خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری مشترک با وزیرخارجه فرانسه:

دولت آمریکا از برنامه‌های دفاعی ایران برای دامن زدن به تنش‌های جدید سوءاستفاده نکند/دفاع از خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۳۶۸

وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم و تجاوز پرداخت کرده سابقه تاریخی از نحوه بی‌تفاوتی جامعه بین‌الملل در این مورد دارد مردم ایران دفاع از کشور خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امورخارجه فرانسه ضمن عرض خوشامدگویی به رییس فرانسوی کمیسیون مشترک ایران و فرانسه و وزیر خارجه این کشور برای حضور در ایران و تشکیل اولین جلسه کمیسیون مشترک گفت: این ایام مبارک دهه فجر را خدمت هموطنانم تبریک می‌گویم و خوش‌حالم که همزمان با سالروز ورود امام از فرانسه به ایران میزبان فرانسوی‌ها هستیم.

او افزود: بعد از سفر روحانی به فرانسه نقشه راهی برای گسترش روابط دو جانبه در حوزه‌های مختلف ترسیم شد و امروز بعد از یک سال اجزای این نقشه راه ثمرات مثبتی هم داشته و حجم روابط را در یازده ماه سال ۲۰۱۶ که از اجرای برجام می‌گذشت، به سه برابر مدت مشابه در سال ۲۰۱۵ رساند و امروز این فرصت را داریم که پیشرفت‌ها را بررسی کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: صبح در جلسه با بخش خصوصی که پیش‌ران روابط جامعه اقتصادی دو طرف هستند، صحبت‌ها را انجام دادیم و بعد هم در دو جلسه کمیسیون مشترک زمینه همکاری را بررسی کردیم و زمینه‌های همکاری بیشتر برای حل و فصل مشکلات بانکی و اقتصادی را بررسی کردیم.

او گفت: تاکنون قراردادهایی بین دو کشور امضا شده و برخی اجرایی شده ما ماه آینده شاهد تولید مشترک خودرو و خارج شدن اولین خودرو از خط تولید خواهیم بود که با هدف بازار ایران و منطقه تولید شده است. این از اولین دستاوردهایی بوده که هم باعث اشتغال و هم توسعه فناوری شده است. همکاری در حوزه ایرباس و علمی و فناوری و در حوزه ساخت فرودگاه و علمی و فناوری و در حوزه راه سازی بین ایران و فرانسه در جریان بوده

وزیر خارجه کشورمان گفت: زمینه مختلف کار دو جانبه بوده است و امروز توافق‌هایی بین ما در چارچوب مجموعه تصمیمات کمیسیون مشترک امضا شد و توافقاتی بین بخش‌های خصوصی امضا شد و همانطور توافق‌هایی برای همکاری برای مبارزه با پول‌شویی بین همکاران ما امضا شده است. در حوزه همکاری سیاسی ما بحث‌ها و گفت‌وگوهای مثبتی داشتیم. اجرای کامل برجام توسط همه گروه‌ها مورد تاکید دو طرف است.

او گفت: در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر همکاری‌های خوبی داشتیم و برای این همکاری‌ها در مورد مبارزه با افراط‌گرایی و صلح در منطقه در ادامه مذاکرات خواهیم داشت. امیدوارم مذاکرات ما برای صلح و ثبات در این منطقه حساس به جای خوبی برسد

ظریف در پاسخ به سوالی در مورد آزمایش‌های موشکی گفت: در مورد اجرای برجام تاکنون چندین بار آژانس و کشورهای عضو برجام اعلام کردند ایران به کلیه تعهدات خود پایبند بوده است. در این حوزه ما از طرف‌های دیگر به ویژه ایالات متحده تعهد ندیدیم و مجبور بودیم برای اعمال ترتیبات برجام همواره تلاش کنیم و از ابزار سیاسی بهره‌برداری کنیم.

او افزود:  تا الان برجام را علیرغم بدعهدی‌ها  و کارشکنی ها از جمله مقررات فرامرزی آمریکا اجرا کردیم همانطور که همه اعضا در مذاکرات برجام اعلام کردند، موضوع موشکی جزو برجام نیست. این را فرانسه و دولت گذشته آمریکا هم قبلا اعلام کرده بودند.

وزیر امورخارجه کشورمان تاکید کرد: در قطعنامه ۲۲۳۱ عبارتی در مورد موشک‌های بالستیک است که ایران موضع خود را در این مورد اعلام کرده و اشاره شده که استفاده از این موشک‌ها که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای دارد، ممنوع است. ما اعلام کردیم هیچ موشک ما برای این قابلیت طراحی نشده بلکه برای حمل کلاهک‌های متعارف و خارج از قطعنامه است.

او گفت:  ایران به عنوان کشوری که بیشترین هزینه را از تروریسم و تجاوز پرداخت کرده سابقه تاریخی از نحوه بی‌تفاوتی جامعه بین‌الملل  در این مورد دارد مردم ایران دفاع از کشور خود را به اجازه طرف‌های دیگر موکول نمی‌کنند.

ظریف تاکید کرد:  ما هیچ‌گاه از سلاح علیه دیگران استفاده نمی‌کنیم مگر برای دفاع. در ۲۵۰ سال گذشته هم آغازگر هیچ جنگی نبودیم اما در بروز جنگ با قدرت از حیثیت خود دفاع می‌کنیم. امیدواریم برنامه‌های دفاعی که خارج از برجام است بهانه‌‌ای برای بازی‌های سیاسی دولت جدید آمریکا با سابقه ننگین ممانعت از ورود افراد با ویزای قانونی نشود و از این موضوع برای دامن زدن به تنش جدید  سوءاستفاده نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز