خبرگزاری کار ایران

حق‌شناس در گفت‌وگو با ایلنا:

گام نخست برای تفاهم و گفت‌وگوی ملی را با سعه صدر برداریم

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۸۱۰

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ایجاد فضای گفت‌وگوی ملی می‌تواند از بسیاری بحران‌ها و مشکلات جلوگیری کند.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ضرورت ایجاد گفت‌وگوی ملی و ایجاد ساز و کارهای مناسب در این رابطه گفت: امروز یکی از ضروری‌ترین اولویت‌های کشور ایجاد گفت‌وگوی ملی است که باید فضای مناسبی برای آن ایجاد شود.

او خاطرنشان کرد: مردم، احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی مشترکاتی دارند که مورد توافقشان است. بر اساس قانون این منافع مشترک عبارتند از حقوق اساسی، امنیت و تمامیت ارضی کشور. این‌ها حوزه‌هایی هستند که هیچ سخن و اختلافی در مورد آنها وجود ندارد. اما در عین حال دارای فضا و موقعیت گفتمانی هستند که بخش قدرت را نمایندگی می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: این قدرت ممکن است رسمی باشد که حوزه‌های متفاوتی را نمایندگی می‌کند اما جزو ضروریات است که گروه‌ها بتوانند با هم به گفت‌وگو برسند.

حق شناس تاکید کرد: شاید در حوزه‌هایی تمایز و یا اختلاف‌نظری وجود داشته باشد. باید به خاطر داشته باشیم که این اختلاف‌ها بدون گفت‌وگو قابل پیگیری و حل شدن نیست، به نظر من هرچه زودتر باید این فضا ایجاد شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که چه کسانی برای ایجاد این فضا باید پیش قدم شوند، گفت: کسانی که صاحب این گفتمان هستند باید با سعه صدر، تحمل و رعایت قواعد گفت‌وگو که منطبق بر منطق، عقلانیت و رعایت حقوق اساسی مردم و منافع ملی باشد، گام نخست را بردارند تا به انسجام و تفاهم ملی برسیم.

حق‌شناس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه باتوجه به رویکردهای افراطی که در منطقه و غرب وجود دارد، ضرورت گفت‌وگوی ملی در داخل به چه میزان احساس می‌شود، عنوان کرد: هنگامی که کشور با خطر خارجی رو‌به‌رو است و یا مشکلاتی بر سر راهش قرار دارد که ممکن است سرمایه‌ها و یا حوزه‌های مشترک را به خطر بیاندازد، لزوم وجود این گفت‌وگوی ملی بیش از پیش احساس می‌شود.

او تاکید کرد: لذا همه باید در این مورد به اتفاق‌نظر برسند که این امر میراث گران‌بهایی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد:  کسانی که در جایگاه رسمی هستند و مسئولیت‌های قانونی را بر عهده دارند، دارای وظیفه سنگینی هستند. این اشخاص باید به این گفت‌وگو با توجه به قواعد ورود کنند تا از زیرزمینی شدن خواسته‌ها و پنهان شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

او با بیان اینکه باید اقداماتی صورت بگیرد تا  مطرح کردن خواسته‌ها و نیازها به نوعی نباشد که هزینه‌ای را بر جامعه تحمیل کند، گفت: اگر رسیدگی صورت نگیرد، خدایی ناکرده این خواسته‌ها در لایه‌های زیر جامعه رسوب پیدا می‌کند که اگر  مدیریت نشود، جامعه را با یک سونامی ناامیدی روبه‌رو می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: ما باید این گسل‌ها را شناسایی و تا حدودی نیز حرکت‌های این گسل‌های فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی را مدیریت کنیم و بر اساس این اقدامات و با پذیرش تکثر نظرها همراه با رعایت چارچوب اصولی که می‌تواند میراث مشترک همه ایرانیان باشد، فضای گفتمانی ایجاد کنیم.

حق‌شناس همچنین گفت: با مشخص کردن مسیرهای این گفت‌و‌گو می‌توان مانع  از بروز مشکلاتی شد که جامعه را به خطر می‌اندازد، مشکلات و بحران‌هایی که اگر به موقع به آن پرداخته نشود، قطعا هزینه‌هایی برای ما در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز