدیدی تصویب کند. اگر با تفسیر گذشته باشد شورای نگهبان باز آن را رد می‌کند و به مجمع می‌رود و موضوع حل می‌شود.  ما دوره چهارم شوراها هستیم. این انتخابات باید برگزار شود و شوراها می‌توانند به دولت و حاکمیت برای مدیریت واحد شهری کمک کنند.

باهنر با اشاره به اینکه نظر من این بود برای این که شوراها مجرب شوند می‌شود کارهای بیشتری به آنها داد و اگر مسیر خوبی باشد مساله آموزش و پرورش و بهداشت را وارد بحث کرد، گفت: البته این به اختیارات مجلس بر می‌گردد. این که می‌گویند به نسبت شورای نگهبان در انتخابات شوراها نظارت نمی‌شود، درست است چون ساختار مجلس پایدار و تصویب شده نیست و ناظران شناور هستند و دفاتری مستقر در استان‌ها نیست.  از طرفی تعداد کاندیداها خیلی زیاد است.

او در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه گفته بود روحانی را اصولگرا می‌داند و در برجام نمره بد به روحانی نمی‌دهد، گفت: من در رقابت‌های انتخاباتی ادعایم این است که رقابت باید عادلانه و عالمانه باشد. این نمره برای همه نسبی است. در این مدیریت‌ها جای نمره رد یا قبولی نیست. مردمی که انتخاب می‌کنند نسبی این کار را می‌کنند شاید برخی افراد بین کاندیداها یک فرد کامل را پیدا نکنند ولی با مقایسه عملکردها و نحوه تبلیغات به نقطه‌ای می‌رسند و به فردی رای می‌دهند.

باهنر یادآور شد: بنابراین این سوال که آیا نمره روحانی قبولی است یا ردی، درست نیست. درباره روحانی گفته بودم روحانی قبل از انتخابات ۹۲ خاستگاه حرکت‌های سیاسی‌اش در جرگه اصولگرایی بود و عضو جامعه روحانیت مبارز بوده و تا همین مدتی قبل هم عضو این جامعه بود. اما در انتخابات به هر دلیلی جامعه اصولگرایی به جمع بندی نرسید که از او حمایت کند و اصلاح‌طلبان رسیدند و بنابراین در انتخابات روحانی وام‌دار جریان اصلاحات شد و دولت اعتدالی روی کار آورد.

او ادامه داد: در مورد اینکه روحانی در کجا موفق بوده من بارها گفته‌ام اگر به برجام نمره صفر بدهید مخالفم و اگر ‌۲۰ بدهند هم مخالفم. تیم برجام قدرتمند بود اما به همه اهدافش نرسید. همین الان هم ممکن است سوال کنند موفق شدیم یا نه؛ بله تعداد زیادی از تحریم‌ها برداشته شده اما یکی از تعهدات این بود که همه تحریم‌ها در یک آن لغو شود، اما نشد. برخی تحریم‌های هسته‌ای هنوز برداشته نشده و برخی تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر که خلاف قطع‌نامه شورای امنیت هم نیست مثل آزمایشات موشکی گذاشته شد در حالیکه این بخشی از برجام نبود. الان برجام به همه اهدافش نرسیده و باید حقمان را از حلقوم رقیب غیرمتعهد بیرون بکشیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در مسائل کنترل تورم و موضوعات اجتماعی هم نقاط قوتی هست هم نقاط ضعف. توصیه ما این است که عالمانه و عاقلانه انتقاد کنیم اگر نقدها ضابطه‌مند نباشد حرف‌ها تاسفی است که همه ما باید بخوریم و مواظب باشیم انتخابات در جریان افشاگری‌های بی‌ربط نشود.

او ادامه داد: در رابطه با اینکه برخی گفته‌اند من مورد وثوق مردم نیستم؛ مثل آقای بقایی که من را قبول ندارند باید بگویم خیلی‌ها هستند که ما را قبول ندارند ولی اینکه وقتمان را صرف کنیم که چه کسی چه گفته باید گفت ما وقتمان ارزشمندتر از این است که به این مسائل بپردازیم.

باهنر خاطرنشان کرد: روحانی بالاخره از نظر تجربی برای موفقیت در انتخابات پارامترهای مثبت و لرزانی دارد. برخی می‌گویند رییس‌جمهورهای ما همه دو دوره‌ای هستند و غیر از بنی صدر که عزل شد و شهید رجایی بقیه همه دو دوره‌ای بودند و این پارامتر مثبتی است. پارامترهای لرزان روحانی این است که از معدود روسای جمهوری است که با ۵۲% رای آورده اما این رای لرزان است و به اصطلاح قدیمی‌ها ناپلئونی است.

او ادامه داد: نکته دیگر اینکه هر کسی که مستقر باشد در جریان اجرایی کشور کارهایی که انجام می‌دهد قابل محاسبه است اما توقعات قابل محاسبه نیست و کسانی که بالای کار هستند، ریزش رای دارند البته همیشه ریزش هست رویش هم هست. روحانی اگر می خواهد موفق باشد باید رویش بیشتری داشته باشد. نکته بعدی این است که متاسفانه انتخابات ریاست جمهوری بیشتر هیجانی است تا برنامه محور. ما در نظر سنجی‌ها  ۴۸ ساعت مانده به روز انتخابات وقتی پیمایش می‌کنیم حدود ۱۷ درصد مردم هنوز تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای بدهند. این مشکلات را استقرار احزاب فراگیر موضع‌دار و برنامه‌دار می‌تواند حل کند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: این ۲۰ درصد روز آخر تعیین‌کننده‌اند. بنابراین اگر کسی بگوید حدسم چیست می‌گویم نمی‌دانم. یک سری پارامترها را کنار هم می‌توانم بگذارم اما قاطع نیست. یکی از مسائل مهم این است که رقیب آقای روحانی چه کسانی باشند. اگر جبهه رقیب یا انقلابیون یا اصولگراها باز کاندیدای متعدد داشته باشند از عوامل شکست رقبا خواهد بود اما اگر این جبهه متحد شود احتمال پیروزی بالا می‌رود و این احتمال هم تحت تاثیر فردی است که سر او ائتلاف شده است.

باهنر تاکید کرد: اینکه ما چون حزب فراگیر و چارچوب‌دار نداریم و اینکه در رسانه ملی گفتند در سال ۹۲ بخشی از آرای اصولگراها هم برای روحانی بوده درست است اما کسی تردید ندارد آرای اصلاح‌طلبان به روحانی خیلی بیشتر از اصولگرایان بود شاید کمتر از ده درصد به اصولگراها مربوط می‌شد. بنابراین روحانی تشخیصش این بود که آرای خود را مدیون اصلاح‌طلبان است و با آنها هم کار کرد. از من پرسیدند ممکن است اصولگراها از روحانی حمایت کنند من گفتم دو طرف هیچ امیدی به هم ندارند. اینجا هر دو طرف امیدی به هم ندارند بنابراین جریان اصولگرایی به دنبال کاندیدای دیگری است.

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد ریزش و رویش رای روحانی گفت: او یک سری کارها را کرده اما در حکومت بسیاری از شاخص‌ها دو رو دارد برای مثال عنصر امنیت و احساس امنیت فرق می‌کنند لزوماً این دو منطبق بر هم نیستند. حاکمیت مسئول هر دو است. در رابطه با رونق شاید یک سری چراغ‌ها روشن شده باشد اما احساس این موضوع در جامعه وجود ندارد. نه بین خانواده‌هایی که فارغ‌التحصیل بیکار دارند نه بین کارآفرین‌هایی که پیمانکار مشاور بود‌ه‌اند؛ این‌ها احساس رونق ندارند.

او گفت: بعضا می‌گویند ۶ درصد رشد بوده من نمی‌گویم این خلاف واقع است اما مبنای این رشد باید تحلیل شود. فروش نفت ما ار ۸۰۰ هزار به ‌۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده و سه برابر شده اما آیا در دو سال آینده هم سه برابر می‌شود؟ این رشد اقتصادی مستمر نیست. برخی ظرفیت‌های خالی پر شده و خیلی‌ها مانده است هنوز گرفتاری‌هایی داریم. کارهایی که شده در ایجاد رونق به ذائقه مردم ننشسته و دولت خیلی باید اصرار کند که به خدا رونق هست.من گفتم دولتمردان که از رکود عبور کردند مردم را هم رد کنند

باهنر در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه قالیباف و جلیلی عضو جمنا هستند اما حمایت جدی نشده‌اند و مستقل ورود کرده‌اند، گفت: امید من این است که این بار همه نامزدها فرایند حرکت اتحادی را بپذیرند.

باهنر خود در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه شب گذشته جنابعالی در برنامه جهان‌آرا حضور داشتید و حتی در قسمتی از این برنامه نسبت به عملکرد صداوسیما درباره برخی از نامزدها انتقاد و اعلام کردید که گویا رسانه ملی نامزدهای انتخاباتی خود را هم انتخاب کرده است و خطاب به مجری گفتید صداوسیما اشتباهی، عمدی را مرتکب می‌شوند و یا عمدی اشتباهی می‌کنند، آیا این مصداق تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نیست، گفت: من باید دفاعی از مدیر فعلی و قبلی صدا و سیما بکنم. واقعا یکی از سخت‌ترین مدیریت‌ها مدیریت رسانه ملی است. دلیل آن هم مشخص است.

او افزود: شما فرض کنید یک نفر را محکوم کنند که در هر ۲۴ ساعت ‌۲۸۰۰ ساعت حرف بزند. برای مدیریت همه شبکه‌ها ساختار را باید صدا‌وسیما مدیریت کند من گاهی این مدیریت را با ریاست‌جمهوری مقایسه می‌کنم.

باهنر گفت: حرف من هم طنز بود هم هشدار بود، نکته دوم اینکه یک برنامه یک ساعته پر شده و این وسط در یک تیزر ۳۰ ثانیه‌ای می‌گفتند ما به ۴ نامزد دانه‌درشت اشاره کردیم. من عمدا این طنز را به گفتم که حواسشان جمع شود. مجری هم توضیح داد که این ۴ اسم را خوانده اما عکس همه بوده است.

او گفت: اما من این را عمدا گفتم که دقت بیشتری کنند و این شائبه پیش نیاید که جانب‌داری می‌کنند. مجری هم چند بار توضیح داد، ما برنامه را که آغاز کردیم، قرار بود از سه جریان اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی و اعتدالی حرف بزنیم و دو سه روز تلاش کردیم برنامه را با اصلاح‌طلبان آغاز کنیم ولی نشد.

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان در انتخابات به توافق می‌رسند یا نه گفت: ما تلاش می‌کنیم تفاهم کنیم در گذشته هم نمونه‌هایی از تفاهم و عدم تفاهم داریم اشکال اساسی هم نداشتن حزب فراگیر است دیگران و اصلاح طلبان نیز این مشکل را دارند.

او در مورد صلاحیت بقایی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در این منصب نیستم که بخواهم در این خصوص حرف بزنم. سخن‌گوی قوه قضاییه هم گفت پرونده در جریان لزوما باعث رد صلاحیت نمی‌شود چون ریاست جمهوری متفاوت از مجلس است. در ریاست جمهوری قانون اساسی صراحت دارد که فرد باید مدیر و مدبر و رجل سیاسی باشد در زمان بررسی صلاحیت ریاست جمهوری بیشتری تعداد تایید صلاحیت شده ده نفر به طور همزمان بوده است. بنابراین این بررسی صلاحیت‌ها فراتر از این است که طرف پرونده نداشته باشد ولی من روی مصداق‌ها نظری ندارم.

باهنر در پاسخ به سوالی در خصوص نقطه ضعف دولت یازدهم گفت: انتخابات میدان مقایسه است نمی‌شود منتظر بود ناجی از یک گوشه‌ای پیدا شود و مملکت را نجات دهد. بنابراین همه نامزدها را با هم مقایسه میکنند یک مساله کارآمدی است که طرف کارآمد باشد و یکی رای‌آوری است ممکن است یکی بسیار کارآمد و مطلوب باشد اما امکان ندارد رای بیاورد و باید از او صرفه نظر کرد.

او افزود: من می‌گویم ما باید دنبال صالح مقبول باشیم و برخی اوقات به اصلح غیرمقبول ترجیح دارد چون شرط اساسی رای مردم است بنابراین هم به عنوان یک فرد هم جریان سیاسی باید دنبال فردی قدرتمند‌تر از رییس‌جمهور مستقر باشیم. اگر نه ظلم به مردم و ایدیولوژی‌های خودمان است که یک فرد ضعیف‌تر را در مقابل کسی که خودمان می‌دانیم قوی‌تر است قرار دهیم در نتیجه باید به این علم برسیم که قوی‌تر است.

باهنر در پاسخ به این سوال که جبهه پیروان در مورد اینکه در جمنا عضو شوند یا نه اختلاف‌نظر داشته‌اند، گفت: در ما در جبهه پیروان ۱۶ عضو رسمی داریم و دو تشکیلات هم علی‌البدل هستند. ما در جاهایی اختلاف نظر هم داریم در جایی که اجماع نباشد باید رای‌گیری کنیم ما در جبهه پیروان در مورد مقوله جمنا بحث کردیم و اکثریت به آن پیوستند.

او گفت: حزب موتلفه هم پیوستن به جمنا را رد نکرده اما رای لازم را در شورای مرکزی نگرفته است اما ما نصاب را داشتیم. حتی بیش از سه چهارم آرا را در جبهه پیروان داشتیم ولو اینکه برخی اعضای حقوقی ما نیز تفاهم نداشته باشند هم اکثریت رای را داشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز