خبرگزاری کار ایران

قاسمی در نشست خبری:/ مشروح/

قطع گاز ترکمنستان را سیاسی نمی‌دانیم/ ایران شرطی برای مذاکرات آستانه ندارد/ عربستان دعوت‌نامه‌ای برای حج نفرستاده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تاریخ برگزاری اجلاس سه‌جانبه بعدی در آستانه گفت: تاریخ اجلاس آستانه هنوز مشخص نیست و جزییات آن روشن نشده است ولی امیدواریم شرایط لازم برای به ثمر رسیدن نشست مشترک بین معارضان و دولت سوریه ایجاد شود و ثمراتی را برای مردم سوریه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری امروز امور خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد نشست آستانه و حل موضوع سوریه گفت: به هر حال ابتکار سه جانبه در نشست با مسکو ثمرات مهمی داشت؛ یکی از آن‌ها حضور سه کشور در کنار یکدیگر بود که تلاش خود را تجمیع کردند تا بتوانند آتش‌بس جدی در سوریه ایجاد کرده و به راه حل سیاسی و رسیدن به تفاهمات سیاسی کمک کنند.

راه حل نهایی سوریه سیاسی است

او افزود: راه نهایی سوریه راه‌حل سیاسی است. در این جهت کار می‌کنیم و امیدواریم با تلاش سه کشور این نقش را در صلح و ثبات سوریه ایفا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تاریخ برگزاری اجلاس سه‌جانبه بعدی در آستانه اظهار داشت: تاریخ اجلاس آستانه هنوز مشخص نیست و جزییات آن روشن نشده است ولی امیدواریم شرایط لازم برای به ثمر رسیدن نشست مشترک بین معارضان و دولت سوریه ایجاد شود و ثمراتی را برای مردم سوریه داشته باشد.

حفظ حاکمیت ملی، صلح و ثبات در منطقه برای ایران مهم است

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی براینکه طی هفته‌های اخیر صحبت‌هایی مبنی بر اضافه شدن برخی کشورها به مذاکرات صلح ترکیه مطرح شده است. موضع ایران در این مورد چیست؟ تصریح کرد: ٱنچه برای ما مهم است حفظ حاکمیت ملی و حفظ صلح و ثبات در منطقه است و با تمام وجود در این زمینه تلاش می‌کنیم و به این امر ادامه می‌دهیم و معتقدیم که صلح در سوریه بخشی از صلح در منطقه و جهان است. 

در اجلاس آستانه حرفی از حضور کشور دیگری نیست

او با بیان اینکه اجلاس مسکو موفق بود و در آن به توافق‌هایی دست یافتیم و همچنان رایزنی‌های ما با کشورهای حاضر در اجلاس مسکو ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ما با فاکتورهایی که بتواند صلح و ثبات را به سوریه برگرداند موافق هستیم اما آنچه مسلم است سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به دولت سوریه کمک می‌کنند و در اجلاس آستانه حرفی از حضور کشور دیگری نیست.

ایران شرطی برای مذاکرات آستانه ندارد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت مور خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در مذاکرات آستانه پیش شرطی دارد؟ ابراز داشت: نشست آستانه مربوط به دولت سوریه و معارضین است و ایران قرار نیست دیدگاه خود را تحمیل کند. امیدواریم نشست آستانه موفق باشد و طرفین به راهکار و توافق دست یابند تا قسمتی از پازل صلح کامل شود. ایران شرطی برای مذاکرات آستانه ندارد و تکلیف برعهده دولت سوریه است تا هر آنچه که می‌خواهند تصمیم بگیرند

دعوت‌نامه‌ای از دولت عربستان دریافت نکریم

قاسمی در مورد تصمیم ایران در خصوص حج و اینکه آیا از سوی عربستان دعوتنامه‌ای برای ایران ارسال شده است، بیان کرد: می‌توانم اعلام کنم هیچ دعوت‌نامه‌ای از دولت عربستان برای حج امسال دریافت نکردیم.

او اضافه کرد: اگر چیزی تحت عنوان دعوتنامه عربستان برای حج امسال منتشر شده آن را تکذیب می‌کنم و هیچ دعوتنامه‌ای وجود ندارد.

برنامه‌ای برای اعزام حجاج به عربستان نداریم

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیش‌بینی من این است که  تا آخر سال برنامه‌ای برای اعزام حجاج به عربستان نداریم، یادآور شد: این دعوت‌نامه هم وجود خارجی ندارد و چینین چیزی به دست طرف ایرانی نرسیده است درحالیکه خبر دارم برای ۸۰ کشور دعوت‌نامه ارسال شده و ایران از این باب مستثنی است.

قاسمی تاکید کرد: اما درباره حج سال آینده جمهوری اسلامی ایران با توجه شرایط موجود و حفظ عزت و امنیت حجاج ایرانی تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد. 

تحولات منطقه بسیار سریع است

قاسمی درباره سفر ولید معلم به تهران و نتایج رایزنی‌ها با او عنوان کرد: تحولات منطقه بسیار سریع است و روز به روز با مسائل جدیدی روبه‌رو هستیم. طی ماه‌های گذشته و روزهای اخیر همواره رایزنی‌هایمان را با همه کشورهای منطقه و از جمله سوریه به صورت مرتب، منظم و مکرر داشته‌ایم و هرگاه احساس به نیازی بوده است، با یکدیگر صحبت کردیم.

او ادامه داد: سفر آقای معلم در این چارچوب انجام شد و ایشان به تهران آمدند و با برخی از مقامات ما دیدارهایی داشتند و درباره آخرین تحولات منطقه و سوریه و به ویژه وضعیت سوریه پس از آزادی حلب و اجلاس مسکو که اجلاس بسیار موفقی بود و توانست به نتایج مشخصی هم برسد، بحث‌هایی صورت گرفت.

مواضع خودمان را مستقیم به سوریه اعلام کردیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه لازم بود در برخی از مسائل خاص مجدد با یکدیگر صحبت کنیم، اظهار داشت: لازم بود مواضع خودمان را مستقیم بگوییم و بشنویم و نهایتا هماهنگی‌های لازم را انجام بدهیم.

قاسمی افزود: از این منظر، سفر آقای معلم از نظر زمانی، سفر بجایی بود و مباحث خوبی در آن مطرح شد. امیدواریم حاصل این سفر بتواند در شرایط آتی سوریه و مسائل منطقه و تحولاتی که پیشرو خواهد بود، بتواند در هماهنگی‌های ما کارساز و موثر باشد.

تهمیدات لازم برای قطع گاز از سوی ترکمنستان طراحی شده بود 

قاسمی درباره قطع گاز از سوی ترکمنستان گفت: بحث همکاری‌های ایران و ترکمنستان درباره گاز موضوع جدیدی نیست. شروع این همکاری‌ها به سال ۱۳۷۵ بازمی‌گردد. در سال ۱۳۸۵ به نقطه جدیدی از همکاری‌ها رسیدیم که ترکمنی‌ها قیمت خود را افزایش داد و ما نیز تحت شرایطی این مسئله را پذیرفتیم.

او با اشاره به مذاکرات جدید ایران و ترکمنستان درباره قیمت گاز اظهار داشت: مذاکرات در دوران اخیر در جریان بود. در این باره دو نگاه وجود داشت. نگاه خوش‌بینانه این بود که طرفین با یکدیگر به تفاهم برسند اما این تصور هم قابل پیش‌بینی بود که به نتیجه نرسیم و لذا تهمیدات لازم طراحی شده بود و این فرض که امکان عدم تفاهم وجود دارد را مدنظر دادیم و تمهیدات لازم را فراهم کردیم.

نمی‌خواهم قطع گاز ترکمنستان را از ابعاد سیاسی ببینیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه میزان گاز دریافتی زیاد نیست و رقم مشخص است، تصریح کرد: شاید میزان گاز دریافتی ما نسبت به میزان مصرفی در داخل کشور، شاید دو سه درصد باشد که با صرفه‌جویی این مسئله قابل تامین است.

قاسمی با بیان اینکه ما این موضوع را سیاسی نمی‌دانیم و من نمی‌خواهم این موضوع را از ابعاد سیاسی ببینیم، خاطرنشان کرد: این بحث، بیشتر بحثی فنی و مالی است که میان دو شرکت گاز ایران و ترکمنستان است و با درایتی که وجود خواهد داشت با کشور همسایه خودمان به شکل مرضی‌الطرفین به نتیجه برسیم لذا فکر می‌کنم همان طور که شرکت گاز اعلام کرده است جای نگرانی وجود ندارد ولی امیدوارم این مذاکرات بتواند در فضایی بهتر دنبال شود و ما بتوانیم این همکاری‌ها را همچنان با توجه به تمامی حقوق ما و رعایت آن از سوی طرف ترکمن ادامه پیدا کند.

تسهیل‌کننده و مشاور هستیم تا ناظر

او در خصوص نظارت دستگاه دیپلماسی بر هنرمندان ایرانی خارج از کشور ابراز داشت: من نمی‌دانم چطور می‌شود بر یک هنرمند در خارج از کشور نظارت کرد و نظارت در مورد هنرمندان هم برعهده وزارت خارجه نیست. بانی این کار وزارت ارشاد است. ما به عنوان وزارت خارجه معمولا سعی کردیم راه‌گشا باشیم و ارتباط آنها را با محافل هنری معتبر جهان فراهم کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: از طریق سفارتخانه‌های خودمان هر کاری برای اعتلای فرهنگ ایرانی در حد بضاعت خودمان کردیم اما از نظارتی که می‌گویید خبر ندارم و نشنیدم. ما چنین نظارتی را در شرح وظایف خودمان در وزارت خارجه نداریم؛ همانطور که بر رفتار سایر اتباع ایرانی در خارج از کشور مبنی بر نظارت نداریم بلکه در جایی که نیازی به مشورت ما دارند، تسهیل‌کننده و مشاور هستیم.

ایران نقض‌کننده برجام نخواهیم بود

قاسمی درباره صحبت‌های اخیر روحانی درباره بخش پایانی تعهدات ایران در اجرای برجام در فوردو بیان کرد: ما نقض‌کننده برجام نخواهیم بود و تا جایی که بتوانیم به همه تعهدات خودمان به عنوان یک دولت مستقل پایبند می‌مانیم. در مورد تعهدات دیگر طرف‌ها همان طور که رییس جمهور هم اشاره کرد در بخش‌های زیادی تعهدات انجام شده است. 

او با بیان اینکه ما در حوزه بانکی مشکلاتی داریم، عنوان کرد: کندی‌هایی وجود دارد که باید رفع شود. بخشی از آن به کارشکنی‌ها برمی‌گردد و بخشی به سایر عوامل که من نمی‌خواهم آن را باز کنم اما نهایتا این روند راهش را طی کرده و در بخش‌های عمده در کشتیرانی و نفت موفقیت‌هایی بسیاری داشتیم.

دست‌مان باز است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه بیان اینکه بعد از سال‌ها تحریم که سیستمی هوشمند بر آن نظارت داشته است، باز شدن گره‌ها در مقطع مشخص را تجربه کردیم، گفت: بخشی از سختی‌ها طبیعی بوده است. بخشی به دلیل بدعهدی‌های آمریکا است اما هر جا احساس کنیم بدعهدی صورت گرفته ما دست‌مان باز است.

قاسمی افزود: ما اقدامات خودمان را چه در مورد فوردو و چه در سایر بخش‌ها می‌توانیم انجام دهیم. ما منتظر سالگرد اجرای برجام یعنی ۲۷ دی می‌مانیم تا ببینیم وضعیت چگونه خواهد بود و امیدواریم این روند با سرعت بیشتری به کارش ادامه دهد و آثارش را در زندگی مردم ببینیم. 

همواره پاسخگوی مجلس هستیم

او در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اعلام وصول سوال ۹ تن از نمایندگان مجلس درباره آزادی دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی که در کردستان دستگیر شده بودند، گفت: ما می‌رویم توضیح می‌دهیم. بحثی بوده که ما به آن پاسخ داده‌ایم. البته این مسئله برای مدت‌ها پیش بوده که نهادهای امنیتی نیز به آن پاسخ داده‌اند. 

او ادامه داد: دوستان نماینده محترم هستند و ما هم همواره پاسخگوی آنها هستیم. این موضوع را دوباره مطرح و ما نیز مجدد به آن پاسخ خواهیم داد ولی الزاما ربطی به ما ندارد. 

دو دیپلمات فرانسوی و انگلیسی مجوز داشتند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد ادعای یکی از روزنامه‌های منتقد دولت مبنی بر اینکه وزارت خارجه حامی این دو نفر بوده است، اظهار داشت: معنا ندارد وزارت امور خارجه بخواهد حامی دیپلمات‌های خارجی باشد. ما به عنوان وظیفه‌مان به این افراد مجوز دادیم. وقتی مجوز دادیم ارگان‌های امنیتی هم در جریان قرار می‌گیرند و ناظر بر اینها هستند. 

قاسمی ادامه داد: وقتی دیپلمات‌های خارجی بخواهند در کشور سفر کنند به وزارت امور خارجه اطلاع می‌دهند که از چه مسیری به کجا رفته و چه زمانی برمی‌گردند. همانطور هم که قبلا بیان شده این گروه مجوز داشته است و وزارت اطلاعات نیز اظهارنظر کرده است.

نقض آشکاری در آتش بس حلب اتفاق نیافته است

او درخصوص آتش بس حلب تصریح کرد: این آتش بس بدون توافق همه گروه‌هایی که در آنجا بودند، اتفاق نمی‌افتاد. تا کنون هم نقض آشکاری اتفاق نیافته و قابل قبول است. اینکه آتش بس در آینده نقض شود را نمی‌دانم اما تاکنون مسیر طبیعی‌اش را طی کرده و درباره گروه‌های هوادار آقای اسد بخشی از تفاهم آتش بس خود دولت سوریه است و مشکل نیست و امروز جای نگرانی برای این مسئله نخواهیم داشت. 

انتخاب سفیر ایران در سوریه را تایید نمی‌کنم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص انتصاب سفیر جدید ایران در سوریه نیز خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مباحثی را مطرح کردند ولی من هیچ یک را تایید نمی‌کنم. پروسه تعیین سفیر بحثی پیچیده و طولانی است مگر در مواقع استثنایی و فرد تا نهایت مراحل ده گانه معرفی نمی‌شود. نهایتا نام سفیر در مقطع پایانی برده می‌شود. اینکه زودتر رسانه‌ها به گمانه‌زنی بپردازند بدون اینکه مراحل قانونی خود را گذرانده باشد، می‌تواند درست نباشد. من در جایگاهی نیستم که از سفیری جدید در برخی کشورها اسم ببرم و آن را تایید کنم.

قطعنامه ۲۳۳۴ گامی مثبت بود 

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص قطعنامه ضد اسرائیلی در سازمان ملل ابراز داشت: این قطعنامه اقدام مثبت بود و در محافل جهانی غیرمترقبه بود. هر گامی  که بتواند رژیم صهیونیستی را از یک سری اقدامات ددمنشانه‌اش متوقف کند و آنها را از ظلم در فلسطین بازدارد، ما استقبال می‌کنیم. امیدوارم این قطعنامه نقطه آغازین برای این باشد که رژیم صهیونیستی را به جایی که باید برود، قرار دهد و از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی باز دارد. این قطعنامه گامی مثبت بود و امیدوارم ادامه پیدا کند و به احقاق عدالت و بازگشت بخشی از حقوق همه فلسطینی‌هایی که در سیطره ظلم و استبداد این رژیم هستند، باز دارد. 

کسی را برای بازگشت به ایران مجبور نمی‌کنیم

او در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ۴۵۰ ایرانی پناهجو در کمپ‌های استرالیا و فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی برای حل این موضوع بیان کرد: در مورد استرالیا مدت‌ها است تماس‌های زیادی بین ما و سفارت‌خانه ما وجود دارد و طرح‌های مختلفی هم در این باره مطرح بوده است. عمدتا در فرآیندی که طی شده چه استرالیا و چه سایر کشورها وقوف پیدا کردند که بخشی از پناهجوهایی که از سالیان گذشته از طرق قانونی و غیرقانونی به آنجا رفته‌اند، پناهنده‌های سیاسی نیستند و بخشی اجتماعی و اقتصادی  هستند که به دنبال مدینه فاضله رفته‌اند لذا آنها مایل به نگهداری اینها نیستند ولی از گذشته موضع ما این بوده که برای بازگشت ایرانی‌ها مشکل نداریم و بعد از مشخص شدن ایرانی بودن او می‌تواند برگردد ما اجبار نمی‌کنیم و اجازه هم نمی‌دهیم کسی آنها را مجبور کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت خارجه اضافه کرد: اینکه آنها در مراسم سال نو مسیحی با دو نفر از پناهجوهای ایرانی برخورد بدی صورت گرفته، باعث تاسف است و ما از طریق اهرم‌های خودمان در سفارتخانه‌‌ها پیگیری می‌کنیم و اعتراض خود را به آنها خواهیم گفت.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص دلالان ویزا در سفارتخانه‌های اروپایی نیز گفت: ما در این مورد جدی هستیم و سعی می‌کنیم در مقاطعی و فرصت‌هایی به هموطنان عزیز هشدار بدهیم که گرفتار این شبکه‌های مافیایی و مخوف نشوند و به دلیل دو، سه روز جابه‌جایی نوبت‌شان هزینه‌های کلانی نپردازند ولی به هر حال با جدیت به عنوان یک مشکل که وجود دارد و موضوع تحت رصد است.

او ادامه داد: ما با برخی سفارتخانه‌ها صحبت کردیم و هشدارهایی لازم را دادیم. آنها هم استدلال‌هایی داشته‌اند. من نمی‌توانم در مورد این گروه‌ها و شبکه‌ها توضیح بیشتری بدهم و نام سفارتخانه‌ها را ببرم اما نیاز است که هم همکاری مردم را داشته باشیم و هم تعامل با برخی سفارتخانه‌هایی که این موضوع در آن بیشتر دیده می‌شود. این سفارتخانه‌ها هم علایم لازم را گرفته‌اند و اگر آنها نتوانند با اقدامات اولیه کاری کننند، باید در گام بعدی با دولت‌های آنها صحبت کنیم. 

تا روشن شدن قضیه تلاش خود را می‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای نرگس کلباسی گفت: خوشحالم که دوستان درباره شهروندان ایرانی در اقصی نقاط جهان حساس هستند. دید وزیر خارجه هند درباره این مسئله آن است که این موضوع به سیستم قضایی کشورش محول شود. تعامل زیادی بین وزارت خارجه و بخش کنسولی در حیدرآباد بوده است. با توجه به اینکه اقامت ایشان رو به پایان بود با کمک این اقامت تمدید شد و توسط افرادی در آنجا وثیقه‌ای تهیه شد و پرداخته شده است. ما به قوانین هند احترام می‌گذاریم و دخالت نمی‌کنیم. حتما همانطور که وزیر خارجه هند گفت از تفکیک قوا برخوردار است و ما تا روشن شدن قضیه تلاش خود را می‌کنیم.

قاسمی در خصوص قاچاق ارز از سوی یک تبعه عربستانی و دستگیری این تبعه اظهار داشت: ما این مسئله را پیگیری نکردیم و دولت عربستان هم پیگیری‌ای انجام نداده است. به نظر می‌رسد اقدام این فرد خلاف قانون بوده و چیزی بیش از حد مجاز یعنی چهل و هفت هزار و خورده‌ای ارز داشته است. این چیز جدیدی نیست و به شش ماه پیش برمی‌گردد. این یک خلاف عادی است و اینکه یک تبعه بیش از حد مجاز پول همراه داشته، مطلب جدیدی نیست.

روابط خوبی با ترکیه داریم 

او در پاسخ به سوالی درباره روابط سیاسی ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۷ به ویژه قبل از نشست آستانه و اینکه آیا دیداری قرار هست صورت بگیرد یا نه؟ تصریح کرد: من پیشگو نیستم آن هم با تحولات سریع که اتفاق می‌افتد. من فکر می‌کنم تحولات این سال در همه جهان مهم است. ما روابط خوبی با ترکیه داریم و رایزنی‌های ما آشکار و نهان وجود داشته است. ما در اجلاس مسکو گردهم آمدیم و ترکیه هم در جایگاه بهتری قرار گرفت و به مواضع قدیمی خود با واقع‌بینی بهتری با مسایل سوریه نگاه کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تماس‌ها و رایزنی‌های ما چه از تهران و آنکارا و چه سایر کانال‌ها ادامه دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این سال با توجه به اشتراکات بسیار میزان همکاری‌های خود را بیشتر کنیم و از اختلاف‌نظرها دورتر شویم. علایم آن هویدا است اما پیش گویی نمی‌توانم بکنم که سطح روابط چقدر خواهد بود. این به اراده سیاسی تنها بر نمی‌‌گردد و به همه نهادها هم مربوط است اما نهایتا با عنوان دو کشور مهم منطقه اجتناب‌ناپذیر است که باید با هم رایزنی داشته باشیم.

قاسمی در خصوص بیانیه سه کشور ایران و ترکیه و روسیه  و اینکه ایران قبلا بسیاری از گروه‌های معارض در سوریه را تروریست می‌دانست اما بنظر می‌رسد الان عقب نشینی کرده و اینکه ایران برنامه‌ای برای اضافه شدن دیگر کشورها به مذاکرات آستانه ندارد؟، گفت : به هر حال نشست مسکو ثمرات زیادی داشت اما یکی از آنها این بود که یک بار دیگر نشان داد کشورهای منطقه می‌توانند بدون حضورکشورهای فرا منطقه‌ای دور یک میز بنشینند و به تفاهم برسند و این پدیده مثبت بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه از سوی دیگر در باره آستانه من به صراحت صحبت نمی‌کنم، تا اجلاس آستانه دقیقا مشخص شود، ادامه داد: چرا که تاریخ و مکانیزم های آن در حال مذاکره است و باید صبر کنیم و ببینیم به چه صورت خواهد بود. روایت های مختلف مطرح است؛ یکی اینکه از برخی گروه‌ها و کشورها و سازمان‌های بین المللی در افتتاحیه استفاده شود. برخی هم چنین اعتقادی ندارند و باید صبر کرد. بحث بر سر برگزاری نشست در پایان ژانویه است اما هنوز معلوم نیست.

او در مورد عقب نشینی ایران از مواضع‌اش درباره گروه‌های معارض اظهار داشت: عقب نشینی با تفاهم فرق می‌کند. هر مذاکره ای نوعی بده بستان است. شما پیشنهادی می‌دهید و طرف مقابل می‌پذیرد لذا عقب نشینی در باره مواضع ایران درست نیست. بلکه تفاهمی بوده که بین این سه کشور صورت گرفته است. ما مواضع قبلی را داریم و نهایتا در آستانه آنچه باید اتفاق بیافتد؛ نشست سوری- سوری  و بین دولت اسد و معارضان است.

قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص سفارت خانه ایران در سوییس و اینکه دو سال است سفیر نداریم گفت : آن هم در حال انجام است و انجام شده و در زمان مقتضی خبر آن را اطلاع خواهیم داد. این بخش را حل شده تصور کنید.

او در خصوص نشست آستانه و با توجه به اینکه مقامات سوری از مشورت‌های ایران استفاده می‌کنند و اینکه مشورت‌های ایران چه خواهد بود؟ گفت: آستانه فعلا نشست سوری- سوری است. آقای ولید معلم اینجا بود و با ما مشورت کرد و بحث‌های مفصلی درباره آینده سوریه داشت اما در نهایت مذاکرات سوری- سوری خواهد بود.

 سخنگوی وزارت خارجه در خصوص گزارش وال استریت ژورنال درباره اینکه ایران بعد از اجلاس ژنو، ۱۰ میلیارد دلار دریافت کرده است، گفت: کلیت این خبر را تایید می‌کنم. ما علاوه بر وجوه نقدی که دریافت کردیم به صورت طلا و شمش، دریافت‌های خودمان را داشتیم و این را تحویل گرفتیم. درباره رقم دقیق حرف نمی‌زنم چون رقمی که گفته شده با خست بوده است. چون ما بیش از این گرفتیم.  در نهایت این خبر درست است ولی رقم را دقیق نمی‌توانم بگویم.

کد خبر : ۴۴۳۸۹۵