خبرگزاری کار ایران

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

اظهارات ترامپ نمی‌تواند مبنای رفتار او در دوران مسئولیت باشد

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اظهارات ترامپ نمی‌تواند مبنای رفتار او در دوران مسئولیت باشد، تاکید کرد: بار‌ها دیده شده است که افراد نسبت به کشور یا موضوعی رویکرد‌ها و مواضع بسیار تندی داشته‌اند اما درهنگام مسئولیت ۱۸۰ درجه متفاوت از قبل عمل کرده است

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، درخصوص جایگاه ایران در برنامه‌ها و اولویت‌های سیاست خارجی دولت آتی دونالد ترامپ گفت: ما در امریکا با دو مقوله جمهوری اسلامی ایران از یکسو و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلام و به تبع آن، برجام از سوی دیگر روبه‌رو هستیم. 

ترامپ در ماه‌های اولیه تمرکزش بیشتر متوجه مسائل داخلی است

او با بیان اینکه اگر ایران را به عنوان یک متغیر مستقل در نظر بگیریم، به نظر نمی‌رسد که در اولویت‌های بعدی دولت آتی امریکا یا در صدر آن‌ها باشد، اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا در ابتدای کار خود و ماه‌های اولیه تمرکزش بیشتر متوجه مسائل داخلی است. از سوی دیگر، او باید به دنبال تکمیل دولت و فرایند تایید کابینه از سوی مجلس سنا باشد. 

این کار‌شناس مسائل امریکا ادامه داد: همچنین ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی‌، شعار‌هایش بیشتر متوجه مسائل داخلی بوده و وعده‌های اقتصادی و اجتماعی را مطرح کرده و به همین خاطر، او متوجه سیاست داخلی است. 

متغیر مستقل ایران در صدر برنامه‌های ترامپ نیست

ابوالفتح با بیان اینکه براساس اظهارات ترامپ، مشاوران و کسانی که تا به امروز از ترامپ برای پست‌های کلیدی مطرح شده‌اند، ایران در صدر اولویت‌های نخست ترامپ نیست، تصریح کرد: داعش و مبارزه با تروریسم، اختلافات تجاری با چین، ترمیم روابط با رژیم اسرائیل و فرایند آشتی با روسیه و گسترش همکاری‌های واشنگتن و مسکو مسائلی هستند که تا به امروز از سوی ترامپ مطرح شده و براین اساس، ایران در صدر برنامه‌های ترامپ نیست. 

فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند جزو اولویت‌های ترامپ باشد

او افزود: با این وجود، موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند جزو اولویت‌های ترامپ باشد. آنطور که ترامپ درباره توافق هسته‌ای اظهارنظر کرده است، او برجام را توافق نامطلوب می‌داند. با این وجود او درباره توافق هسته‌ای اظهارنظرهای مختلفی کرده که در سر یک طیف از این اظهارات، پاره کردن توافق هسته‌ای و در طرف دیگر آن طیف، مذاکره مجدد درباره برجام قرار دارد. 

اوباما ۱۹ ژانویه تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه گفته می‌شود باراک اوباما روز ۱۹ ژانویه یعنی در آخرین روز کاری خود تمام فرمان‌ها و دستورالعمل‌هایی را که براساس آن‌ها تحریم‌های هسته‌ای ایران به تعلیق و عدم اجرا می‌آیند به مدت ۱۲۰ و ۱۸۰ روز تمدید خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در صورتی که اوباما این کار را انجام بدهد رئیس جمهور بعدی امریکا در بدو ورود نمی‌تواند کاری درباره برجام انجام دهد و چهار تا شش ماه رئیس جمهور بعدی به مسئله تحریم‌ها و برجام نمی‌پردازد. 

اظهارات افراد نمی‌تواند مبنای رفتار افراد در دوران مسئولیت باشد

ابوالفتح درباره تیم ضدایرانی امنیتی و دفاعی دولت آتی ترامپ ابراز داشت: در عرصه سیاست‌ورزی باید تفاوتی میان افراد قبل از عهده‌دار شدن مسئولیت با پس از عهده‌دار شدن مسئولیت قائل بود و نمی‌توان قضاوتی براساس رویکردهای پیشین افراد درباره آینده رفتارشان داشت هرچند که آن رویکرد‌ها می‌تواند یک تصویر کلی را برای ما ترسیم کند اما ضرورتا این اظهارات نمی‌تواند مبنای رفتار افراد در دوران مسئولیت باشد. 

او اضافه کرد: بار‌ها دیده شده است که افراد نسبت به کشور یا موضوعی رویکرد‌ها و مواضع بسیار تندی داشته‌اند اما درهنگام مسئولیت ۱۸۰ درجه متفاوت از قبل عمل کرده است. به طور مثال، ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق امریکا در هنگامی که نماینده سنا یا معاون رئیس جمهور بود، مواضع به شدت ضد کمونیستی داشت و حتی همکاری گسترده‌ای هم با جوزف مک‌کارتی داشت اما او اولین رئیس جمهور امریکا بود که به شوروی و چین کمونیست سفر کرد و با آن‌ها به تنش‌زدایی پرداخت.

کد خبر : ۴۴۴۳۱۱