خبرگزاری کار ایران

از سوی نمایندگان مجلس؛

ماده مربوط به تأدیه بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان مردم در خانه ملت جهت بررسی و رفع ایرادات، ماده مربوط به تأدیه بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز، در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور، با پیشنهاد رئیس مجلس ماده ۱۳ این لایحه را جهت رفع ایرادات و مشکلات عبارتی و ساختاری با ۱۱۰ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموعه ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن، به کمیسیون تلفیق برنامه ششم ارجاع دادند. 

لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با ایرادات ماده ۱۳ لایحه برنامه ششم گفت: این ماده اشکالاتی دارد که باید آن‌ها مورد اصلاح قرار گیرد به طور مثال در تبصره ۲ بند الف این ماده، سطر و ذیل این تبصره با هم نمی‌خواند، همچنین در رابطه با بند (ب) این ماده به قانون تبصره (۲) قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت استناد شده، این در حالی است که این قانون به صورت آزمایشی اجرا شده بود و در شرایط کنونی منسوخ شده است. 

وی ادامه داد: همچنین در رابطه با بند (ب) ماده ۱۳ در سطر این بند دولت به جای برخی امور مکلف شده حال در همین بند بار دیگر تأمین اجتماعی مکلف به انجام برخی امور شده که این دو با هم تناقض دارد از این رو به نظر من این ماده برای اصلاحات و رفع ایرادات باید به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع شود تا ظرف یک هفته بررسی شده و به صحن علنی برگردد. در این رابطه نمایندگان می‌توانند پیشنهادات مربوط به این ماده را به کمیسیون تلفیق ارائه کنند. 

در ماده ۱۳ که با نظر نمایندگان برای اصلاح به کمیسیون تلفیق برنامه ارجاع شد آمده بود که: الف - دولت مکلف است در طول برنامه نسبت به بازپرداخت بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی از محل منابع مختلف از جمله سهام دولت در شرکتهای دولتی، املاک مازاد بر نیاز دستگاه های اجرائی، اوراق بهادار، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، امتیازات مورد توافق و تادیه نقدی اقدام نماید..

تبصره۱- در اجرای حکم این ماده باید سالانه حداقل۱۰% بدهی‌های دولت به این سازمان پرداخت تا بد‌هی‌های سنواتی دولت در پایان برنامه به صفر برسد. 

تبصره۲- ایجاد هرگونه تعهد جدید برای سازمان تامین اجتماعی در طی سالهای برنامه ششم ممنوع و درصورت ایجاد تعهد، اعتبار آن در قانون بودجه‌‌ همان سال پیش‌بینی می‌گردد. 

بر اساس بند ب این ماده، دولت مکلف است به استناد تبصره (۲) قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب ۵/۶/۸۶ که سهم صندوق‌های بازنشستگی بابت پرداخت حقوق بازنشستگی و نیز کسور بازنشستگی یا حق بیمه سهم مستخدم و کارفرما نسبت به سنوات ارفاقی پیش بینی و مطابق تبصره (۱) و (۲) قانون مذکور توسط دولت و کارفرمایان به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردیده است، سنوات ارفاقی را به عنوان سنوات خدمت قابل قبول تلقی و مطابق تبصره قانون مذکور سازمان تامین اجتماعی را مکلف به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول براساس میانگین دو سال آخر پرداخت و حق بیمه سنوات ارفاقی، از تاریخ بازنشستگی آنان اقدام کند. شرکتهای دولتی و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع تبصره (۳) قانون مذکور نیز با استفاده از منابع خود مشمول این حکم می‌باشند.. 

بر اساس بند ج این ماده، سازمان تامین اجتماعی موظف است در طول برنامه همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را به ترتیب زیر انجام دهد: 

 ۱- همسان سازی حقوق بازنشستگان حسب نسبت اولین مستمری دریافتی با سقف پرداختی در زمان برقراری مستمری به طوری که مستمری هیچ بازنشسته‌ای کمتر از نسبت فوق الذکر نباشد. 

 ۲- ترمیم حداقل پرداختی بازنشتگان تا پایان سال دوم برنامه به میزان حداقل حقوق بازنشستگان کشوری

تبصره - مستمری بازنشستگان کمتر از ۳۰ روز به تناسب ترمیم خواهد شد. 

بر اساس بند د این ماده وزات نیرو به نمایندگی از دولت مکلف است تمامی کارکنان حاکمیتی شاغل در پست‌های فشار قوی با اولویت اپراتورهای (کارورهای) پست‌های فشار قوی برق (با عنایت به تخصص و حاکمیتی بودن شغل) از حیث حقوق و مزایا و سایر امتیازات با کارکنان رسمی و پیمانی یکسان نماید.

کد خبر : ۴۴۰۹۸۰